صالحی: واشنگتن عقب‌نشینی نکرده است

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران تصریح کرد که مستثنی شدن ۱۱ کشور از تحریم‌های یکجانبه نفتی آمریکا علیه تهران به معنی عقب نشینی واشنگتن نیست. وی با تاکید بر ضرورت تقویت انسجام ملی گفت: واشنگتن زمانی عقب نشینی می‌کند که همه روزنه‌ها را بسته ببیند. صالحی در گفت‌وگو با «ایرنا» و در پاسخ به سوالی درباره اقدام واشنگتن در مستثنی کردن ۱۱ کشور از اجرای تحریم نفتی اظهار کرد: کشورهای غربی در برابر کشورمان عقب‌نشینی نکرده‌اند و باید در برابر اقدامات این کشورها بیش از گذشته هوشیار باشیم.

وی اظهار کرد: ما هیچ وقت این‌گونه نگاه نمی‌کنیم که غرب کوتاه آمده است و عقیده داریم غرب همواره فشار خود را تا زمانی که یقین پیدا کند که ایران اسلامی قدرتمند است، حفظ خواهد کرد. خبرگزاری فرانسه در نخستین روزهای سال جدید به نقل از هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نوشت: چون شماری از کشورها هم‌اکنون واردات نفت خود از ایران را کاهش داده‌اند، ۱۰ کشور اتحادیه اروپا به علاوه ژاپن به مدت شش‌ماه از اعمال تحریم‌های سخت جدید علیه ایران مستثنی شده‌اند. کلینتون این ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا را بلژیک، انگلیس، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان و اسپانیا اعلام کرده بود.

کلینتون افزوده بود: اقداماتی که از سوی این کشورها اتخاذ شده، ساده نبود، آنها باید نیازهای خود به انرژی را در یک برهه زمانی حساس برای اقتصاد جهانی مورد بررسی مجدد قرار داده و شروع به یافتن جایگزین‌هایی برای نفت ایران می‌کردند. وزیر خارجه آمریکا در اظهارات خود در خصوص این کشورها با اشاره به ژاپن مدعی شده بود: این کشور موفق شده واردات نفت خود از ایران را به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد و دیگر کشورها هم باید از الگوی ژاپن پیروی کنند.

مستحکم در مقابل غرب ایستاده‌ایم

صالحی در گفت‌وگو با «ایرنا» گفته است: وقتی غرب بداند که ما همچون صخره‌ای مستحکم در مقابل آنها ایستاده‌ایم و امکان ایجاد هیچ روزنه‌ای در این صخره وجود ندارد، کوتاه می‌آید؛ اما عقیده دارم هنوز به آن مرحله نرسیده‌اند. وی با تاکید بر ضرورت تقویت انسجام ملی در برابر غرب افزود: این انسجام را باید وسیع‌تر کرده و با هوشمندی تصور نکنیم که غرب در برابر ایران عقب‌نشینی کرده است؛ آمریکا زمانی عقب‌نشینی می‌کند که مایوس شود و همه روزنه‌ها را بسته ببیند. صالحی با بیان اینکه اعتقاد دارم هنوز به این شرایط نرسیده‌ایم، گفت: باید در همه زمینه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، فناوری، عدالت و مهرورزی و... خود را تقویت کنیم تا غرب ناامید شود و در شرایط همسطح با ما وارد تعامل شود. وزیر خارجه تصریح کرد: ما در حال خودسازی هستیم و تحمل فشارهای غرب را داریم و ساکت ننشسته‌ایم. صالحی توضیح داد: غرب از هرگونه مکر و نیرنگی درباره ایران استفاده می‌کند و ما نیز تلاش کردیم با تمام هوشمندی و ذکاوت این مکر و نیرنگ غرب را دور بزنیم. وزیر خارجه تاکید کرد: اقدام اخیر آمریکا در برداشتن تحریم از ۱۱ کشور برای معاملات نفتی، عقب‌نشینی آمریکا نیست؛ غرب در جایی عقب‌نشینی تاکتیکی می‌کند و در عین حال برای رسیدن به هدف خود تلاش خواهد کرد. صالحی یادآور شد که باید خودسازی کنیم و به قدری از درون قدرتمند شویم که غرب به این یقین برسد که نمی‌تواند در برابر ما کاری از پیش ببرد.

اهمیت وحدت و انسجام ملی

وزیر خارجه با تاکید بر اهمیت و تاثیرگذاری وحدت و انسجام ملی در اقتدار کشور گفت: ما می‌توانیم با وجود اختلافاتی که حاصل تفاوت افکار است و ضمن احترام به آرای یکدیگر، درباره منافع کشورمان یکدست و یکپارچه باشیم.

وی با بیان اینکه این وحدت و یکپارچگی در برخی مسائل همچون مساله هسته‌ای به وضوح دیده می‌شود، افزود: حتی ایرانیانی که در خارج از کشور نظرات متفاوتی درباره نظام دارند، بر حق مسلم استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای تاکید دارند و امیدواریم که آنها نیز به حقیقت انقلاب اسلامی پی ببرند.

هیچ دشمنی را دست کم نمی‌گیریم

وی با بیان اینکه غرب را دست کم نمی‌گیریم، گفت: ما هیچ دشمنی را حتی اگر حقیر و کوچک هم باشد، دست کم نمی‌گیریم؛ ما کاملا بیداریم و مسوولان نظام ما، مقام معظم رهبری، رییس‌جمهوری، ارتش، سپاه، بسیج و... همه بیدارند و ملت آماده دفاع از دستاوردهای ایران اسلامی است و نمی‌گذارد کسی به این دستاوردها تعدی کند. وزیر خارجه افزود: غرب تصور می‌کند که ایران هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر با فشار آمریکا کوتاه می‌آید؛ در صورتی که این تصور از اساس اشتباه است. وی اظهار کرد: ۳۳ سال است که کشورهای غربی به ایران فشار می‌آورند و بخش‌های مختلفی همچون بانک‌های ما را تحریم می‌کنند. صالحی ادامه داد: شاید این تحریم‌ها مشکلات کوچکی را برای ما به وجود آورد؛ اما ما به راه خود ادامه می‌دهیم.