تشدید انتقادات از سیاست‌های اقتصادی دولت

لاریجانی: گرانی نشانه ضعف مدیریت دولت است

توکلی: ۳ دولتمرد اقتصادی باید استعفا کنند

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: هر چه بیشتر به روز برگزاری انتخابات مجلس نهم نزدیک می‌شویم انتقادات بهارستان نشینان به سیاست‌های اقتصادی دولت، شدیدتر می شود. در صدر این منتقدان، علی لاریجانی، رییس مجلس است که با انتقاد شدید از مشکل گرانی در کشور، «دولت» را مقصر این مساله معرفی می‌کند و می‌گوید: «اگر اقتصاد کشور حساب و کتاب داشت وضع امروز گرانی این گونه نبود.» احمد توکلی و الیاس نادران، دو نماینده تهران نیز در این زمینه دنباله‌رو لاریجانی بوده‌اند.

توکلی در نشستی انتخاباتی، «ضعف مدیریت و سوءتدبیر» و «عدم تحرک دولت در بازار سکه و ارز» را مهم‌ترین علل بروز مشکلات در بازار ارز و سکه می‌داند و راه‌حل را، کنار رفتن مسوولان اقتصادی کشور معرفی می‌کند.

او معتقد است که «وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و وزیر بازرگانی، باید جوانمردی کنند و استعفا کنند.»

گرانی‌ها ناشی از ضعف مدیریت اقتصادی است

رییس مجلس گرانی روزهای اخیر را ناشی از ضعف مدیریت اقتصادی کشور عنوان کرد.

به گزارش مهر، علی لاریجانی در جمع فعالان بخش حمل‌ونقل استان قم، با بیان اینکه کشمکش‌های سیاسی که در کشور هراز چند گاهی به وجود می‌آید، هیچ خاصیتی برای کشور ندارد، افزود: برخی‌ها که توانایی اداره امورات کشور را ندارند، با این حرف‌ها خود و دیگران را سرگرم می‌کنند.

وی با انتقاد شدید از مشکل گرانی در کشور افزود: کشورهای مختلف به این صورت گرانی ندارند و این امر نشان‌دهنده این است که در دولت درست عمل نشده است.

لاریجانی با بیان اینکه گرانی موجود در کشور یک اشکالاتی دارد، افزود: ما نباید با مردم چند پهلو صحبت کنیم، اگر اقتصاد کشور حساب و کتاب داشت وضع امروز گرانی کشور این گونه نبود و این موضوع نشان دهنده ضعف مدیریت اقتصادی کشور است.

لاریجانی با اشاره به تصویب قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در مجلس، گفت: در آن زمان مجلس اصرار داشت تا این طرح با شیب ملایم و در طول پنج سال اجرایی شود؛ چرا که نقدینگی زیاد موجب تورم خواهد شد.

سیاست‌های بی دوام دولت در بازار ارز و سکه

احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هم با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت خواستار استعفای مقامات اقتصادی شد و تاکید کرد که نتایج سیاست دولت در مدیریت بازار سکه و ارز دوام نمی‌آورد. به گزارش مهر، احمد توکلی و الیاس نادران از اعضای فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان برای انتخابات مجلس نهم، در جلسه پرسش و پاسخ به تعدادی از سوالات افراد حاضر در نشست انتخاباتی خود پاسخ دادند.

توکلی در پاسخ به سوالی درباره دلیل وقوع بحران در بازار طلا و ارز، گفت: زمانی که تحریم‌ها موجب شد صدور ال‌سی از سوی بانک‌های ایران بی‌اعتبار شود، کار در بازار سخت شد.

وی افزود: اینچنین نیست که تحریم‌ها اثر نداشته باشد، ولی اثری که دشمنان می‌خواهند را ندارد. هرچند در شرایطی که واردات کم و وضعیت سرمایه‌گذاری نامناسب می‌شود، جابه‌جایی ارز مشکل می‌شود و تقاضا برای دلالی ارز افزایش می‌یابد. وقتی مردم به مسوولان اقتصادی بی اعتماد می‌شوند از طرف پول بد، فرار می‌کنند و به سوی پول خوب می‌روند. هر چه این بی‌اعتمادی بیشتر باشد این وضعیت تشدید می‌شود.

توکلی، ضعف مدیریت و سوء تدبیر و عدم تحرک دولت در بازار سکه و ارز را مهم‌ترین علل وجود مشکلات در این زمینه خواند و گفت: افزایش سود بانکی ۱۸ روز قبل از مدیریت بازار ارز و طلا از سوی دولت مصوب شده بود. سوال ما در مجلس از مسوولان اقتصادی دولت این بود که چرا دیر عمل کردند؟

توکلی در بیان پیش‌بینی‌اش از آینده بازار ارز و اقتصاد ایران، گفت: کاری که دولت برای کنترل قیمت ارز انجام داد اثر روانی نسبتا خوبی داشت، اما این سیاست دوام نمی‌آورد، دولتی‌ها خیال کردند اگر نرخ دولتی اعلام کنند دیگر مشکل حل می‌شود؛ در حالی که رسانه‌ها قیمت واقعی را اعلام می‌کنند.

سه دولتمرد اقتصادی استعفا دهند

وی تاکید کرد: راه عدم بازگشت التهاب به بازار ارز و سکه، این است که مسوولان اقتصادی عوض شوند. من شخصا به وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و وزیر بازرگانی گفتم آقای احمدی‌نژاد که شما را بر نمی دارد، شما جوانمردی کنید و خود استعفا کنید. در این مواقع ما شاهدیم که دولت‌ها ولو اینکه مقصر هم نباشند مسوولان خود را عوض می‌کنند چه برسد به ما که مقصران را دیده ایم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پیش‌بینی وضعیت اقتصادی در سال ۹۱، اظهارکرد: من به عنوان نماینده اگر رای بیاورم باید کاری کنم که دولت را بیاورم سر خط. این دولت، دولتی است که هر کاری می‌خواهد می‌کند و کاری از مجلس بر نمی‌آید.

توکلی در پاسخ به این سوال که چرا استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس رای نیاورد، گفت: من هم خیلی متاسف شدم از رایی که مجلس داد.

وی افزود: وقتی دفاع رییس مجلس از شمس‌الدین حسینی پیش آمد، عده‌ای از نمایندگان با خود گفتند، حتما پیامی از جایی وجود داشته است. این در حالی است که من به آقای لاریجانی گفتم ساعت ۷ شب قبل مقام معظم رهبری گفته‌اند من در استیضاح وزیر اقتصاد دخالت نمی‌کنم، آیا این درست است؟ که آقای لاریجانی پاسخ دادند بله درست است.

وی گفت: عده‌ای به دهان آقای لاریجانی نگاه کردند؛ ایشان گفتند آقای وزیر عذرخواهی کرده، بنابراین به استیضاح رای ندهید.

رحیمی را به دادگاه می‌کشم

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره اختلافش با معاون اول رییس‌جمهور نیز گفت: حتما رحیمی را به دادگاه می‌کشانم، شکایت ما ثبت شده و «این تو بمیری دیگر از آن تو بمیری‌ها نیست» که رهایش کنم. توکلی درباره تحصیلاتش و ادعاهای رحیمی در این باره نیز اظهارکرد: از آنجا که سوابق شغلی و اقتصادی داشته‌ام و روزنامه‌نگار اقتصادی نویس بوده‌ام از چند دانشگاه پذیرش گرفته‌ام و حتی یک ترم زودتر از متوسط زمانی که دانشجویان فارغ‌التحصیل می شوند درسم را تمام کردم و هزینه‌های تحصیل را از چاپ کتاب تامین کردم. حالا آیا من رانت خوار هستم؟ هر چه از این حرف‌ها بزنند مهم نیست؛ تا این‌ها را به دادگاه نکشم، ول کن نیستم.

واکنش‌های نامناسب دولت و تشدید مشکل

الیاس نادران نیز در این نشست خبری سوء‌مدیریت‌ها و نحوه توزیع پول در جامعه که بخشی از آن از طریق توزیع یارانه‌ها بود را از علل وضعیت نابسامان بازار ارز و طلا عنوان کرد.

وی با بیان اینکه دولت در مقابل تحریم بانک مرکزی، به جای واکنش اعتمادزا، واکنش نامناسبی نشان داد، اظهارکرد: از جمله این مسائل غیبت دولت در بازار به مدت طولانی و انجام مصاحبه‌های تحریک‌کننده بود و باعث شد فراز و فرودهای دامنه‌داری در بازار ارز به وجود آید.

نادران گفت: دور زدن تحریم‌ها از طریق ابزارهایی که تعبیه شده، شدنی است. ممکن است هزینه ما را افزایش دهد اما ارزش دارد. ما ابزارهایی در اختیار داریم که فشارهای مالی را بر رقبای خود در اروپا و آمریکا بالا می‌برد تا سر میز مذاکره بیایند.