صالحی: اروپا فرصت بهبود روابط با ایران را از دست ندهد

دنیای اقتصاد- علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه با بیان اینکه ایران به دنبال روابط بهتر با اروپاست، به کشورهای عضو اتحادیه اروپا توصیه کرد که فرصت روابط بهتر با ایران را از دست ندهند. صالحی همچنین پیش‌بینی کرد که روابط ایران و اروپا به جایگاه اولیه خود باز خواهد گشت. به گزارش خبرگزاری مهر، صالحی درحاشیه برگزاری همایش ملی ایران و سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در جمع خبرنگاران اولویت ایران را توسعه روابط با همسایگان اعلام کرد و گفت: البته گفته‌ام از اولویت‌های ما روابط بهتر با اروپا است، اما ما پاسخ لازم را دریافت نکردیم.

وی افزود: ایران یک شریک قابل اعتماد برای اتحادیه اروپا است و ما به دنبال روابط بهتر با این اتحادیه هستیم و اگر ترکیه عضو اتحادیه اروپا شود ایران یکی از همسایگان بزرگ اروپا خواهد بود.

صالحی افزود: پیشنهاد من به اروپا این است که فرصت روابط بهتر با ایران را از دست ندهد.

وزیر خارجه کشورمان در شرایطی از بهبود روابط ایران و اروپا استقبال کرده است، که طی ماه‌های گذشته ایران و اروپا سردترین روزهای روابط خود را تجربه کردند. اروپا اما دراین میان آغازگر بود. وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز سوم بهمن ماه سال جاری تحریم‌های یکجانبه جدیدی را علیه نفت و نظام بانکی کشورمان تصویب کردند. تحریم‌هایی که به موجب آن واردات نفت ایران به اروپا از اوایل تیرماه سال ۱۳۹۱ قطع خواهد شد. در پی این ماجرا بود که هفته گذشته وزارت خارجه کشورمان سفیران کشورهای فرانسه، هلند، اسپانیا، یونان، ایتالیا و پرتغال را احضار کرد و در این باره به آنها اخطار داد. روز یکشنبه نیز علیرضا نیکزاد رهبر، سخنگوی وزارت نفت از توقف صادرات نفت خام به کشورهای انگلیس و فرانسه خبر داد. به دنبال انتشار این خبر، قیمت نفت در روز دوشنبه در بازارهای جهانی بار دیگر اوج گرفت.

بازگشت روابط با اروپا به جایگاه اولیه

وزیر خارجه اما دیروز درهمایش ملی ایران و سازمان همکاری‌های اقتصادی، با اشاره به فراز و فرود روابط ایران و اتحادیه اروپا تاکید کرد که ایران و اروپا مکمل یکدیگر هستند و با وجود فراز و فرودها، روابطشان به جایگاه اولیه بازخواهد گشت.

صالحی یکی از ابعاد سیاست خارجی ایران را توجه به مسائل اقتصادی عنوان کرد و گفت: بنده در زمان تصدی مسوولیت در وزارت خارجه اولویت‌هایی را اعلام کردم که یکی از اولویت‌ها همسایگان ایران و اولویت دیگر اتحادیه اروپا بود. وی تصریح کرد: روابط با اتحادیه اروپا دچار افت و خیزهایی بوده، اما کماکان معتقدم روابط ما با اروپا روابطی است که نمی‌شود آن را برای مدت طولانی دچار وقفه کرد و اروپایی‌ها نمی‌توانند بی‌نیاز از ما باشند، ایران هم به خاطر روابط دیرینه با کشورهای اروپایی، به اروپا نیاز دارد. صالحی با بیان اینکه ایران و اروپا مکمل یکدیگر هستند، گفت: بنده مطمئنم این روابط دوباره به جایگاه اولیه خود بازخواهد گشت.

وی گفت: اگر ترکیه عضو اتحادیه اروپا شود ایران مهم‌ترین همسایه اروپا خواهد بود بنابراین باید از در تعامل با ایران وارد شود.

میانجیگری عمان مطرح نیست

وزیر خارجه در واکنش به اخبار مطرح شده مبنی بر برنامه میانجیگری پادشاه عمان میان ایران و آمریکا نیز گفت: بحث میانجیگری در میان نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، صالحی افزود: بحث میانجیگری در میان نیست. بلکه ایران و عمان روابط ویژه‌ای با یکدیگر دارند و در مواردی نیز پادشاه عمان پادرمیانی کرده است، مانند آزادی برخی افرادی که به صورت غیر قانونی وارد ایران شده بودند. وی افزود: البته این پا در میانی موثر بود؛ هر چند مسائل حقوقی و قضایی نیز انجام شد. صالحی تاکید کرد: ایران و عمان در رایزنی دائم با یکدیگر هستند، زیرا مسائل مختلفی در جهان در حال رخ دادن است و باید ایران با کشورهای مختلف از جمله عمان که کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران است رایزنی و مشورت داشته باشد.