شگفتی اصولگرایان از فهرست رد صلاحیت‌ها

مطهری، کاتوزیان و عباسپور، ۳ رد صلاحیت‌شده سرشناس

دولت: در تهران ۷۰ درصد داوطلبان تایید صلاحیت شده‌اند

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: صبح روز گذشته وقتی نامه‌های رد صلاحیت شدگان انتخابات مجلس توسط هیات‌های اجرایی به در خانه آنها می‌آمد، علی لاریجانی رییس مجلس در بهارستان مشغول نطقی بود که در آن تاکید می‌کرد «انتخابات معرکه بازی با حیثیات و شئون افراد نیست.» همزمان که رییس قوه مقننه، معاون نظارت مجلس را مامور پیگیری فرمایشات اخیر رهبری در مورد انتخابات در سطح قوه مقننه کرد، برخی از نمایندگان فعلی مجلس خبر رد صلاحیت شدنشان را با تعجب برای یکدیگر بازگو می‌کردند.

نمایندگانی که اتفاقا همه آنها در زمره فراکسیون اقلیت مجلس نبودند و در بین آنها نامداران اصولگرایی چون علی مطهری (فرزند شهید مطهری و طراح سوال از رییس‌جمهور) حمیدرضا کاتوزیان (رییس کمیسیون انرژی مجلس) و علی عباسپور تهرانی فرد (رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات) دیده می‌شدند. این سه، همه نماینده تهران بوده و البته جزو منتقدین اصولگرای دولت دسته‌بندی می‌شدند. به گفته دیگر نمایندگان رد صلاحیت شده چون ‌نادر قاضی‌پور نماینده اصولگرای ارومیه، ۵۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس توسط هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌اند. برخی دیگر از رد صلاحیت‌شدگان چون محمدمهدی شهریاری هم این آمار را بین ۳۰ تا ۴۰ نفر اعلام کرده‌اند.

هیات‌های اجرایی که منتسب به دولت هستند، در فاز اول امور اجرایی مربوط به انتخابات، بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی را بر عهده می‌گیرند و در مرحله بعد هیات‌های نظارت از سوی شورای نگهبان به بررسی صلاحیت‌ها می‌پردازند.

هیات‌های اجرایی اما در نخستین گام دست به رد صلاحیت شماری از نمایندگان فعلی مجلس زده‌اند که برای خود نمایندگان هم جای تعجب داشت. به ویژه آنکه در فهرست ردصلاحیت شدگان علاوه بر نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، اسامی برخی از اصولگرایان هم به چشم می‌خورد. به گواه نمایندگان این اسامی که در سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده، به این شرح است:

علی مطهری (اصولگرا، تهران) حمیدرضا کاتوزیان(اصولگرا،تهران)علی عباسپور تهرانی فرد(اصولگرا،تهران) محمدمهدی شهریاری (اصلاح طلب، بجنورد)، مجید نصیرپور (اصلاح طلب، سراب)، داریوش قنبری (اصلاح طلب، ایلام)، انوشیروان محسنی بندپی (اصلاح طلب، نوشهر و چالوس)، اقبال محمدی( اصلاح طلب، مریوان)، پیمان فروزش (اصلاح طلب، زاهدان)، احمدرضا دستغیب (اصلاح طلب، شیراز)، غلامحسین مسعودی ریحان (اصلاح طلب، اهر و هریس)، قدرت الله علیخانی ( اصلاح طلب، قزوین)، نادر قاضی پور (اصولگرا، ارومیه)، فاطمه آجرلو(اصولگرا، کرج) و کاظم دلخوش (اصولگرا، صومعه سرا).

پس از رد صلاحیت‌های گسترده مجلس ششم، رد صلاحیت مجلس هشتمی‌ها این بار کمی سوال برانگیز شده است؛ به ویژه آنکه برخی از این افراد تابلوی اصولگرایی داشتند. هرچند هیات‌های اجرایی در جریان برگزاری انتخابات دوره هشتم مجلس هم دست به چنین رد صلاحیت‌هایی زده بودند که با اعتراض نمایندگان، برخی از آنها تایید شدند. این بار اما رد صلاحیت نمایندگانی که قاطبه آنها را اصولگرایان تشکیل می‌دادند، توسط هیات‌های اجرایی دولت اصولگرا قابل توجه به‌نظر می‌رسد. برخی از رد صلاحیت‌شدگان از جمله داریوش قنبری و قدرت‌الله علیخانی دلیل این رد صلاحیت‌ها را موضع‌گیری‌های این افراد علیه سیاست‌های دولت دانسته و معتقدند که منتقدان به دولت در مجلس رد صلاحیت شده‌اند.

تعجب باهنر از رد صلاحیت‌ها

اقدام هیات‌های اجرایی محمدرضا باهنر را هم به واکنش واداشت. نایب رییس مجلس این اقدام را «تنگ نظرانه» خواند و با تعجب از رد صلاحیت نمایندگان اصولگرای منتقد دولت در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: اگر این کار انجام شده باشد، کاری بسیار تنگ‌نظرانه است. وی در پاسخ به اینکه مجلس در این خصوص اقدامی خواهد کرد، گفت: مجلس به دنبال این است که قانون دقیق اجرا شود و بر اجرای دقیق قانون هم اصرار دارد. قاعدتا برای برگزاری انتخابات پرشور باید این نگاه تنگ نظرانه را کنار گذاشت. اما علی مطهری، نماینده تهران در گفت‌وگو با خبرآنلاین، با بیان اینکه نامه اعلام نظر هیات‌های اجرایی وزارت کشور صبح دیروز به منزل وی ارسال شده است، اظهار کرد: در نامه هیات‌های اجرایی آمده است که بنده به استناد بند ۱ و ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات، صلاحیتم رد شده است. به گفته وی، این دو بند مربوط به «اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران» و «ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه» است. مطهری که از این موضع‌گیری وزارت کشور تعجب کرده بود در پاسخ به اینکه آیا به نتیجه اعلام شده اعتراض خواهید کرد یا نه، گفت: فعلا قصدی ندارم.

تایید صلاحیت شماری از اصلاح طلبان

از سوی دیگر تنها صلاحیت تعداد محدودی از نمایندگان اصلاح‌طلب محلس هشتم از سوی وزارت کشور برای انتخابات مجلس نهم تایید شد. این خبری بود که منصور حسینی منشی فراکسیون اقلیت به خبرآنلاین داد.

به گفته وی، تنها صلاحیت محمدرضا تابش نماینده اردکان، محمدرضا خباز نماینده کاشمر، محمدرضا سجادیان نماینده خواف، محمدحسین مقیمی نماینده خمین و مصطفی ذوالقدر نماینده بندرعباس از سوی هیات‌های اجرایی تایید شده است.

علی‌اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری نیز از جمله نمایندگان تایید صلاحیت شده است. البته خارج از جریان اصلاح طلب، در میان اسامی تایید صلاحیت شده نام عباس امیری فر هم به چشم می‌خورد. او به دلیل نقشش در سی دی جنجالی «ظهور نزدیک است» مدتی بازداشت بود و در زندان به سر برد.

تایید ۷۰ درصد داوطلبان در تهران

همچنین به گفته رییس ستاد انتخابات استان تهران، صفرعلی براتلو صلاحیت ۷۴۷ نفر داوطلب استان تهران تایید شده و ۳۱۹ نفر از مجموع ۱۰۶۶ نفر داوطلب کاندیداتوری انتخابات مجلس نهم در استان تهران یا انصراف داده یا عدم احراز و یا رد صلاحیت شده‌اند. براتلو

خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد داوطلبان تهرانی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس نهم تایید صلاحیت شدند. این یعنی ۳۰ درصد داوطلبان هم صلاحیتشان تایید نشده است. براتلو البته تاکید کرده که هیات‌های اجرایی مردمی هستند نه دولتی و گرایش‌های سیاسی دلیل رد صلاحیت‌ها نبوده است.

۴ روز مهلت اعتراض

حسنعلی نوری جانشین رییس ستاد انتخابات کشور نیز در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به رد صلاحیت‌های صورت گرفته و با بیان اینکه داوطلبان انتخابات مجلس نهم که رد صلاحیت شده یا صلاحیت‌شان احراز نشده است تا ۲۴ دی فرصت اعتراض دارند، گفت: بعد از این چهار روز هیات‌های نظارت استان، شکایات را به هیات نظارت مرکزی می‌فرستند و هیات نظارت مرکزی نیز نظر خود را اعلام می‌کند. در صورتی که نظر هیات مرکزی نظارت مبنی بر رد صلاحیت داوطلبانی باشد که صلاحیت آنان مورد تایید هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه قرار گرفت، داوطلبان می‌توانند اعتراض خود را به شورای نگهبان تسلیم کنند، شورای نگهبان ۲۰ روز پس از اظهارنظر هیات مرکزی نظارت ،نظر قطعی و نهایی خود را در خصوص تایید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد کرد.

نطق انتخاباتی رییس مجلس

درکنار اخبار جنجالی روز گذشته درباره رد صلاحیت‌ها ،رییس مجلس هم صبح روز گذشته جلسه علنی را با نطقی سراسر انتخاباتی آغاز کرد و نسبت به دخالت قدرت و ثروت در انتخابات هشدار داد. او با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره انتخابات با توصیه به رسانه‌ها برای توجه به فرمایشات رهبری اظهار کرد: انتخابات معرکه بازی با حیثیات و شئون افراد نیست.

به گزارش مهر، لاریجانی تاکید کرد: کاندیداها نباید در امر انتخابات غیرت ملی خویش را با تکیه بر کانون‌های ثروت و قدرت برباد دهند، سخن رهبری در این باب از صراحت برخوردار است.

لاریجانی با بیان اینکه هشدارباش رهبر انقلاب در این باب وقتی جدی‌تر می‌شود که کانون ثروت به بیت‌المال متصل باشد، گفت: شنیع بودن این امر وقتی مضاعف است که منابع ملی کشور در خدمت امیال سیاسی قرار گیرد، دستگاه‌های نظارتی نظیر بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات تلاش نمایند با طراحی نظارت دقیق خود مانع شوند که کسانی با ثروت ملی سودای کثیف سیاسی نمایند.

وی در ادامه تصریح کرد: آسیب تکیه بر کانون‌های قدرت کمتر از کانون‌های ثروت نیست؛ چراکه نفوذ قدرت در انتخابات عملا صحنه رقابت انتخابات را از واقعیت تهی می‌کند و از اصالت می‌اندازد و این نوعی توهین به شعور ملی است که این همه امکانات، وقف و فکر و ذکر ملت به بازی گرفته شود و عناصری از قدرت از نفوذ خود در انتخابات به صورت آشکار و پنهان بهره جویند.