خوش‌بینی‌ دوجانبه به نتایج سفر

دنیای اقتصاد- هیات بلندپایه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح دیروز به سرپرستی معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها وارد تهران شد؛ هرمان ناکارتس، رییس این هیات، پیش از عزیمت به تهران به خبرنگاران گفت: ایران با ما در تمام زمینه‌ها همکاری می‌کند و ما در پی آغاز مذاکرات با این کشور هستیم. علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران نیز با ابراز رضایت از سفر این هیات بلندپایه به ایران گفت: ما نسبت به ماموریت و نتایج کار این هیات بسیار خوش‌بین هستیم. هیات عالی رتبه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز وارد تهران شد

خوش‌بینی به نتیجه کار بازرسان اتمی در ایران

صالحی: کار هیات آژانس نتیجه‌بخش خواهد ‌بود

دنیای‌اقتصاد- سرانجام هیات بازرسان آژانس اتمی برای مذاکره با مقامات ایران صبح دیروز وارد تهران شد.

هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها که ریاست این هیات را به عهده دارد، پیش از عزیمت به تهران گفت: ایران با ما در تمام زمینه‌ها همکاری می‌کند و در پی آغاز مذاکرات با این کشور که از مدت‌ها پیش باید انجام می‌شد، هستیم. علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه نیز صبح دیروز با تایید خبر ورود هیات بلندپایه آژانس اتمی به ایران اظهار کرد: ما نسبت به ماموریت و نتایج کار این هیات بسیار خوش‌بین هستیم. به گزارش خبرگزاری مهر، صالحی که البته خود در تهران نبود و در بدو ورود به اتیوپی، محل برگزاری اجلاس سران آفریقا با خبرنگاران سخن می‌گفت، با تایید ورود بازرسان آژانس اتمی به ایران گفت: هیاتی بلندپایه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد ایران شدند و مقدمات لازم [برای کار آنها] فراهم شده است، ما نسبت به ماموریت و نتایج کار این هیات بسیار خوش‌بین هستیم و هماهنگی‌های لازم به وجود آمده است. وزیر خارجه افزود: در مجموع نسبت به موضوع هسته‌ای ایران خوش‌بین هستیم و موضوع در بستر و مسیر خوبی قرار گرفته و همکاری‌های ما با آژانس همواره همکاری خوب و نزدیک و وسیعی بوده است. وی ادامه داد: همواره سعی کرده‌ایم شفاف‌سازی را به عنوان یکی از اصول همکاری‌های خود با آژانس قرار دهیم. در این سفر هم هیات سوالاتی دارند که به آن سوالات پاسخ لازم داده خواهد شد.

جلیلی به زودی به اشتون نامه می‌دهد

صالحی درباره مکان و زمان از سرگیری مذاکره با ۱+۵ نیز گفت: ایران آمادگی خود را برای مذاکره با ۱+۵ اعلام کرده و مکان و زمانش را دکتر جلیلی طی نامه‌ای به خانم اشتون اعلام می‌کند. این نامه هم چیز مهمی نیست. خانم اشتون هر نامه‌ای که نوشته‌اند آقای جلیلی پاسخ آن نامه را داده‌اند.

وی خبر داد: در نامه‌ای که دکتر جلیلی به زودی و در روزهای آینده درباره مکان و زمان مورد نظر ایران ارسال خواهد کرد ممکن است نظرات دیگری را هم صلاح بداند که منعکس کند. صالحی افزود: فکر می‌کنم نشست ۱+۵ این بار نشست موفقی باشد، چون احساس می‌شود طرف مقابل هم علاقه‌مند است برون‌رفتی پیدا شود. ایران هم کمافی‌السابق همواره اعلام کرده برای اینکه موضوع هسته‌ای به نحو مقتضی پایان پیدا کند، آمادگی دارد. چون ما چیزی برای اختفا نداریم و همه چیز ما مکشوف است و فعالیت سری نداریم. اگر داشتیم هیچ وقت با قوت و قدرت صحبت نمی‌کردیم. اینکه از خودمان مطمئن هستیم دلیل بر این است که فعالیت‌های هسته‌ای ما فعالیت‌های شفافی است. وی در جمع بندی دیدگاهش درباره مذاکرات ۱+۵ گفت: در مجموع نسبت به روند مذاکرات و مجموعه اقداماتی که دارد انجام می‌گیرد و ورود روسیه به قضیه با جدیت بیشتر و پیشنهاد طرح گام به گامشان همه علائمی است مبنی بر اینکه ما در مسیر درستی گام برمی‌داریم.

ناکارتس: آژانس در پی آغاز مذاکرات با ایران است

رییس بازرسان آژانس اتمی اما پیش از سفر به تهران از تمایل این نهاد بین‌المللی برای آغاز مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست، هرمان ناکارتس روز شنبه پیش از سفر به تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه وین خواستار همکاری تهران با تیم اعزامی بازرسان شد و گفت: این همکاری باید مدت‌ها پیش انجام می‌شد. معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها تاکید کرد: ایران با ما در تمام زمینه‌ها همکاری می‌کند و در پی آغاز مذاکرات با این کشور که از مدتها پیش باید انجام می‌شد، هستیم. ناکارتس ریاست تیم شش نفره بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برعهده دارد که از روز یکشنبه تا سه‌شنبه از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید می‌کنند.

آمانو: بیشتر به تهران سفر می‌کنیم

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز همزمان با سفر بازرسان آژانس به تهران، این سفر را به نفع ایران خواند و گفت: مصمم هستیم که هر اقدام سازنده‌ای را در خصوص برنامه هسته‌ای ایران انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، آمانو در گفت و گو با شینهوا در حاشیه نشست داووس با اشاره به سفر گروهی از مقامات ارشد و بازرسان آژانس اتمی به تهران و با نادیده گرفتن تاکید ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود ادعا کرد: این سفر بر بعد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای تهران متمرکز شده است. وی همچنین در سخنانی مبهم گفت: در گزارش اخیر آژانس اتمی درباره ایران این موضوع را مطرح نکردیم که ایران دارای سلاح اتمی است و تصمیم به گسترش تسلیحات هسته‌ای خود گرفته است، اما باید موضوعاتی شفاف‌سازی شود.

آمانو تاکید کرد: سفر بازرسان آژانس به تهران به نفع ایران است و فرصتی برای این کشور برای دفاع از اظهارات خود در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران فراهم شده است.

مدیرکل آژانس اتمی گفت: مصمم هستیم که هر اقدام سازنده‌ای را در خصوص برنامه هسته‌ای ایران انجام دهیم و امیدوارم این کشور به شیوه‌ای سازنده به درخواست ما پاسخ دهد. وی ادعا کرد: برنامه هسته‌ای ایران تاریخچه طولانی داشته و موضوعی پیچیده است و فکر نمی‌کنم تنها با یک سفر به تهران بتوان تمام مشکلات را حل کرد. بنابراین همین جا تمایل خود را برای ادامه سفر بازرسان آژانس به تهران و حل برنامه هسته‌ای ایران در مسیری درست اعلام می‌کنم. آمانو تاکید کرد: حل برنامه هسته‌ای ایران تنها به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز و از طریق گفت‌وگو صورت می‌گیرد.آمانو روز شنبه اول بهمن‌ماه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود: من کاملا متعهد به همکاری سازنده با ایران درباره موضوع هسته‌ای این کشور هستم و ایمان دارم که تهران نیز به همین صورت در یک بستر سازنده به پیشرف مذاکرات آتی ما کمک خواهد کرد.

تحلیل رویترز از سفر بازرسان آژانس

در این میان، آنچنان که خبرگزاری رویترز گزارش داده است، سفر بازرسان آژانس به ایران با توجه به حساسیت به وجود آمده در مورد برنامه هسته‌ای این کشور و اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا و اروپا علیه تهران، اهمیت ویژه‌ای دارد به ویژه آنکه این سفر به دقت در واشنگتن، پایتخت کشورهای اروپایی و اسرائیل رصد شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، اولی‌هاینونن، رییس سابق بازرسان آژانس در مورد این سفر گفته است: امیدوارم طرف‌های حاضر در این موضوع به توافق برسند که چگونه آن را حل و فصل کنند. رویترز درادامه به موضع اروپا درقبال ایران اشاره کرده و نوشته است: دیپلمات‌های اروپایی که معتقدند ایران از اتفاقاتی همچون سفر بازرسان به آژانس و گفت‌وگو با کشورهای غربی، به عنوان راهی برای خرید زمان و پیشبرد برنامه هسته‌ای خود استفاده می‌کند، با دیده تردید به نتیجه‌بخش بودن سفر بازرسان به تهران می‌نگرند. اما برخی دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به اظهارات جدید مقامات غربی از جمله باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مبنی برممکن بودن حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران و آمادگی کشورهای ۱+۵ برای مذاکره با تهران، ممکن است مقامات ایرانی نیز در این رابطه گام‌های مثبتی بردارند.

ناکارتس قبل از سفر به ایران در فرودگاه وین