تحکیم اتحاد ایران با ونزوئلا

عکس: AFP رویداد

با توافقات احمدی‌نژاد و چاوز صورت گرفت

تحکیم اتحاد ایران و ونزوئلا

دنیای‌اقتصاد- امضای دو یادداشت تفاهم همکاری و یک بیانیه مشترک بین ایران و ونزوئلا، سه دستاورد سفر محمود احمدی‌نژاد در راس هیاتی ۱۰۰ نفره به کاراکاس است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، یادداشت تفاهم آموزش و توانمندسازی در بخش نانو و نانو تکنولوژی و یادداشت تفاهم ایجاد گروه دوجانبه برای همکاری و پیگیری متمم اقتصادی و تولیدی راهبردی میان جمهوری بولیواری ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران در حضور رییسان‌جمهور دو کشور از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر نیروی مردمی، علوم و فناوری ونزوئلا به امضا رسید.

احمدی‌نژاد و هوگو چاوز نیز در این مراسم بیانیه مشترک همکاری بین ایران و ونزوئلا را به امضا رساندند. احمدی‌‌نژاد در آیین استقبال رسمی از وی که بعدازظهر دوشنبه به وقت تهران در محل کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا برگزار شد، هوگو چاوز را قهرمان مبارزه با استعمار و امپریالیسم و نماد انقلابی‌گری مردم آمریکای لاتین توصیف کرد و گفت: امروز هوگو چاوز پرچم برافراشته آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی ملت‌های منطقه است و خرسند هستیم که وی همانند همیشه مصمم، با اراده و با نگاه به افق‌های بلند آماده تلاش و خدمت به ملت بزرگ ونزوئلا و همه ملت‌ها هستند.

اتهام نظامی‌گری به ایران خنده دار است

هوگو چاوز رییس‌جمهور ونزوئلا نیز در این مراسم در سخنانی ضمن خوشامدگویی به رییس‌جمهوری اسلامی ایران، احمدی‌نژاد را برادر حقیقی و واقعی خود و عضوی از ملت ونزوئلا دانست و گفت: خنده‌دار است که قدرت‌های استکباری بنده و برادرم احمدی نژاد را به نظامی‌گری متهم می‌کنند؛ این در حالی است که ایران هیچ‌گاه سرزمین دیگری را مورد تجاوز قرار نداده است و جالب است کسانی که تاکنون هزاران هزار بمب بر سر ملت ها ریخته‌اند و دولت‌های سایر کشورها را با کودتاهای نظامی سرنگون کرد‌ه‌اند و نیز بارها از بمب‌های اتمی و شیمیایی علیه مردم استفاده کرده‌اند، اصرار دارند که ما را جنگ‌طلب معرفی کنند.

مذاکرات دوجانبه

روسای جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در مذاکرات دوجانبه که بیش از سه ساعت به طول انجامید، آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و اهمیت همکاری‌ها و هماهنگی‌های نزدیک و مستمر دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. احمدی‌نژاد و هوگو چاوز با اشاره به روابط راهبردی دو کشور افزایش روزافزون سطح روابط و تعاملات سیاسی و اقتصادی تهران - کاراکاس را به نفع دو ملت و صلح و امنیت دانستند. روسای جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در این دیدار با اشاره به اهمیت تحولات روزافزون در سطح منطقه و جهان، بر عدم مداخله قدرت‌های زیاده‌خواه و امپریالیستی در امور داخلی سایر کشورها تاکید کرده و دولت‌ها و ملت‌‌ها را به هوشیاری در برابر دسیسه‌های مستکبران توصیه کردند. روسای جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا همچنین در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور بر افزایش حداکثری مناسبات و همکاری‌های دوجانبه تهران - کاراکاس تاکید کردند.

احمدی‌نژاد همچنین در مراسم امضای اسناد همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا نیز با بیان اینکه باید برای پیشرفت بر توانمندی‌های بومی خود متکی باشیم، اظهار کرد: خدای متعال در هر سرزمینی استعدادهای خاصی قرار داده و هنر برنامه‌ریزان آن است که از این استعدادها و امکانات به خوبی در راستای پیشرفت و رفاه ملت‌ها استفاده کنند.

دوچرخه اتمی

رییس‌ جمهور ونزوئلا هم در این مراسم با اشاره به احداث کارخانه دوچرخه‌سازی در ونزوئلا اظهار کرد: امپریالیسم با تبلیغات رسانه‌ای مدعی شده بود که در محل ساختمان دوچرخه‌‌سازی، غنی سازی اورانیوم صورت می‌گیرد و این‌گونه ادعاها که بعضا توسط مزدوران امپریالیسم نیز تکرار می‌شد، موضوعات خنده‌داری است که نشان‌دهنده اوج تبلیغات دروغین آنها نسبت به ونزوئلا است؛ البته ما پس از این جریان تصمیم گرفتیم نام این دوچرخه‌ها را دوچرخه اتمی بگذاریم. احمدی‌نژاد در نشست مشترک خبری که با حضور هوگو چاوز و نمایندگان رسانه‌های کشورهای مختلف در محل کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران و ونزوئلا در مدیریت آینده جهان گفت: امروز تنها منطق نظام سرمایه‌داری توسل به زور، سلاح و تهدید است و این بدان معناست که دیگر منطق انسانی ندارد؛ لذا جهان نیازمند نظام جدید است.

دلیل نگرانی آمریکا از زبان چاوز

هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا نیز در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره علت نگرانی دولت آمریکا از سفر احمدی‌نژاد به آمریکای لاتین گفت: علت این نگرانی‌ها به‌خاطر این است که آنها از شرافت و اشاعه الگوی ایرانی در جهان هراس دارند و نگران هستند که صدای ملت ایران و ونزوئلا که ندای آزادی، شرافت و عدالت است با هم جمع شده و پایه‌های سلطه آنها را به لرزه در آورد.