مدیرعامل صندوق توسعه ملی در مراسم ششمین امضای قرارداد این صندوق با بانک توسعه صادرات به ارزش ۲ میلیارد دلار اعلام کرد: صندوق توسعه ملی با وجود اینکه ارکان سازمانی آن تکمیل نشده است، اما توانسته میلیاردها دلار دستور پرداخت و قرارداد عاملیت صادر کند و این یک کار بی‌نظیر است و شجاعت ارکان صندوق را می‌رساند که این صندوق هنوز از اتاق زایمان خارج نشده بود، شروع به راه رفتن کرد و وارد عملیات پرداخت تسهیلات از طریق بانک‌های عامل شد. به گزارش خبرگزاری فارس، رحیم قربانی تاکید کرد: حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی برای شرکت‌های برنده مناقصات در خارج از کشور قرار می‌گیرد و همچنین همه خریداران کالاهای ایرانی در خارج از کشور برای واردات کالاهای ایرانی می‌توانند، از تسهیلات صندوق استفاده کنند.

قربانی سیاست صندوق را هدایت به سمت تولید و توسعه صادرات کالا و خدمات ایرانی دانست و گفت: رشد صادرات غیرنفتی نسبت به برنامه چهارم ۱۵۰ درصد و با احتساب میعانات گازی ۲۰۰ درصد بوده است که این خیز را در جهت توسعه کارآفرینان برداشته‌اند. وی تاکید کرد: سهم صندوق توسعه ملی از منابع درآمد نفت تا پایان برنامه پنجم به ۳۲ درصد می‌رسد، در حالی که هم‌اکنون ۲۰ درصد از منابع صادرات نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود.

تسهیلات ارزی ارزان در اختیار سرمایه‌گذارها

مدیرعامل صندوق توسعه ملی در مورد نوسان نرخ ارز و تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی گفت: در حوزه مدیریت تسهیلات با توجه به اینکه ظرف چند سال رشد تورم ۱۲۰درصد بوده و در مقابل نوسان نرخ دلار ۲۰ درصد بوده یعنی اینکه تورم داخلی ۱۰۰ واحد بیشتر از نوسان دلار افزایش یافته است، بنابراین با پرداخت تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران در واقع یک نوع منابع ارزان قیمت در اختیار آنها قرار

می‌گیرد.

وی افزود: آرزو می‌کنیم موجودی صندوق از طریق قراردادهای عاملیت به صفر برسد و در عوض منابع صندوق افزایش یابد.