دنیای اقتصاد- بررسی نتایج طرح آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی با ۱۰ نفر کارکن و بیشتر نشان می‌دهد به‌رغم رشد منفی تعداد کارگاه‌ها، تعداد شاغلان و نیز ارزش سرمایه‌گذاری آنها؛ ارزش افزوده، ارزش تولید و نیز ارزش صادرات مستقیم در سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷ از تغییرات مثبتی برخوردار بوده است. به گزارش مرکز آمار ایران، نتایج به دست آمده از این آمارگیری که اطلاعات مربوط به کارگاه‌های صنعتی سراسر کشور نمونه‌گیری شده است نشان می‌دهد تعداد کارگاه‌ها با افتی ۵/۵ درصدی همراه بوده است، همچنین درصد تغییرات تعداد شاغلان نیز در سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷ با ۸۵/۰- درصد نوسان مواجه شده و از طرفی ارزش سرمایه‌گذاری نیز که از تغییرات ایجاد شده در ارزش اموال سرمایه‌ای حکایت می‌کند طی این مدت ۲/۱۵ درصد کاهش یافته است.براساس این گزارش، نتایج طرح مبین این واقعیت است که ارزش افزوده، ارزش تولید و ارزش صادرات مستقیم کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر در سال ۱۳۸۸ نسبت به سال ۱۳۸۷ به ترتیب ۰۷/۸، ۰۷/۳۶ و ۸/۲۲ درصد افزایش داشته است و ارزش سرمایه‌گذاری ۲/۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۸۷ کاهش داشته است.

افزایش ۹ درصدی بهره‌وری نیروی کار

براساس محاسبه به عمل آمده، بهره‌وری نیروی کار در بخش صنعت در سال ۱۳۸۸ معادل ۷/۳۵۲ میلیون ریال است که در مقایسه با سال ۱۳۸۷ افزایش ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

نتایج طرح حاکی از آن است که تعداد شاغلان این بخش در سال ۱۳۸۸، ۱۲۵۱۶۷۱ نفر بوده که نسبت به سال ۱۳۸۷، ۸۵/۰ درصد کاهش داشته است همچنین نتایج به دست آمده از این آمارگیری نشان می‌دهد که از مجموع ۱۲۵۱۶۷۱ نفر شاغلان کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر کشور، تعداد ۳۹۹۶۳۵ نفر کارگران ساده، ۴۰۸۵۰۹ نفر کارگران ماهر، ۷۹۳۴۶ نفر تکنسین‌ها، ۶۸۶۲۴ نفر مهندسین و ۲۹۵۵۵۷ نفر شاغلان غیرتولیدی هستند.

این نتایج نشان می‌دهد که ارزش افزوده حاصل از فعالیت کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکنان و بیشتر در سال ۱۳۸۸ بالغ بر ۴۴۱۵۱۵ میلیارد ریال بوده است.

در سال ۱۳۸۸ مبلغ ۷۱۹۸۳ میلیارد ریال در این بخش سرمایه‌گذاری شده است که در بین فعالیت‌های مختلف کارگاه‌های «صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی»، «تولید فلزات اساسی» و تولید «سایر محصولات کانی غیرفلزی» به ترتیب با ۲۰۱۶۵، ۱۴۹۷۰، ۱۲۹۷۱میلیاردریال بیشترین سرمایه‌گذاری را داشته‌اند.

نتایج این آمارگیری نشان می‌دهد که کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر در سال ۱۳۸۸ حدود ۱۰۵۶۵۱ میلیارد ریال به منظور جبران خدمات،‌به مزد و حقوق‌بگیران خود پرداخت کرده‌اند که بیشترین رقم جبران خدمات با ۱۷۲۹۴ میلیارد ریال متعلق به صنایع «تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیم تریلر» بوده است.

بررسی این آمارها نشان می‌دهد که بیشترین ارزش صادرات مستقیم این بخش در سال ۱۳۸۸ توسط سه فعالیت صنعتی، یعنی «صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی» ۷۶۲۰ میلیون دلار، «صنایع تولید ذغال کک- پالایشگاه‌های نفت و سوخت هسته‌ای» ۳۷۶۹ میلیون دلار و «تولید فلزات اساسی» ۱۵۹۷ میلیون دلار بوده است.