اعطای تسهیلات جدید به جایگاه‌داران

نسیم محمدی- معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از اعطای تسهیلات تازه‌ای به دارندگان جایگاه‌های توزیع بنزین در سراسر کشور خبر داد که به موجب آن تعرفه کارمزد جایگاهداران افزایش یافته و معوقه‌های آنها با سرعت پرداخت می‌شود. در این حال مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز که در همایش مجاری عرضه سوخت سراسر کشور سخن می‌گفت اظهار داشت که برای نخستین بار در ۱۰۰ سال اخیر جایگاهداران می‌توانند در صورت خرید نقدی سوخت، کارمزد را نقدی و در صورت خرید قسطی آن را به تناوب دریافت دارند. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» مهندس محمدرضا نعمت‌زاده که بعد از ظهر روز شنبه در این همایش سخن می‌گفت همچنین خاطرنشان کرد: کارمزد جایگاه‌داران سراسر کشور ۴۰درصد افزایش یافته و تمام معوقه‌های آنان از ابتدای سال ۸۵ پرداخت می‌شود.

وی در این ضمن به جایگاه‌داران پیشنهاد کرد که با تاسیس یک شرکت واحد چند جایگاه را تحت یک نام برده و با جمعی اداره کردن آن، به سود بیشتری نیز دست یابند.

وی، افزود: یک جایگاه واحد، ناتوان از حل مشکلات و مسائل خود است، ضمن آن که ما از اداره ۱۸۰ جایگاه تحت یک نام دفاع کرده و راحت‌‏تر نیز می‌‏توانیم در رفع مشکلات به آنها کمک کنیم. وی، با اشاره به افزایش ۴۰درصدی کارمزد جایگاه‏داران و عاملان فروش و ذکر این نکته که بسیاری مخالف این افزایش بودند، اما آن را به تصویب رساندیم، تصریح‌‏کرد: بر اساس این مصوبه، جایگاه‌‏های بنزین کارمزد کمتر و جایگاه‌‏های نفت کارمزد بالاتری دریافت خواهند کرد.

نعمت‌‏زاده، با تاکید بر همفکری و مشورت در تمامی امور، گفت: به عنوان مثال در بحث سهمیه‌‏بندی می‌‏خواستند شلاقی تصمیمی بگیرند، اما با همفکری و صحبت‌‏هایی که کردیم، متوجه شدند با این کار چکشی، نتایج مناسبی حاصل نخواهد شد و به تصمیم‌‏گیری مناسبی دست یافتند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‏های نفتی،‌‏ تسریع در را‌ه‌‏اندازی امور مستقیم و غیرمستقیم جایگاه‌‏داران را ضروری خواند و گفت: هر چه به جایگاه‌‏دار مربوط است، به ما نیز مربوط است و آن را مرتفع خواهیم کرد. وی ادامه‌‏ داد: جایگاه‌‏های ایران باید آبرومند شوند. وضعیت فعلی برازنده نظام و کشور نیست و بازسازی و نوسازی تمامی جایگاه‌‏ها امری ضروری است. ضمن آن که با دریافت مجوز کاربری از شهرداری دست به اقدامات جدیدی چون ایجاد کارگاه، کارواش، قطعه ‌فروشی، تعمیرگاه و غیره در جایگاه‌‏ها خواهیم زد.

نعمت‌‏زاده، خطاب به مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌‏های نفتی، گفت: در انعقاد قرارداد با جایگاه‌‏داران، اصل انصاف را رعایت کنید.

معاون وزیر نفت، در مورد تخلف کارگر در جایگاه، اظهار داشت: در صورت تخلف و نااهل بودن کارگر، کارفرمای او مسوول است و با هر متخلفی در هر شان و جایگاه اعم از کارگر، جایگاه‌‏دار، راننده، حامل سوخت و غیره باید مبارزه کرد.وی ادامه‌‏ داد: اگر شما هر کارگری را که مغایر شئون صنعت نفت و جایگاه‌‏دار عمل کند، اخراج کنید و وزارت کار شما را ملزم به بازگرداندن آن کرد، من مدافع شما خواهم بود.

معاون وزیر نفت، با ابراز نگرانی از رشد فزاینده مصرف سوخت و غیرمتناسب خواندن آن گفت: ما در حالی دومین دارنده منابع نفت و گاز هستیم که به دلیل پایین بودن قیمت سوخت در کشور، رشد مصرف بنزین بالای ۱۰درصد، نفت و گاز ۴ و ۵درصد، نفت سفید با جایگزینی گاز ۱۱درصد و نفت کوره نیز به ۱۰درصد رسیده که این مساله جای نگرانی دارد.

نعمت‌‏زاده، با ذکر این نکته که ما به عنوان ایرانیانی که دل به حال کشور می‌‏سوزانیم، باید در جهت کاهش و کنترل مصرف گام برداریم، به مدل‌‏های مختلف کاهش مصرف در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: شاید ایران در ردیف آخرین کشورهایی باشد که به فکر کنترل مصرف سوخت و صرفه‌‏جویی افتاده است. هر چند بحث صرفه‌‏جویی از دوران پس از انقلاب همیشه مطرح بوده، اما در حد موعظه، نصیحت و حرف باقی مانده است.

وی واقعی کردن نرخ سوخت، سهیمه‌‏بندی و جایگزینی در مصرف را از جمله راه‌‏های کنترل مصرف خواند و گفت: در ایران نیز استفاده از کارت هوشمند به عنوان یک راهکار برای کنترل بنزین تولید داخلی انتخاب شده که امیدواریم با چند ماه تاخیر، آن را اجرایی کنیم.

نعمت‌‏زاده ادامه داد: بنزین وارداتی نیز همچنان بحث دولت و مجلس است. ضمن آن که مجلس طی بودجه سال جاری به دولت اجازه عرضه دو نرخی را داده؛ اما دولت در مورد آن تردید دارد.

معاون وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی مطابق فرمان مقام معظم رهبری، گفت: در حال مطالعه و بررسی برای واگذاری پالایشگاه‌‏ها و تشکیلات خود هستیم،‌‏ اما دارایی‌‏های قابل واگذاری هنوز جمع‌‏بندی نشده است.

مهندس محمدرضا نعمت‌‏زاده، در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سوال مبنی بر میزان دارایی‌‏های قابل واگذاری شرکت پالایش و پخش فرآورده‌‏های نفتی در راستای فرمان مقام رهبری، گفت: دارایی‌‏ها هنوز جمع‌‏بندی نشده است، اما در حال بررسی و مطالعه به منظور واگذاری است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‏های نفتی، با تاکید دوباره بر آماده نشدن کارت هوشمند سوخت، تصمیم تاریخ اجرای آن را با دولت دانست و گفت: کم‌‏کاری، اهمال پیمانکار و پیچیدگی کار از جمله دلایل این تاخیر است.

وی همچنین در خصوص لایحه ۴میلیارد دلاری واردات بنزین، با ذکر این نکته که ما اطلاعی نداریم و وزارت نفت رسما بی‌‏اطلاعی خود را اعلام می‌‏کند، گفت: اگر قرار باشد، سهمیه‌‏بندی را به تاخیر اندازیم، بی‌‏شک بنزین وارد می‌‏شود. همان طور که در شرایط فعلی این کار جریان دارد، ‌‏اما دولت بودجه آن را می‌‏تواند در قالب متمم بودجه به مجلس ببرد و نیاز به لایحه جداگانه ندارد.

معاون وزیر نفت، در خصوص وضعیت فعلی مصرف بنزین، ضمن اعلام نگرانی از رشد فزآینده مصرف انواع سوخت، تصریح کرد: واردات همچنان ادامه دارد و ما با توجه به نیاز کشور نمی‌توانیم آن را قطع کنیم، ضمن آنکه مشکلی در میزان عرضه وجود ندارد.

ضیاءکاشانی: رعایت نکردن خط قرمز برابر با قطع سوخت

در ادامه همایش مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز گفت: اصلاح قرارداد جایگاه‌‏داران در حال بررسی است. برای اولین‌‏بار در طول ۱۰۰ سال عمر پخش فرآورده‌‏های نفتی، جایگاه‌‏داران می‌‏توانند پول سوخت تحویلی را ۴۸ ساعت بعد از تحویل پرداخت کنند.

سیدحسن ضیاء‌کاشانی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌‏های نفتی، با بیان مطلب فوق افزود: برای اولین‌‏بار در طول ۹۰ سال گذشته شرکت پخش فرآورده‌‏های نفتی برای جایگاه‌‏داران درخواست کارمزدی با رشد ۴۰درصدی کرده که بخش اعظمی از نگرانی‌‏های این صنف را حل خواهد کرد.

وی با ذکر این نکته که از این پس هیچ تصمیمی نمی‌‏گیریم، مگر منفعت شما جایگاه‌‏داران را در آن مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: اصلاح قراردادها، رهاسازی به منظور رسیدن نظام جایگاه‏داری به جایگاه مناسب خود و باز کردن قید و بندهایی که از دوران جنگ برای شما باقی‌مانده، سه اقدام مهم دیگری است که در برنامه کاری بنده برای شما جایگاه‌‏داران قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌‏های نفتی، با اعلام خبر خوش دیگر در جمع جایگاه‌‏داران سراسر کشور، گفت: از این پس اضافه شدن هر جایگاه مستلزم اجازه از اتحادیه شما است، ‌‏اما اگر حد فروش شما از رقم مصوب تجاوز کرد، باید دنبال توسعه مجاری عرضه باشیم.

وی به جایگاه‌‏داران هشدار داد حفظ مسائل ایمنی جزو خطوط قرمز است و هر جایگاهی که از آن عدول کند، سوخت وی قطع خواهد شد.

ضیاء‌کاشانی، با اشاره به اصلاح قراردادهای جایگاه‌‏داران که در حال بررسی است، اظهار داشت: درصددیم ضمن حفظ همه شئون شما، حق دولت را نیز از جایگاه نظارتی مدنظر داشته باشیم.

وی، با بیان این‌‏که ما شما را بنگاه اقتصادی می‌‏دانیم از مساله تبخیر در پمپ بنزین‌‏ها انتقاد کرد و با اشاره به آمار ۱۰-۹میلیارد تومان بنزینی که سال گذشته در اثر تبخیر از بین رفته است، ادامه داد: شما به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید جایگاه خود را به گونه‌‏ای مجهز کنید که از این معضل جلوگیری نمایید، نه آن که دولت را مقصر بدانید.

ضیاء کاشانی در مورد افزایش کارمزد جایگاه‌‏داران گفت: در صورت خرید نقدی سوخت کارمزد را نقدی و در صورت خرید قسطی آن را به تناوب دریافت خواهید کرد.

شرکت ملی نفت ۷۰ سال جایگاه‌داران را استثمار کرده است

از سوی دیگر رییس انجمن جایگاه‌داران استان تهران نیز در این همایش گفت: ما با شرایطی مواجهیم که ۷۰ سال به شکل استثماری بوده است، اما از این پس باید به گونه‌ای عمل کنیم که به تمامی حقارت‌ها و استثمارها با اتحاد خود پایان دهیم.

دکتر ناصر رییسی‌فر، رییس انجمن جایگاه‌داران استان تهران، با بیان مطلب فوق، اتحاد و همدلی جایگاه‌داران سراسر کشور را عاملی برای مرتفع کردن مشکلات این صنف دانست و تصریح کرد: ما باید با حرکت در چارچوب آگاهی از شرایط روز مطابق آنچه در دنیا پیدا می‌شود، به راه‌های مناسبی دست یابیم.

بر اساس این گزارش، موسوی جد، رییس انجمن جایگاه‌داران سرخس نیز با ابراز نارضایتی از احداث جایگاه‌های CNG گفت: با احداث این جایگاه‌ها، جایگاه‌های بنزین با افت فروش و با عدم امنیت شغلی مواجه شده‌اند که خواهشمندیم علاج واقعه قبل از وقوع صورت گیرد.

وی با بیان این‌که در تمام کتاب‌های جامع اطلاعاتی، لغت کارمزد به معنای مزدی است که در ازای کار می‌پردازند، ادامه داد: در حال حاضر کارمزد برای شرکت نفت چماقی برای کوبیدن بر سر جایگاه‌داران و وسیله‌ای برای استخفاف، سرکوفت و به تحقیر کشیدن جایگاه‌داران تبدیل شده است.