افزایش 5/1 درصدی درآمد 30میلیون نفر با یارانه نقدی

۲۳ درصد بیشتر از تعهدات خود به بخش تولید پرداخت کردیم

مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها گفت: ‌با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، درآمد۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور یک و نیم درصد افزایش یافت. به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ بهروز مرادی در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما، به آثار مثبت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: سهم ‌درآمدی چهار دهک نخست جامعه از کل کشور که جمعیتی ۳۰ میلیونی را شامل می‌شوند پیش از اجرای این قانون ۱۶ درصد بود که اکنون به ۵/۱۷ درصد افزایش یافته است. مرادی افزود: ‌از طرف دیگر سهم درآمدی دهک ۹ و ۱۰ جامعه که ۱۵ میلیون نفر را شامل می‌شوند پیش از اجرای قانون یادشده ۰۱/۱۴ درصد بود که اکنون ۶۶/۱۱ درصد است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت درآمد طبقات پایین، افزایش و طبقات بالا کاهش یافته است.

وی ادامه داد‌: البته این دو دهک با امکاناتی که در اختیار دارند می‌توانند افزایش هزینه‌هایشان را جبران یا منتقل کنند، اما به طور قطع با اجرای این قانون قدرت خرید شش دهک نخست جامعه بیشتر شد و قدرت خرید دو دهک ۷ و ۸ ثابت ماند.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پاسخ به این سوال که چه نواقص و اشکالاتی بر اجرای این قانون وارد است؟ گفت:‌ در اجرای این قانون کار کارشناسی دقیقی صورت گرفت و انعطاف‌های لازم لحاظ شد، اما درباره نظام شناسایی درآمد خانوار می‌توانستیم بیشتر وقت بگذاریم.

پرداخت یارانه نقدی به تولید غیرمنطقی و نشدنی است

مرادی درخصوص راهکارهای دولت برای حمایت از بخش تولید افزود: توجه اصلی ما در اجرای این قانون پرداختن به تولید است، اما برخی گمان می‌کنند یارانه پرداختی به بنگاه‌ها نیزباید مشابه یارانه واریزی به مردم باشد، در صورتی که این غیرمنطقی و نشدنی است.

مرادی افزود: اگرچه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در مدت یکسال به اصلاح الگوی مصرف در میان مردم منجر شد، اما درخصوص تولید، حداقل به سه سال زمان برای تغییر ساختارها، فناوری‌ها و افزایش بازدهی انرژی نیاز داریم. وی گفت: ما در اجرای این قانون هیچ‌گاه در پی تثبیت قیمت‌ها نبوده و همواره از مدیریت بازار و افزایش منطقی قیمت‌ها سخن گفته‌ایم؛ چراکه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی حتما باید قیمت مواد تولیدی افزایش یابد.

به تولید اجازه افزایش قیمت داده‌ایم

مرادی افزود: برهمین اساس در همه بخش‌های تولید، متناسب با افزایش هزینه‌های واردشده به آنها و حتی بیشتر از آن اجازه افزایش قیمت داده‌ایم. مرادی گفت: علاوه بر این، تسهیلاتی معادل هزار میلیارد تومان با سود ۴ درصد در یکسال گذشته به تولیدکنندگانی که مشکل سرمایه درگردش داشتند، داده‌ایم. وی افزود: قیمت برق و گاز در کشور کماکان ترجیحی است و قیمت برق در بخش‌های صنعتی ارزان‌تر از بخش‌های خانگی محاسبه می‌شود و این اقدام تاکنون سابقه نداشته است.

مرادی در ادامه به دیگر روش‌های حمایتی از بنگاه‌های تولیدی و خدماتی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون روزانه ۱۲ میلیون لیتر سوخت سهمیه‌ای به بخش کشاورزی، ۵ میلیون لیتر به صنایع و ۷۰۰ هزار لیتر به بخش شیلات داده می‌شود.

وی افزود: براساس ماده ۸ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها امسال باید ۱۰ هزار میلیارد تومان به بنگاه‌ها،‌ شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، حمل‌ونقل و همچنین در قالب جوایز صادراتی داده شود که از این مقدار ۴ هزار میلیارد تومان شامل جبران زیان شرکت‌های خدمات رسان برق و آب پرداخت شد و تاکنون ۷ هزار و ۳۸۳ میلیارد تومان نیز بابت حمایت از بخش کشاورزی، حمل‌ونقل و شهرداری‌ها داده‌ایم که براین اساس ۲۳ درصد بیشتر از تعهدات خود به بخش تولید پرداخت کرده‌ایم.

یارانه نقدی دی چهارشنبه در حساب خانوارها

وی در خصوص واریز یارانه نقدی خانوار گفت: یارانه نقدی دی‌ماه چهارشنبه هفته جاری ساعت هشت صبح به حساب خانوار‌ها واریز می‌شود. وی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته معمولا یارانه نقدی از تاریخ دهم تا چهاردهم پرداخت می‌شود، میزان یارانه نقدی برای هر فرد را ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.