اطلاعیه مرکز جرائم سازمان یافته سپاه درباره دستگیری مرتبطین با بی‌بی‌سی فارسی

مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جزئیاتی از عملیات «چشم روباه» را که به دستگیری مرتبطین با شبکه بی‌بی‌سی فارسی در ایران منجر شده است، منتشر کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صداوسیما)، در اطلاعیه مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است: شبکه بی‌بی‌سی بر اساس رویکرد جدید استعماری دولت انگلیس با استفاده از شیوه‌های نوین و پیچیده اطلاعاتی اقدام به راه‌اندازی و تشکیل شبکه درهم تنیده اطلاعاتی با هدف و کارکرد جمع‌آوری اطلاعات خاص و هدفمند کرده است. بر اساس این اطلاعیه، ایجاد شبکه جذب و آموزش محرمانه و سری در کشور با هدف جذب نخبگان رسانه‌ای و سیاسی، برقراری ارتباط تنگاتنگ با شبکه‌های معاند و ضدانقلاب خارجی به ویژه گروهک تروریستی منافقین و برخی گروهک‌های دیگر و فعالیت‌های گسترده جاسوسی هوشمند از طریق تولید و نیز ارائه محتوا از نقاط استراتژیکی مانند اطلاعات وزارتخانه‌های حساس، سفارتخانه‌ها و حتی مناطق خاص مانند سکوهای نفتی از مهم‌ترین محورهای عملیاتی این شبکه با پوشش فعالان و همکاران بی‌بی‌سی فارسی در ایران بوده است.

بر اساس گزارش مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه، در فاز اول این عملیات در تابستان سال جاری، پس از شناسایی و احراز موارد اتهامی برخی از افراد فعال در این عملیات، تعدادی از متهمان از جمله خانمها «م.م»، «پ.آ»، «م.م» و آقایان «ن.ش» و «ا.ع.ع» دستگیر و پس از انجام تحقیقات، پرونده‌های نامبردگان به همراه مستندات به محاکم قضایی ارسال شد.

در ادامه این اطلاعیه به فاز دوم اجرای عملیات «چشم روباه» اشاره شده و آمده است: پس از بررسی جزئیات به دست آمده دیگری از تلاش‌های فعالان و همکاران شبکه بی‌بی‌سی فارسی در ایران، برای ۲۴ نفر از متهمان که از جهت حجم اطلاعات و فعالیت در این شبکه به لحاظ امنیتی و کارشناسی، حائز اهمیت محسوب می‌شدند پرونده قضایی تشکیل شد. بر اساس اعلام مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته برای ۱۰ نفر از متهمان که در خارج از کشور به سر می‌بردند قرار غیابی صادر و پرونده سایر افراد در دست پیگیری قرار گرفت.

این اطلاعیه در ادامه به ذکر مشخصات برخی از دستگیرشدگان جدید می‌پردازد که از جمله آنها به این افراد اشاره می‌کند: «خانم پ. د» متولد ۱۳۵۹، روزنامه نگار و فارغ‌التحصیل رشته مطالعات رسانه در مقطع کارشناسی ارشد؛ «خانم م.ر» ۳۲ ساله و روزنامه نگار؛ «آقای س.ب» متولد سال ۱۳۶۲ که در زمان تصدی مسئولیت اجرایی پدر خود با افرادی از جریان اصلاحات در ارتباط بوده؛ «آقای س.ک» ۲۷ ساله ساکن تهران، دارای مدرک کارشناسی و مستندساز و «خانم ب.ه» متولد ۱۳۶۲ در تهران و فارغ‌التحصیل رشته مددکاری که در سال‌های اخیر در فعالیت‌های رسانه‌ای اشتغال داشته است و خواهر او با نام «س.ه» هم‌اکنون از خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است:

به زودی در بیانیه شماره ۲ این مرکز، اسناد و مدارکی دال بر ارتباطات سازمان یافته شبکه بی‌بی‌سی، با عناصر خود در داخل کشور منتشر خواهد شد. همچنین طی روزهای آینده بخش اول از مستند رسانه‌ای این عملیات از رسانه ملی پخش خواهد شد.