دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: دولت بی‌توجه به مخالفت‌های مجلس، در آخرین روزهای سال ۹۰، سعید مرتضوی را رسما به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی منصوب کرد. مجلس نیز در مقابل این اقدام، بیکار ننشست و جمعی از نمایندگان اعلام کردند که طرح استیضاح وزیر کار را آماده کرده‌اند و امروز آن را تقدیم هیات رییسه می‌کنند. از سوی دیگر، برخی شایعات حکایت از آن دارد که محمود احمدی‌نژاد گفته در صورت استیضاح وزیر کار، مرتضوی را سرپرست این وزارتخانه می‌کند. اصرار دولت برای این انتصاب تنها به اینجا ختم نمی‌شود؛ معاون اول رییس جمهور نیز روز گذشته با ابراز تشکر از انتصاب مرتضوی، اعلام کرده که «دولت بیش از گذشته از مرتضوی حمایت می‌کند.» به گزارش ایلنا محمدرضا رحیمی گفت که دولت، شخص مرتضوی را برای این سمت مناسب تشخیص داد و با روی کار آمدن مرتضوی در صندوق تامین اجتماعی، از این پس حمایت‌های دولت بیش از گذشته خواهد بود. آن سوی ماجرا اما، بهارستان‌نشینان هستند که همچنان با این انتصاب مخالفند. نمایندگان مجلس که از ابتدا با تذکرهای فردی و دسته‌جمعی مخالفت خود را با این انتصاب به گوش دولت رساندند، اکنون در اظهارنظرهای جداگانه به دولت هشدار داده‌اند که با استیضاح وزیر در مقابل این انتصاب می‌ایستند. تصمیمی که به گفته محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس «نمایندگان تمایل به انجام آن دارند». هر چند بعضی اخبار از حضور امروز شیخ‌الاسلامی در مجلس برای مذاکره در این باره حکایت کرده‌اند. پیش از این نیز، ۱۵ نماینده شاخص مجلس در روزهای پایانی سال ۹۰ در تذکری کتبی به رییس جمهور، انتصاب مرتضوی را نقض آشکار قانون دانستند و معتقد بودند که هدایت سازمان تامین اجتماعی، محتاج دانش و تجربه لااقل در یک یا چند زمینه اقتصادی، صنعتی، تجاری، بیمه‌گری، بهداشت و درمان و تامین اجتماعی است که مرتضوی واجد هیچ‌کدام از اینها نیست. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز سال گذشته، طی گزارشی که در صحن علنی مجلس قرائت شد، سعید مرتضوی، دادستان تهران در سال ۸۸ را یکی از متهمان ماجرای کهریزک معرفی کرده بود.

استیضاح‌کنندگان جدی‌اند

محمدرضا باهنر، نایب‌رییس اول مجلس در واکنش به مطرح شدن موضوع استیضاح وزیر کار گفت: تا آنجایی که در جریان هستم استیضاح‌کنندگان تمایل دارند استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس مطرح شود. وی در گفت‌وگو با «مهر» افزود: ما منتظریم مجلس تشکیل جلسه دهد تا درباره استیضاح یا عدم استیضاح اعلام نظر کنیم. باهنر، اعلام وصول طرح استیضاح از سوی هیات رییسه را منوط به مشورت با نمایندگان کرد و گفت: نهایی شدن استیضاح باید با مشورت نمایندگان باشد و نمی‌توان از هم اکنون با قاطعیت در این‌باره اظهار نظر کرد.

مرتضوی شایستگی هیچ مسوولیت کلیدی را ندارد

محمد دهقانی، عضو هیات رییسه مجلس نیز در این باره گفت: دولت با ایجاد چالش‌های جدید در کشور به دنبال فرار از پاسخگویی در برابر نوسانات شدید بازار طلا و ارز و ناکارآمدی برخی مسوولان اقتصادی خود و فساد اقتصادی اخیر است. وی با اشاره به انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی که زمینه ساز این استیضاح شده است، افزود: این فرد شایستگی هیچ مسوولیتی را ندارد و نباید در پست‌های کلیدی و مهم قرار گیرد.

وزیر بی اختیار را کنار می‌گذاریم

غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس نیز انتصاب افراد پرحاشیه در مسوولیت‌های مهم و کلیدی را اقدام شایسته‌ای از سوی دولت ندانست و تاکید کرد: وزیر کار باید نسبت به چنین انتصابی پاسخگو باشند و اگر می‌گویند اختیاری در این خصوص نداشته، بهتر است استعفا دهد. در غیر این صورت نمایندگان وزیر بی‌اختیار را کنار خواهند گذاشت.وی در گفت‌وگو با سایت خبری فردا گفت: انتصاب آقای مرتضوی در شرایطی صورت گرفته است که وی هنوز متهم اصلی پرونده کهریزک است و به اتهامات او رسیدگی نهایی نشده است. هرچند تا زمان صدور حکم قضایی نمی‌توان این فرد را مجرم دانست؛ اما اصل این انتصاب با توجه به حساسیت این سازمان سوال برانگیز است.

احتمال انتصاب مرتضوی به سرپرستی وزارتخانه؟

عضو جامعه روحانیت مبارز همچنین در مورد برخی خبرها مبنی بر اینکه رییس جمهور عنوان کرده است در صورت استیضاح وزیر کار مرتضوی را سرپرست این وزارتخانه می‌کند، اظهار کرد: با توجه به شناختی که از رییس‌جمهور داریم احتمالا این کار را هم بکنند؛ ولی این نشان دهنده یک نوع روحیه ناسازگاری و مقاومت زیادی است که نتیجه‌ای جز تیره شدن روابط بین دو قوه نخواهد داشت.

استیضاح شیخ‌الاسلامی امضای کافی دارد

پرویز سروری، نمانیده تهران در مجلس از برگزاری جلسه‌ای با حضور موافقان استیضاح وزیر کار پیش از آغاز جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس خبر داد.

وی با اشاره به معارفه مرتضوی در روزهای پایانی سال ۹۰ اظهارکرد: ما انتظار داشتیم وزیر کار از این تصمیم منصرف شود یا مرتضوی خود کناره‌گیری کند؛ اما هیچ کدام از این اتفاقات رخ نداد.

سروری ادامه داد: طرح استیضاح وزیر کار تهیه شده و تصمیم این بود در صورتی که انتصاب مرتضوی قطعی انجام شد، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی استیضاح شود و طرح تهیه شده در اولین جلسه کاری مجلس تقدیم هیات رییسه مجلس شود.نماینده تهران خاطرنشان کرد: قرار است طراحان این طرح قبل از آغاز جلسه علنی امروز مجلس در جلسه‌ای نسبت به این موضوع و چگونگی پیگیری آن با هم گفت‌وگو کنند. وی یادآور شد: این طرح تعداد امضای کافی برای اعلام وصول را داراست.