علی لاریجانی: در مسائل امنیت ملی نباید لحظه‌ای تصمیم گرفت

رییس مجلس با بیان اینکه وزارت خارجه باید از وجود افراد حرفه‌ای و ارتباط با مراکز پژوهشی استفاده کند، گفت: ما نمی‌توانیم در مسائل مهم امنیت ملی کشور لحظه‌ای تصمیم بگیریم؛ بلکه باید بدانیم در حوزه‌های امنیت داخلی و امنیت خارجی و اقتصاد وضعیت چگونه است و مسوولان براساس آن تصمیم‌گیری کنند. به گزارش مهر، علی لاریجانی روزگذشته در همایش سراسری نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در محل وزارت خارجه برگزار شد، اظهار کرد: آنچه در حوزه سیاست خارجی مهم است این است که ما بتوانیم اهداف و منافع ملی کشور را خوب تشخیص دهیم و ابزارهای لازم برای رسیدن به آن را تدارک ببینیم و دیپلماسی این مسوولیت را برعهده دارد.

وی گفت: برخی مولفه‌های منافع ملی و سیاست خارجی یکسان است، اما برخی دیگر طبق شرایط تغییر می‌کند بنابراین دیپلماسی باید همیشه حیات داشته و متناسب با شرایط مکانی و زمانی حرکت سازنده برای رسیدن به اهداف را در نظر داشته باشد.

رییس مجلس با بیان اینکه آنچه در حوزه بین‌الملل مهم است پیچیدگی‌های به وجود آمده در شرایط فعلی است، گفت: در این عرصه قدرت نرم، رسانه‌های گروهی، ان. جی. او‌ها و حتی برخی بازیگران که شاید خیلی به حسابشان نیاوریم مثل شرکت‌های چندملیتی تاثیرگذار هستند. در دنیای امروز دولت‌ها نمی‌توانند به شکل سنتی و فردی تحولات را پیگیری کنند، بلکه به پروسه تصمیم‌گیری دقیقی نیاز است تا با مراکز مطالعاتی و پژوهشی طرح‌هایی داشته باشیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه دیپلماسی امر ساده‌ای نیست، گفت: یکی از ارکان مهم دیپلماسی توجه به مرکزیت تصمیم‌گیری است.

وی گفت: با توجه به پیچیدگی‌هایی که مسائل دیپلماسی در دنیای امروز دارد، فرزانگی یک کشور در این است که همه ظرفیت‌ها را درست بشناسد و این نیازمند این است که افراد حرفه‌ای در وزارت خارجه وجود داشته باشند و وظیفه اصلی آنها انجام مطالعات لازم و مشارکت در امور تحقیقاتی و پژوهشی است.

رییس مجلس ارتباط با مراکز پژوهشی و علمی را رکن دیگر در دیپلماسی خواند و گفت: هر قدر وزارت خارجه حرفه‌ای باشد باید از مراکز پژوهشی علمی استفاده کند و سطح بلوغ فکری را بالا ببرد البته این در کشور ما کمتر دیده می‌شود، اما در کشورهای توسعه یافته مراکز مطالعاتی توسعه یافته‌ای وجود دارد.

رییس مجلس ارائه سند پیش‌بینی‌ها را نیز رکن دیگر دیپلماسی خواند و گفت: با ارائه این سند مشخص می‌شود که چگونه باید برخی امور را اصلاح و برخی امور را تقویت کنیم و این برای ما یک مکانیزم عاقلانه در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود در غیر این صورت ممکن است تصمیم‌گیری‌ها همه جانبه نباشد.

لاریجانی تاکید کرد: توصیه ما این است که این چهار رکن در وزارت خارجه سامان یابد تا برنامه دیپلماسی کشور روشن و همراه با پیش‌بینی باشد البته ما احتیاج به بیان کلیات نداریم؛ بلکه نیاز است که مطالعات علمی ریز داشته باشیم.