جزئیات برنامه کاهش آلودگی 8 کلانشهر کشور

رییس سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌های کاهش آلودگی هشت کلان شهر کشور را که در اواخر اسفند ماه سال گذشته ابلاغ شده، تشریح کرد. این برنامه برای کلان شهر‌های تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز، تبریز، اراک و کرج تدوین و ابلاغ شده است. از جمله مهم‌ترین بخش‌های این قانون، افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی به میزان هر سال ۵ درصد است و نیز تامین سوخت مورد نیاز با استانداردهای یورو ۴ است. محمدجواد محمدی‌زاده، معاون رییس‌جمهور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب برنامه کاهش آلودگی هوای هشت کلانشهر در تشریح جزئیات آن افزود: بر این اساس سن فرسودگی خودروهای شخصی و کامیون‌ها و کشنده‌ها از۲۵ به ۲۰، وانت بارها از ۲۰ به ۱۵، مینی‌بوس از ۱۵ به ۱۰، میدل باس و اتوبوس‌های برون‌شهری از ۱۵ به ۱۲ و اتوبوس‌های شهری و موتورسیکلت‌ها از ۱۰ به ۸ سال کاهش یافت. در عین حال سن فرسودگی تاکسی‌ها همچنان ۱۰ سال باقی ماند.

وی افزود: بر اساس این مصوبه نیروی انتظامی موظف شد از ابتدای تیرماه سال ۹۱ از تردد وسایط نقلیه با سن بیش از سن فرسودگی جلوگیری کند. از سوی دیگر خودروهای کلاسیک از این بند مستثنی شده‌اند.

سهم حمل‌ونقل عمومی هر سال ۵ درصد افزایش می‌یابد

وی به یکی دیگر از بندهای برنامه کاهش آلودگی هوای هشت کلانشهر کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس وزارت کشور با همکاری شهرداری‌ها مکلف شدند سهم حمل و نقل عمومی را در هشت کلانشهر آلوده کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه حداقل سالی ۵ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش دهند.

به گفته وی بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد از ابتدای سال ۹۱ خودروهای تولید داخل را به تدریج بر اساس برنامه ارائه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست که با مشارکت آن وزارتخانه تهیه و ارائه می‌شود منطبق با استاندارد جهانی یورو۴ به بازار عرضه کند. همچنین استاندارد یاد شده از ابتدای سال ۹۴ برای تمامی خودروها به یورو۵ ارتقا یافته و تولید و واردات موتورسیکلت نیز از اول مهرماه سال آینده باید با استاندارد یورو۳ باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سوخت مورد نیاز خودروهای سبک و سنگین از اول فروردین ماه سال جاری منطبق با استاندارد جهانی یورو۴ و از ابتدای فروردین سال ۹۲ منطبق با استاندارد جهانی یورو۵ عرضه می‌شود، تاکید کرد: مسوولیت اجرای این بند بر عهده وزارت نفت است. همچنین این وزارتخانه مکلف شد سوخت استاندارد موردنظر را در خصوص خودروهای دیزلی همراه با ماده (Addblue) تامین کند.

افزایش سهم ۳ درصدی خودروهای کم مصرف و موتورسیکلت‌های برقی به طور سالانه و نیز سرانه فضای سبز شهری هشت کلانشهر کشور به میزان هر سال حداقل یک متر مربع از دیگر برنامه‌های کاهش آلودگی هوای هشت کلانشهر است.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع در خارج از شهرک‌های صنعتی در شهرهای تبریز، شیراز، اهواز، اراک و مشهد تا شعاع ۳۰ کیلومتری ممنوع شد، تصریح کرد: همچنین فرآیندهای احتراقی تمام کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی مستقر در محدوده و حریم شهرها از ابتدای سال ۹۲ باید با انرژی‌های تجدیدپذیر یا گاز انجام شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوول اجرای این بند شده است.

وی در پایان تاکید کرد: نظارت بر حسن اجرای مصوبه برنامه کاهش آلودگی هوای هشت کلانشهر کشور بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و این سازمان مکلف است هر شش ماه یکبار گزارش مربوطه را به هیات دولت ارائه کند.