دنیای‌اقتصاد- آیا مقاومت چین در برابر درخواست آمریکا برای پیوستن به تحریم‌کنندگان نفت ایران ادامه می‌یابد؟ در آستانه سفر «تیموتی گیتنر» وزیر خزانه‌داری آمریکا به پکن، وزارت خارجه چین قاطعانه با تحریم ایران و سیاست‌های مداخله‌گرانه واشنگتن مخالفت کرد. در عین حال، نخست‌وزیر چین در سفر به سه کشور عربی درباره ایران مذاکره خواهد کرد. اگرچه محتوای این مذاکره مشخص نیست؛ اما از آنجا که عربستان پیش از این قول داده است تا نفت چین را در صورت تحریم ایران تامین می‌کند، به نظر این سفر در تضاد با مواضع چین در حمایت از کشورمان است.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه چین در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در پکن گفت: موضوع هسته‌ای ایران با تحریم و فشار قابل حل و فصل نیست.

لیو وی مین افزود: چین بارها گفته است که خواستار گفت‌وگو و رایزنی و استفاده از دیپلماسی برای برون رفت از این شرایط است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین اظهار کرد: «ما بار دیگر اعلام می‌کنیم که مخالف آن هستیم کشوری قوانین خود را فراتر از مصوبات و مقررات بین‌المللی بداند.»برای دومین بار طی یک هفته گذشته سخنگوی وزارت خارجه چین این موضع رسمی را خطاب به دولت اوباما گوشزد می‌کند. لیو با تاکید براینکه چین با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران همراه نمی‌شود، گفت: پکن با این نوع تحریم علیه هر کشوری از جمله ایران مخالف است.سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر اظهار کرد: ما روابط بسیار شفاف، باز و عادی با ایران داریم.

وی مناسبات چین با ایران را مانند دیگر کشورهای دیگر توصیف کرد و گفت: چین مناسبات نزدیک اقتصادی، تجاری و انرژی با ایران دارد و به آن ادامه خواهد داد. وی گفت: مبادلات با ایران برضد کشور دیگری نیست و در مواضع چین در قبال منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای خللی ایجاد نمی‌کند.

رایزنی نخست‌وزیر چین با اعراب

همزمان وزارت خارجه چین اعلام کرد که نخست‌وزیر این کشور در سفر به سه کشور عربی درباره ایران مذاکره خواهد کرد. به گزارش ایسنا وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه اعلام کرد: ون جیابائو، نخست وزیر چین قصد دارد هفته آینده از سه کشور عربی دیدار کند و در نشستی در خصوص انرژی به سخنرانی بپردازد. بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، لیو‌وی‌مین، سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ون جیابائو قرار است با رهبران عربستان، امارات و قطر از روز شنبه تا ۱۹ ژانویه

(۲۹ دی‌ماه ۱۳۹۰) دیدار و گفت‌وگو کند. وی افزود: در مذاکرات نخست‌وزیر چین با مقامات سه کشور عربی هم چنین به روابط دوجانبه و «مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مورد علاقه مشترک طرفین» که انتظار می‌رود ایران را نیز شامل شود، پرداخته خواهد شد. سخنگوی وزارت‌خارجه چین گفت: این سفر به ارتقای روابط پکن با کشورهای عربی منجر خواهد شد.

نشست اتحادیه اروپا یک هفته زودتر

از سوی دیگر، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از برگزاری نشست وزرای خارجه این اتحادیه برای بررسی تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در روز ۲۳ ژانویه جاری (۳ بهمن‌ماه) خبر دادند.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند: «اتحادیه اروپا نشست وزرای امور خارجه این اتحادیه درباره اعمال تحریم بر نفت ایران را یک هفته زودتر و در روز ۲۳ ژانویه جاری (۳بهمن) برگزار خواهد کرد.» این دیپلمات‌ها افزودند: «تصمیم نهایی درباره تاریخ نشست روز سه‌شنبه در جریان نشست سفرای اتحادیه اروپا در بروکسل اتخاذ خواهد شد.»دیپلمات‌های اتحادیه اروپا روز جمعه گذشته اعلام کردند که تعدادی از کشورهای اروپایی در تلاش برای به تاخیر افتادن روند بررسی و تصویب تحریم‌های جدید علیه نفت خام ایران هستند.بنا بر اعلام این دیپلمات‌ها، یونان که به شدت به واردات نفت از ایران وابسته است، خواستار مهلت اضافه ۱۲ ماهه شده است و انگلیس، فرانسه، هلند و آلمان نیز خواستار تاخیر سه‌ماهه در روند تصویب این تحریم‌ها شده‌اند.طبق گزارش‌های موجود، کشورهای عضو اتحادیه اروپا روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کنند و بسیاری از کشورهای این اتحادیه به شدت به ذخایر نفتی ایران وابسته هستند و همین مساله نیز درست در زمانی که اروپا با بحران بدهی‌ها دست و‌پنجه نرم می‌کند، نگرانی‌ها را در خصوص هزینه‌های اقتصادی تحریم‌های جدید علیه نفت ایران برای اتحادیه اروپا افزایش داده است. بر اساس این گزارش، یونان به عنوان بزرگ‌ترین کشور اروپایی وارد کننده نفت ایران، تقریبا یک چهارم نفت مصرفی خود را از ایران وارد می‌کند. ایتالیا ۱۳ درصد و اسپانیا نیز ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کنند و به شدت نیز درگیر بحران بدهی‌های خود هستند.