متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما پس از رتبه‌بندی شرکت‌ها در اردیبهشت

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رتبه شرکت‌های هواپیمایی در اردیبهشت ماه اعلام می‌شود از متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما در سال جاری خبر داد و گفت: هیچ شرکت هواپیمایی درخواست خرید هواپیمای روسی به سازمان هواپیمایی ارائه نکرده است. به گزارش ایسنا، رضا نخجوانی - رییس سازمان هواپیمایی کشوری - با بیان این‌که رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی نهایی شده است، گفت: طرح رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی به وزیر راه و شهرسازی ارائه شده و با تایید وی کار رتبه‌بندی آغاز شده است و امیدواریم از اردیبهشت اعمال شود. نخجوانی با بیان اینکه در رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی ترکیبی از توانمندی‌ها، زیرساخت‌های فنی و عملیاتی، عمر ناوگان و نحوه خدمات‌رسانی به مردم لحاظ می‌شود، اضافه کرد: در فواصل دو تا سه ماه یکبار رتبه‌بندی تجدید و ارزیابی صورت می‌گیرد. وی به پیش‌بینی قانون برنامه پنجم مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا سال ۹۲، اشاره و اضافه کرد:‌ همچنین در قانون برنامه پنجم پیش‌بینی شده که در سال ۹۱ باید متنوع‌سازی نرخ بلیت اتفاق بیفتد. نخجوانی با تاکید بر این‌که برای متنوع‌سازی نرخ بلیت چندین سناریو به ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها ارائه شده است، خاطرنشان کرد: محورهای تعیین‌کننده حول مساله نرخ سوخت خواهد بود. رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ساعت انجام پرواز نیز در تعیین قیمت‌ها تاثیر خواهد داشت، ادامه داد: بیشترین تقاضا برای پرواز بین ساعات ۵ صبح تا ۹ شب و کمترین تقاضا بین ساعات ۹ شب و ۴ صبح است و در متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما، برای ساعات کم متقاضی قیمت پایین‌تر و برای ساعاتی که متقاضی بیشتری دارند قیمت بالاتری تعیین می‌شود.

اوضاع نرخ ها در فاز دوم هدفمندی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هستیم، تصریح کرد: بنا شده در آینده‌ای نزدیک نرخ سوخت و بلیت هواپیما تعیین شود و امیدوارم نرخی که در طی اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها برای سوخت و بلیت هواپیما تعیین می‌‌شود در حدی باشد که در محاسبه طرح توجیه فنی کشش لازم را برای سرمایه گذاری ایجاد کند تا بانک‌ها و سرمایه‌گذاران تمایل و رغبت برای سرمایه گذاری در صنعت هواپیمایی پیدا کنند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، به طور قطع افزایش نرخ بلیت و سوخت هواپیما همزمان انجام خواهد شد تا شرکت‌های هواپیمایی بتوانند از محل افزایش نرخ بلیت افزایش نرخ سوخت را جبران کنند. نخجوانی درباره تامین ارز شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های هواپیمایی در تامین ارز مورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو بودند در مرحله اول ۵۰ میلیون دلار و در مرحله بعد ۷۰ میلیون دلار برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفته شد که اکنون بنا به اعلام معاون ارزی بانک مرکزی محدودیتی ندارد.رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزود:‌ بر این اساس شرکت‌های هواپیمایی با اعلام میزان نیاز ارزی خود به یکی از بانک‌های عامل مراجعه و اسناد خود را ارائه می‌کنند.