مابه التفاوت فاز دوم هدفمندی به همه می‌رسد؟

دنیای‌اقتصاد- در حالی‌که قرار بود یارانه نقدی فروردین‌ماه روز سه‌شنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز و از روز پنج‌شنبه قابل برداشت شود، مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که یارانه‌های نقدی فروردین ماه سال ۹۱ پنج شنبه ۱۷ فروردین به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و از همان روز قابل برداشت است. بهروز مرادی که روز گذشته این خبر را به پایگاه اطلاع رسانی دولت داد، البته هیچ توضیحی درباره علت این تعویق دوروزه در واریز یارانه‌ها نداد. از سوی دیگر در شرایطی که ۲۸ هزارتومان مابه‌التفاوت یارانه نقدی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به حساب سرپرستان برخی از خانوارهایی که پیامک انصراف از دریافت یارانه را دریافت کرده بودند، واریز نشده هنوز هیچ واکنش و توضیح رسمی از سوی دولتمردان در این باره نیز ارائه نشده است.

البته یک منبع آگاه در سازمان هدفمندی یارانه‌ها -بدون ذکر نام- در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، علت اصلی نامشخص بودن پرداخت یارانه‌های نقدی ۲۸ هزار تومانی را «اشکال در سیستم شتاب بانک‌ها» دانسته و اعلام کرده که مشمولان یارانه ‌می‌توانند برای رویت واریزی یا عدم واریزی خود به شعبه صادر کننده اصلی عابر بانک خود مراجعه کنند. وی همچنین افزوده که مابه‌التفاوت ۲۸ هزار تومان یارانه نقدی تا قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پرداخت خواهد شد.

تعویق در واریز یارانه نقدی فروردین ماه ۹۱ و عدم واریز مابه‌التفاوت یارانه مرحله اول و دوم برای برخی خانوارها در کنار اعتراض شدید نمایندگان مجلس خصوصا رییس آن درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر ابهامات اجرای این فاز افزوده است.

پیش‌تر مجلس خواسته بود که اجرای فاز دوم هدفمندی تا پایان فصل بهار به تعویق بیفتد و در عین حال فاز دوم هم با افزایش یارانه نقدی همراه نباشد، اما واریز ۲۸ هزار تومان مابه التفاوت مرحله اول و دوم به حساب برخی خانوارها از کلید خوردن فاز دوم خبر داد. این در حالی است که عدم واریز مابه‌التفاوت یارانه‌های نقدی به‌حساب خانوارهایی که پیامک انصراف از دریافت یارانه برای آنها ارسال شده بود، این گمانه را تقویت کرد که احتمالا حذف خانوارهای دارای تمکن مالی مناسب از دریافت یارانه نقدی نه اختیاری بلکه اجباری بوده است. هرچند که برخی منابع آگاه اشکال در سیستم شتاب بانک‌ها را دلیل اصلی این عدم واریز دانسته‌اند.

گلایه مردم از ابهامات یارانه ای

این در حالی است که یکی از خوانندگان «دنیای‌اقتصاد» در تماس با دفتر روزنامه از دریافت پیامک خود انصرافی در پایان سال ۹۰ خبر داد و گفت: «طبق گفته مسوولان به منظور اعلام عدم انصراف به سایت «رفاهی» مراجعه کرده و گزینه عدم انصراف از دریافت یارانه نقدی را فعال کرده‌ام.» اما به دنبال عدم واریز ۲۸ هزار تومان یارانه مابه التفاوت مرحله اول و دوم هدفمندی یارانه‌ها به حساب این فرد، وی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها به منظور اعتراض مراجعه کرده و در پاسخ از طرف مسوولین اعلام شده که شما از دریافت یارانه نقدی حذف شده‌اید و چنانچه اعتراضی دارید با شماره‌های (...) تماس بگیرید. در همین رابطه خبرگزاری فارس نیز گزارش داد: از زمان واریز ۲۸ هزار تومان مابه‌التفاوت یارانه فاز دوم هدفمندی به حساب برخی افراد و عدم واریز برای برخی دیگر، مردم به بانک‌ها مراجعه کرده و مرتب سوال‌ها و ابهاماتی را مطرح می‌کنند؛ اما به قول مردم خبری از پاسخگویی شفاف از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیست.یکی از شهروندان که خود را حسینی، کارمند بانک صادرات معرفی کرد، به این خبرگزاری گفت: مردم هر روز به شعبه بانک مراجعه می‌کنند و سوال از یارانه، یا دلیل قطع یارانه خود دارند و کارمند بانک نمی‌داند، چه پاسخ روشنی به مردم بدهد، مسوولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم اطلاع‌رسانی درست و روشنی نداشته‌اند، فقط یک شماره تلفن اعلام کرده‌اند که همیشه اشغال است. این کارمند می‌گوید: بعد از ۲۶ سال سابقه و با حقوق پایه ۷۰۰ هزار تومان، آیا متمکن به حساب می‌آیم که بخواهند یارانه‌ام را قطع کنند؟

قدیمی، کارمند دیگری از شرکت گاز با انتقاد از دریافت پیامک تمکن مالی از جانب سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: گرچه رییس سازمان هدفمندی در صدا و سیما اعلام کرد، این پیامک‌ها به منزله اجبار در انصراف از دریافت یارانه‌ نیست و در سایت رفاهی نیز چهار گزینه عدم انصراف، انصراف از یارانه دو ماه، انصراف از یارانه یک ماه و انصراف از کل یارانه‌ها وجود دارد، اما وقتی وارد سایت رفاهی شدم، گزینه عدم انصراف نبود و اکنون مابه‌التفاوت یارانه ۲۸ هزار تومانی برایم واریز نشده است. سعید، کارمند دیگری از ایران خودرو در تماس با خبرگزاری فارس، از حذف یارانه خود انتقاد کرده و خواستار پاسخگویی مسوولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها شده است. به گزارش فارس، خبرها حاکی از این است که رقم ۲۸ هزار تومان برای برخی که پیامک انصراف هم دریافت نکرده‌اند واریز نشده است.برخی دیگر از شهروندان نیز در این خصوص نگرانی‌هایی را ابراز کرده‌اند و به نظر می‌رسد تا زمانی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها اطلاع‌رسانی شفاف و روشنی در این خصوص انجام ندهد و تکلیف ماجرای خود انصرافی و واریز مابه‌التفاوت یارانه‌ای فاز دوم را به طور واضح مشخص نکند، بر ابهامات شهروندان در این زمینه افزوده خواهد شد.