پایان دور دوم مذاکرات هیات بلندپایه آژانس در ایران

مدیر کل آژانس: توافقی با ایران حاصل نشد

دنیای اقتصاد- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای دومین دور مذاکرات میان هیات کارشناسان آژانس اتمی و مقامات ایران در تهران را «بی‌نتیجه» توصیف کرده است. هرمان ناکارتس، معاون مدیر کل این آژانس و سرپرست هیات اعزامی به ایران نیز پس از بازگشت از تهران در فرودگاه وین گفته است که در این سفر اجازه دسترسی به سایت نظامی پارچین را دریافت نکرده‌ایم. این در حالی است که مقامات ایران از ابتدا اعلام کرده بودند در این سفر، برنامه‌ای برای بازدید هیات آژانس از تاسیسات ایران تنظیم نشده است. از سوی دیگر در حالی که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس اتمی اعلام کرده است که مذاکرات ایران و آژانس ادامه خواهد یافت، سخنگوی آژانس گفته است که برنامه‌ای برای گفت‌و‌گوی بیش‌تر با ایران نداریم.

هیات پنج‌ نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی هرمان ناکارتس،‌ معاون یوکیا آمانو در امور پادمان‌ها، بامداد روز دوشنبه برای ادامه گفت‌وگو‌ها با ایران وارد تهران شدند. دور اول گفت‌وگو‌های ایران و آژانس ۹ تا ۱۱ بهمن (۲۹ تا ۳۱ ژانویه) به مدت سه روز انجام شده بود و در پایان آن دور از گفت‌وگو‌ها که پشت درهای بسته انجام شد، دو طرف توافق کردند برای ادامه بحث دور دیگری از گفت‌وگوها را اول و دوم اسفند در تهران داشته باشند. اتفاقی که در موعد مقرر انجام شد و این مذاکرات شامگاه سه‌شنبه به پایان رسید. علی‌اصغر سلطانیه اما پس از پایان دور دوم این مذاکرات درگفت‌وگو با ایسنا گفت: دور دوم مذاکرات پیرامون همکاری‌های ایران و آژانس و تعامل با یکدیگر انجام شد و این مذاکرات در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

نماینده دائم ایران در آژانس اتمی ادامه داد: گفت‌وگوهای ایران و آژانس طی دو روز گذشته (دوشنبه و سه‌شنبه) به طور فشرده و در ادامه دور اول مذاکرات ایران و آژانس صورت گرفت.

در همین حال، زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص برنامه‌های هیات بازرسان بین‌المللی در کشورمان گفت: این بازرسان به منظور مذاکره و تقویت راه‌های تعامل و حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای آمده بودند. الهیان با تاکید بر اینکه حضور بازرسان در این دوره فقط برای مذاکره است، گفت: بازدید احتمالی از برخی مکان‌ها شاید در برنامه سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه بوده باشد؛ اما این روند، روند مذاکره است.

محدود کردن بازدید قانونی است

حسین نقوی حسینی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌و‌گو با ایلنا، گفت: محور مذاکرات بازرسان اخیر در خصوص ابهاماتی بود که برخی پایگاه‌های خبری در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران مخابره ‌می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه از سوی کشورمان چه اقدامی به این منظور صورت گرفته است، تصریح کرد: قوانین ان.پی.تی اجازه ‌می‌دهد که کشورهای عضو حضور برخی از بازرسان را نپذیرند یا برخی از آنها را تعویض کنند و همچنین بازدید آن‌ها را به مناطقی محدود کنند که جمهوری اسلامی در مواقعی از این اختیار خود استفاده کرده است.

آژانس: گفت‌و‌گوی بیشتری با ایران نداریم

در حالی که سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد برنامه‌ای برای گفت‌و‌گوهای بیشتر با ایران وجود ندارد، رییس هیات اعزامی از وین به تهران پس از مذاکرات دوروزه با مقامات ایرانی گفت که در این مذاکرات توافقی حاصل نشده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آلمان، گیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان دور دوم گفت‌وگوهای هیات عالی‌رتبه آژانس با مقامات ایران گفت: در حال حاضر هیچ توافقی برای مذاکرات بیشتر وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، هرمان ناکارتس، رییس هیات اعزامی آژانس به ایران نیز پس از بازگشت در فرودگاه وین گفت: ما نتوانستیم (به سایت نظامی پارچین) دسترسی پیدا کنیم. ما نتوانستیم این راه را رو به جلو نهایی کنیم. ما اکنون به مدیرکل و سپس به شورای حکام گزارش خواهیم داد. سپس باید ببینیم که گام‌های بعدی چیست.

آمانو: مذاکرات بی‌نتیجه بود

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز سفر بازرسان آژانس به ایران را بی‌نتیجه توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، آژانس علت این امر را ممانعت ایران از بازدید از یک مرکز نظامی کلیدی عنوان کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در بیانیه‌ای مدعی شد: «تلاش‌های گسترده‌ای برای دستیابی به توافقی جهت تسهیل حل مسائل باقی‌مانده در خصوص برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفت، اما متاسفانه توافقی در این خصوص حاصل نشد.» خبرگزاری فرانسه ادعا کرده است که تیم بازرسان آژانس هم در این دیدار و هم در دیدار قبلی خود از ایران خواستار بازدید از سایت نظامی «پارچین» بود، اما ایران چنین اجازه‌ای را به بازرسان آژانس نداده است.

یوکیا آمانو نیز در بیانیه خود مدعی شد: «مخالفت ایران با دیدار بازرسان آژانس از پارچین در جریان بازدید اول و دوم از این کشور، ناامیدکننده است. بازرسان با روحیه‌ای سازنده به ایران رفتند اما توافقی حاصل نشد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، بخش فارسی بی. بی. سی نیز در این‌باره ادعا کرد که گفته می‌شود ایران در پارچین انفجارهایی قدرتمند را آزمایش کرده که می‌تواند مرتبط با برنامه هسته‌ای این کشور باشد. گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در نوامبر سال گذشته میلادی (‌آبان ماه ۱۳۹۰) منتشر شد، بحرانی را در روابط ایران و آژانس به‌وجود آورد و با انتقاد جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. این گزارش به دستاویزی برای آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نیز بدل شد. ایران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است، اما مقامات غربی مستمرا تلاش دارند که این برنامه را غیرصلح‌آمیز جلوه دهند. یوکیا آمانو نیز با فشارهای غرب ضدایران همگام شده است. بنابر اسناد ویکی‌لیکس، وی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، از نظرگاه‌های ایالات‌متحده پیروی می‌کند. رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه روز سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران درباره مذاکرات ایران و آژانس گفته بود: این مذاکرات به منزله تعیین چارچوب همکاری‌ها و مذاکرات بعدی خواهد بود. باید صبر کنیم تا ببینیم نتیجه سفر این هیات به چه موضوعاتی منجر خواهد شد و چه تاثیری در چارچوب مذاکراتی ما با کشورهای ۱+۵ خواهد داشت.

مهمان‌پرست همچنین در پاسخ به سوالی درباره نتیجه سفر «هیات بازرسان» آژانس به ایران گفت: باید در نظر داشت این هیات، هیات بازرسان نیست. بلکه «هیات کارشناسی» آژانس است که به ریاست معاون دبیرکل آژانس به ایران آمده‌اند. هدف از سفر بازرسی نیست، بلکه مذاکرات و گفت‌وگو درباره‌ ادامه‌ همکاری‌های میان ایران و آژانس است.

آمریکا: هنوز زمان کافی برای دیپلماسی وجود دارد

در رویدادی دیگر، کاخ سفید اعلام کرده است که هنوز زمان و فضای کافی برای کار دیپلماسی با ایران وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید روز سه‌شنبه ادعا کرد : هنوز زمان کافی برای کار دیپلماسی با ایران در راستای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح اتمی وجود دارد. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر تام دانیلون، مشاور امنیت ملی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی گفت: اسرائیل و آمریکا اهداف مشترکی دارند که شامل مانع شدن از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود. کارنی همچنین گفت: هنوز زمان و فضای کافی وجود دارد تا اینکه تحریم‌ها تاثیر بگذارد و به تغییر در رفتار ایران منتهی شود. وی افزود: این محتوای مذاکراتی بوده که دانیلون با مقامات اسرائیلی داشته است.

بر اساس این گزارش، آمریکا بزرگ‌ترین دارنده تسلیحات اتمی در جهان است و تنها کشوری است که از تسلیحات اتمی در جنگ جهانی دوم علیه ژاپن استفاده کرد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه بوده و تا کنون نیز به بازرسان سازمان انرژی اتمی اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای خود را نداده است.