پایان سیاست عرضه فراوان ارز به بازار

عکس: باشگاه خبرنگاران جوان

سخنگوی اقتصادی دولت شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون حاضر شد و با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده و تصمیمات جدید دولت برای کنترل و بازگرداندن آرامش به بازار طلا و ارز گفت: ‌هم‌اکنون سیاست عرضه فراوان ارز برای کنترل نرخ کاذب را کنار گذاشته‌ایم و عرضه کاملا کنترل شده ارز با ثبت سفارش صورت می‌گیرد که این به معنی قطع دست دلالان است و از این پس وقتی ارز را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم، دیگر نقل و انتقال فیزیکی نیست و تنها از طریق شبکه بانکی قابل ردگیری است. به گزارش ایرنا و مهر شمس‌الدین حسینی برخی دلایل التهاب بازار ارز را تغییر در ترجیحات اقتصادی مردم، خروج غیرقانونی و احتکار ارزی عنوان کرد و افزود: نقل و انتقال ارز در کشور به طور فیزیکی نباید وجود داشته باشد و جابه‌جایی ارز باید از طریق حساب‌های الکترونیکی انجام شود ضمن آنکه ورود و خروج ارز نیز کنترل شود. به گفته وی، ‌مجموعه اقدامات و سیاست‌های دولت منجر به این شد که تقاضای واقعی ارز پوشش داده شود و تقاضاهای احتیاطی کنترل شود؛ ضمن آنکه ال سی‌هایی را مشخص کردیم که گمرک ارزش کالاها را براساس آن در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. حسینی تصریح کرد:‌ دولت در شبکه رسمی‌کشور با راه‌اندازی سامانه‌ای و اتصال بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک توانست ارز را با نرخ مرجع در اختیار متقاضیان قرار دهد. به گفته وی با این سامانه، سیستم صرافی‌ها از طریق بانک تمام ارز را تامین می‌کنند و نباید مرعوب یک نرخ کاذب باشند.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: براساس ثبت سفارش و نوع کالا ارز لازم در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد؛ اما این ارز مبتنی بر عملیات واقعی است یعنی گمرک بر آن نظارت و مدیریت کامل دارد. حسینی افزود:‌ برای تامین تقاضای ارز احتیاطی نیز در خصوص ارز مسافرتی، آژانس‌های مسافرتی، بخش حمل و نقل، بانک مرکزی، نیروی انتظامی ‌و گمرک با یکدیگر همکاری می‌کنند.

حسینی با توضیح درباره تقاضای ارز احتیاطی گفت:‌ قراردادی در حال تدوین است تا افرادی که خواستار ارز احتیاطی هستند آن را به ریال خریداری و در سررسید ارز را استفاده کنند؛ در غیر این صورت ریال را دریافت می‌کنند. وی ادامه داد: اگر فردی دارای ارز باشد می‌تواند با مراجعه به بانک‌ها آن را سپرده‌گذاری و سودش را دریافت کند و در سررسید نیز ارز را دریافت کند و بر همین اساس بازارآتی ارز به صورت محدود راه‌اندازی شده است. وی از پیش بینی کارت‌های ارزی برای مدیریت ارز خبر داد و گفت:‌ هر چند مسافران برای دریافت ارز باید به بانک‌ها مراجعه و بعد از گیت فرودگاه ارز را دریافت کنند اما برای ساماندهی این وضعیت کارت‌های ارزی پیش‌بینی شده است. وزیر اقتصاد در خصوص تاثیر تحریم بر آشفتگی بازار گفت:‌ این امر بر نقل و انتقال پول تاثیر گذاشت؛ اما با عزم جدی قابل رفع شدن است و مشکل چندانی در این زمینه وجود ندارد.

وی در خصوص تاثیر نوسانات بازار ارز بر گرانی کالاها نیز گفت: متوسط ارز فروخته شده برای تمام واردات هزار و ۷۴ تومان بوده و تمام ادعاها برای گرانی کالا بیهوده و واهی است؛ زیرا این رقم در سال گذشته هزار و ۳۳ تومان بوده و در سال جاری تنها ۴۰ تومان این نرخ بیشتر شده است. وی افزود: ‌افرادی که در دو تاه سه ماه گذشته ارز دریافت کرده و اما کالا وارد نکردند با کد رهگیری قابل پیگیری هستند و ارز دریافتی را باید پس بدهند و سازمان امور مالیاتی نیز تمهیداتی را از طریق ابزار مالیات اندیشیده است.