انتخاب مجدد آیت‌الله مهدوی‌کنی به‌ریاست مجلس خبرگان عکس: مهر، مجتبی حیدری

توصیه‌های آیت‌الله مهدوی کنی مبنی بر اینکه کسانی که شرایط کافی ندارند، کاندیدا نشوند و تاکید وی بر لزوم رعایت حریم‌ها در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، از جمله محورهای مهم نشست مجلس خبرگان رهبری بود. توصیه‌های انتخاباتی آیت‌الله مهدوی کنی در سیزدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان:

کسانی که شرایط را ندارند، کاندیدا نشوند

جابه‌جایی آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آیت‌ا‌لله یزدی در نایب رییسی اول و دوم مجلس خبرگان

دنیای اقتصاد- توصیه‌های آیت‌الله مهدوی کنی مبنی بر اینکه کسانی که شرایط کافی ندارند، کاندیدا نشوند و تاکید وی بر لزوم رعایت حریم‌ها در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، از جمله محورهای مهم نشست مجلس خبرگان رهبری بود. همچنین در سیزدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری موضوع نظام پارلمانی نیز مورد اشاره قرار گرفت. حجت الاسلام حسینی شاهرودی، نماینده استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری، طرح پیشنهادی مقام معظم رهبری درباره انتخابات پارلمانی را قابل تحلیل و ارزیابی کارشناسی صاحب‌نظران و قابل پیگیری دانست. وی تجربه انتخابات ریاست‌جمهوری با روش پارلمانی در برخی از کشورها را موفق دانست. حسینی شاهرودی، البته این روش را بدون تخریب، خوب دانست.

ابقای آیت‌الله مهدوی کنی در ریاست

در نشست دیروز خبرگان رهبری روحانیون برجسته سیاسی و علمی مانند حضرات آیات هاشمی رفسنجانی، مصباح یزدی، علم الهدی، آملی لاریجانی، حسینی بوشهری، مقتدایی، دستغیب، کعبی، موحدی کرمانی و حجج الاسلام حسن‌روحانی، فلاحیان، رییسی در جلسه امروز خبرگان رهبری حضور داشتند. در عین حال چهره‌های شاخصی همچون آیت‌الله جنتی و واعظ طبسی نیز از غایبین مراسم افتتاحیه اجلاس خبرگان بودند.

روز گذشته و پس از ایراد چند سخنرانی در اجلاس خبرگان انتخابات هیات‌رییسه نیز برگزار شد و در نتیجه آن از مجموع ۷۰ رای ماخوذه؛ آیت‌الله مهدوی کنی مجددا با ۶۴ رای به عنوان ریاست مجلس خبرگان رهبری برای مدت ۲ سال دیگر انتخاب شد. همچنین پس از شمارش آرا، آیت‌الله هاشمی شاهرودی به عنوان نایب رییس اول، آیت‌الله یزدی به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شدند که بر این اساس جای نایب رییس اول و دوم پیشین مجلس خبرگان جابه جا شد. علاوه بر این آیت‌الله دری نجف آبادی و آیت‌الله سید احمدخاتمی نیز به عنوان منشی و حجج الاسلام رییسی و حسینی بوشهری به عنوان کارپردازهای مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند.

در دوره ریاست آیت‌الله مشکینی بر مجلس خبرگان، همواره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نایب رییس اول این مجلس بود. آخرین سالی که مرحوم آیت‌الله مشکینی ریاست مجلس خبرگان را بر عهده داشت نیز آیت‌الله یزدی جایگزین آیت‌الله امینی به عنوان نایب رییس دوم مجلس خبرگان شد. پس از رحلت آیت‌الله مشکینی و ریاست هاشمی رفسنجانی بر این مجلس، آیت‌الله یزدی هم نایب رییس اول مجلس خبرگان شد. این کرسی حتی با تغییر رییس مجلس از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به آیت‌الله مهدوی‌کنی، همچنان نیز از آن وی بود تا اینکه در رای‌گیری دیروز هیات‌رییسه مجلس خبرگان با کرسی آیت‌الله هاشمی شاهرودی به عنوان نایب رییس دوم، جابه‌جا شد.

بنی صدر فکر می‌کرد

آزاد است که هر کاری انجام دهد

در این میان،‌ رییس مجلس خبرگان رهبری در سخنان آغازین خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: «اکنون ایام نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهاست و نگرانی‌هایی که برای مردم وجود دارد سبب می‌شود که مردم در انتخابات کمتر شرکت کنند.» وی با اشاره به اهمیت حضور حداکثری مردم در انتخابات اظهار کرد: مهم این است که مردم حضور حداکثری داشته باشند ولو اینکه به فرد دیگری رای بدهند. مهم این است که با حضور در انتخابات همراهی خود با نظام و انقلاب را نشان می‌دهند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله مهدوی‌کنی در افتتاحیه سیزدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری دور چهارم همچنین با اشاره به حادثه ۱۴ اسفند که از سوی بنی صدر رییس جمهور معزول ایران رقم خورد، گفت: ببینید امام درباره آقای بنی صدر چقدر صبر کردند چون اعتقاد داشتند که او با رای مردم روی کار آمده است، اما این آخر کاری‌ها که بنی صدر خیلی شلوغ می‌کرد امام نسبت به تشکیل هیات نظارت با حضور همین آقای یزدی و مرحوم اشراقی اقدام کرد و آن زمان هم آقای هاشمی حضور داشتند و می‌دیدند که چه اتفاقاتی می‌افتد.

وی اضافه کرد: شب ۱۴ اسفند بنی‌صدر با بنده تماس گرفت و گفت «دیدی بچه‌های کمیته را چکار کردم» من هم خطاب به او گفتم آقای بنی صدر تو در فرانسه زندگی کردی در آنجا تفکیک قوا وجود دارد، اما شما امروز وظیفه همه قوا را یک تنه انجام دادی. به او گفتم تو آخوند زاده هستی اما معنای آخوندی و روحانیت و موقعیت آنان را نفهمیده ای.

آیت‌الله مهدوی کنی با اشاره به توصیه‌های امام خمینی به بنی صدر مبنی بر اینکه نباید برای مردم نگرانی ایجاد کنید، اظهار کرد: مردم همه چیز را تحمل می‌کنند، اما این با هم نبودن و درگیری را قطعا قبول نخواهند کرد. رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در آن زمان صحبت‌های زیادی با امام برای برخورد با بنی صدر صورت می‌گرفت، افزود: امام در پاسخ به این سخنان می‌گفتند من نمی‌خواهم اولین رییس‌جمهور ایران به این شکل برکنار شود و به او عدم کفایت بدهیم، اما آخرش هم با وجود صبر بسیار امام این موضوع تحقق نیافت و بنی صدر با رای مجلس و حکم عدم کفایت از سوی امام(ره) از کار برکنار شد.

وی گفت: بنی صدر فکر می‌کرد اگر مردم ۱۱ میلیون رای به او داده‌اند آزاد است که هر کاری انجام دهد، اما کشوری که نظامش ولایی است و مردمش شهدای فراوانی در راه حفظ انقلابشان داده‌اند چنین رفتاری را بر نمی‌تابند.

هر کسی بیاید مشکلاتی دارد

آیت‌الله مهدوی‌کنی همچنین با بیان اینکه «ما در یک بحران قرار داریم و گرفتار دشمنان داخلی و خارجی هستیم»، اظهار کرد: در این شرایط، همین طور یک فرد نمی‌تواند بگوید «انا الرییس» (من رییس هستم). کسانی که در عرصه انتخابات حضور پیدا می‌کنند باید جایگاه خود را در نظر بگیرند و کسانی که توانایی دارند بیایند.

مهدوی‌کنی افزود: اکنون ریاست و مدیریت در کشور ما چندان آسان نیست و هر کسی بیاید مشکلاتی دارد. من به کسانی که از روی اخلاص در این عرصه حضور پیدا می‌کنند تبریک می‌گویم ولی با توجه به این مسائل، باید کسانی که حضور پیدا می‌کنند دارای برنامه باشند و تیم داشته باشند.

کاندیداها حریم یکدیگر را رعایت کنند

رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه اضافه کرد: تبلیغات در آینده شروع می‌شود و کاندیداها باید حریم یکدیگر را حفظ کنند. در مناظره‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها، سایت‌ها و سخنرانی‌ها همه باید حریم یکدیگر را حفظ کنند و نباید برای اینکه خود به جایگاهی برسیم دیگران را خراب کنیم. این کار دینی و اسلامی نیست. مردم ما این مسائل را نمی‌پسندند؛ البته ممکن است عده‌ای نیز گول بخورند ولی برای اکثریت مردم ما صداقت،‌ سلامت نفس و راستی مهم است و این مسائل را دوست دارند.

برخی دوستان کم لطفی می‌کنند

مهدوی‌کنی همچنین خطاب به اعضای خبرگان گفت: جمع شما جمع بزرگی است و دارای اهمیت است و ما می‌بینیم که دشمنان و مخالفان در جهت تضعیف این مجلس تلاش می‌کنند و برخی از دوستان نیز با کم‌لطفی این مجلس را تضعیف می‌کنند. اگر انتقادی به بنده است، بیان کنند ولی این مسائل را به بیرون نبرید. اگر انتقاد و اشکالی هست، باید در درون خودمان اصلاح کنیم و این جمع برای حفظ نظام و رهبری می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد.

وی با بیان اینکه در انتخابات پیش رو عده زیادی هستند که می‌خواهند کاندیدا شوند، تصریح کرد: البته من در این زمینه دخالتی نمی‌کنم که چه کسی کاندیدا شود و چه کسی نشود. حق هر کسی است که کاندیدا شود، ولی طبق قانون باید افرادی که کاندیدا می‌شوند، دارای شرایطی باشند و افرادی که این شرایط را در خود می‌بینند و صلاحیت دارند باید در این عرصه حضور پیدا کنند؛ چراکه هرگاه افرادی که شرایط لازم را ندارند کاندیدا می‌شوند، موجب گرفتن وقت شورای نگهبان و وزارت کشور می‌شوند.

مهدوی‌کنی اضافه کرد: من به شوخی در جلسه جامعه روحانیت گفتم اگر قرار است شلوغ شود من هم بیایم؛ البته جوان‌ترها باید بیایند و کسانی که بتوانند کار کنند در این عرصه حضور پیدا کنند و باید برنامه هم داشته باشند.

انتخاب مجدد آیت‌الله مهدوی‌کنی به‌ریاست مجلس خبرگان