آرایش جدید ارتش برای کنترل تنگه هرمز

عکس: ایرنا

امیر موسوی: براساس آرایش جدید، در صورت اراده نیروی دریایی تردد هرگونه شناور از تنگه هرمز غیرممکن خواهد بود

امیر دریادار دوم سیدمحمود موسوی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه «ایران از حق خود در مورد تنگه هرمز غفلت نخواهد کرد» در عین حال گفت: برای تردد از تنگه هرمز ممانعتی ایجاد نمی‌کنیم و به دنبال این مساله نیستیم. امیر موسوی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به اجرای آرایش تاکتیکی جدید در تنگه هرمز در فاز پایانی رزمایش ولایت ۹۰ و توانایی غیرممکن کردن عبور هرگونه شناور از این تنگه در صورت اراده ارتش تصریح کرد: استفاده از تنگه هرمز به کشورهای حاشیه‌ای این تنگه مربوط می‌شود و ایران به عنوان کشوری که وسعت ساحلی زیادی در این منطقه دارد، سهم ویژه‌ای از تنگه هرمز خواهد داشت و در بهره‌برداری از حق خود در این مورد غفلت نخواهد کرد.

سخنگوی رزمایش ولایت ۹۰ همچنین اظهار کرد: اگر مواردی پیش‌ آید که منافع ما را خدشه‌دار کند، بدون شک منافع سایرین نیز خدشه‌دار خواهد شد. ما به دنبال ایجاد امنیتی پایدار در این محدوده (تنگه هرمز) هستیم و ترددها اعم از انتقال انرژی یا عبور کشتی‌های تجاری بدون هیچ مانعی برای همه کشورها برقرار است. وی با مقتدرانه خواندن حضور نیروی دریایی ارتش ایران در آب‌های آزاد، اظهار کرد: حضور ما در آب‌های آزاد بیانگر این واقعیت است که وقتی در وسعت بسیار زیاد حضوری چشمگیر داشته‌ایم، مطمئنا قابلیت‌های ما در یک محدوده بسته‌تر صد‌چندان خواهد بود.

آرایش جدید در تنگه هرمز

آن چنان که «ایرنا» گزارش داده است، امیردریادار موسوی همچنین در جمع خبرنگاران خبر داد که از بامداد دوشنبه و در آخرین روز از مرحله «قدرت» رزمایش، بخش گسترده‌ای از یگان‌های سطحی، زیرسطحی و هوادریایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران که تا مدار ۱۸ درجه شمالی گسترش یافته‌اند به منظور اجرای فاز پایانی این مرحله، آرایش تاکتیکی جدیدی را به اجرا خواهند گذاشت. وی تصریح کرد: براساس این آرایش جدید تاکتیکی، تردد هرگونه شناور از تنگه هرمز در صورت اراده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ‌ایران غیرممکن خواهد بود.

پرتاب موفق موشک میانبرد ضد رادار

سخنگوی رزمایش دریایی ولایت ۹۰ همچنین اعلام کرد که برای نخستین بار موشک میانبرد ضد رادار نیروی دریایی ارتش در این رزمایش بزرگ دریایی با موفقیت پرتاب شد.

به گزارش ایرنا، امیر موسوی در جمع خبرنگاران، این موشک را به عنوان یکی از سامانه‌های جدید موشکی سطح به هوا با برد متوسط جمهوری اسلامی ‌ایران معرفی کرد. این اقدام همزمان با دومین روز از مرحله قدرت رزمایش دریایی ولایت ۹۰ انجام شد. معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت: این موشک میانبرد به آخرین فناوری مقابله با اهداف ضد راداری و سامانه‌های هوشمند جلوگیری از اختلال در هدایت مسیر مجهز است. وی افزود: این موشک در رده تسلیحات دارای فناوری بالا و راهبردی نیروی دریایی ارتش با بهره‌گیری از دانش متخصصان داخلی طراحی و تولید شده است. خبرگزاری فارس نیز در این باره گزارش داد: این موشک میان‌برد سطح به هوا موسوم به «محراب» برای اولین بار از روی ناوچه‌ موشک‌انداز کلاس پیکان «گرز» ‌نیروی دریایی ارتش تست شده و هدف هوایی مورد نظر را منهدم کرده است.همچنین در ادامه رزمایش اژدرهای «۴۷ PT» از زیردریایی‌های کلاس «غدیر» به سوی شناورهای سطحی شلیک شد.

رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۰ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ‌ایران که از روز شنبه سوم دی ماه در محدوده شرق تنگه هرمز، مدار ۲۰درجه و شمال اقیانوس هند آغاز شده است، روز سه شنبه ۱۳ دی ماه با رژه یگان‌های شرکت‌کننده در این رزمایش از جمله یگان‌های سطحی، زیرسطحی و پروازی به کار خود خاتمه می‌دهد.

مرحله «قدرت» سومین مرحله از این رزمایش است که پس از مراحل «گسترش» و «تاکتیکی» با موفقیت در حال اجرا است. این رزمایش که در چهار مرحله در حال برگزاری است، از زمان آغاز مورد توجه رسانه‌های خارجی و نیروهای فرامنطقه‌ای قرار گرفته است.

نقطه سرنوشت ساز در مقابله با دشمن

دیروز همزمان با برگزاری سومین مرحله رزمایش دریایی ارتش در تنگه هرمز، جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه تحولات منطقه مدیون طلوع خورشید اسلام از افق ایران است، گفت: در رویارویی استراتژیک با دشمن به نقطه سرنوشت‌ساز رسیده‌ایم و خوشبختانه موازنه قدرت به نفع جبهه اسلام در حال تغییر است. به گزارش خبرگزاری مهر، سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه دیروز در همایش مجمع عالی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت افزود: امروز جبهه انقلاب اسلامی ‌نسبت به دشمنان دست برتر دارد به طوری که جمهوری اسلامی ‌ایران با یک مقاومت مستمر به عنوان مدلی پذیرفته شده و توسعه‌پذیر به همه جهان اسلام تبدیل شده است.

پاسخ به تهدید با تهدید مضاعف

جانشین فرمانده کل سپاه همچنین در حاشیه این همایش، با بیان اینکه هر تهدیدی از سوی دشمنان را با یک تهدید مضاعف پاسخ خواهیم گفت، اظهار کرد: این موضوع محدودیت زمانی و جغرافیایی نمی‌شناسد و تنگه هرمز بخشی از جغرافیای دفاعی ما است. بر اساس این گزارش سردار سلامی ‌در پاسخ به اینکه دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ‌ایران در جغرافیای تنگه هرمز چگونه است گفت: ما برای اعمال استراتژی‌های دفاعی خود در چا رچوب دکترین دفاعی هر اقدامی ‌که به اقتضای شرایط نیاز باشد انجام می‌دهیم. وی تصریح کرد: اگر منافع حیاتی ما از سوی دشمنان تهدید شود هر تهدیدی را با یک تهدید مضاعف پاسخ خواهیم گفت و این موضوع محدودیت زمانی و جغرافیایی نمی‌شناسد، ضمن اینکه تنگه هرمز هم بخشی از جغرافیای دفاعی ما است.