محاکمه «مغز متفکر مالی» گروه آریا

عکس: خبرگزاری مهر

دنیای اقتصاد- پنجمین جلسه دادگاه فساد بزرگ بانکی که پیش از این به اتهام چهار متهم به افساد فی‌الارض رسیدگی کرده بود روز گذشته در دادگاه انقلاب و با ریاست قاضی ناصر سراج برگزار شد. در این جلسه به اتهام پنجمین متهم به افساد فی‌الارض که معاون مالی شرکت امیرمنصور آریا بود رسیدگی شد. پیش‌تر رییس قوه قضاییه گفته بود در این پرونده پنج تن متهم به افساد فی‌الارض هستند. در پنجمین جلسه دادگاه فساد مالی نماینده دادستان با معرفی کردن متهم به عنوان چشم چپ «م.الف» (متهم ردیف اول) گفت: معاون مالی گروه آریا مغز متفکر مالی شرکت بود و او هم سلطان رشوه است و هم سلطان جعل. نماینده دادستان در ادامه افزود: معاون مالی گروه آریا در مراحل گشایش ال‌سی و تنزیل‌ها، محور اصلی مدیران مالی شرکت‌ها و پل ارتباطی با شرکت آریا بوده و حساب‌سازی می‌کرده است. او همچنین مسوول پرداخت رشوه به مدیران و کارکنان بانک‌ها و همچنین جانشین «م.الف» بوده است. متهم ردیف دوم نیز که اعترافاتی ۱۰۰۰ صفحه‌ای دارد با دفاع از خود گفت: هیچ یک از اتهامات را قبول ندارم.

قرائت کیفرخواست متهم ردیف دوم

به گزارش خبرگزاری مهر، در آغاز جلسه دیروز، نماینده دادستان کیفرخواست آقای «ش» که معاون مالی و توسعه منابع انسانی شرکت آریا بود را قرائت کرد و گفت: در این پرونده «م.الف» گفته است که آقای «ش» با یک سهم عضو هیات‌مدیره و سهامدار بوده است. بر اساس اعترافات متهمان، آقای «ش» رابط مالی با اسپادانا بوده و همچنین امور مالی هم در دست وی بوده است. همچنین پیش فاکتورها برای شرکت‌های مرتبط با ال‌سی‌ها با تائید آقای «ش» صادر می‌شد و متهم تمام کارهای بانکی و مالی را بر عهده داشته است.

اشاره به نام مدیرعامل سابق بانک صادرات

در ادامه کیفر خواست قرائت شده، آمده است: یکی از متهمان اعتراف کرده که در نبود آقای «م.الف»، همه کاره آقای «ش» بوده است. همچنین دسته‌چک‌های سفید بانک‌ها با امضا در اختیار آقای «ش» بود. متهم اعتراف کرده است که در پاره‌ای موارد امضای آقای «م.الف» را جعل کرده که با هماهنگی وی بوده است. نماینده دادستان افزود: معاون مالی شرکت آریا همراه با مدیرعامل داماش در دفتر آقای جهرمی، مدیرعامل سابق بانک صادرات جلسه‌ای داشتند که بر اساس گفته متهمان در این جلسه صحبت‌هایی گفته شد که آقای جهرمی بسیار برافروخته شده و دستور بررسی حساب‌های شرکت را صادر کرده است.

اقدامات قبل از دستگیری

نماینده دادستان با اشاره به اعتراقات متهم پرونده گفت: آقای «ش» در اعترافاتش می‌گوید: روزهای آخر قبل از دستگیری حدود ۶۰ میلیارد تومان در بانک‌ها داشتیم، آقای «م.الف» برای حل مشکلات با هماهنگی آقای «ع» با آقای جهرمی جلسه داشتند تا مشکلات حل شود. در ادامه اعترافات آمده است: آقای «م.الف» به من گفت یک چک سفید امضا بیاورید برای من و چک را به محل قرار که ساختمان مدیریت شعب بانک صادرات بود بردم. یادم هست که «م.الف» با آقای جهرمی صحبت کرده بود تا مشکل حل شود که بعد فهمیدیم اطلاعات به دفتر آقای خاوری رفته است. بعد از دستگیری «م.الف» گزارش‌ها از بین رفت و وضعیت خیلی بحرانی شده بود و پول‌هایی که مانده بود به حساب برخی خانم‌ها واریز شد. در ادامه اعترافات متهم آمده است: بعد از دستگیری «م.الف»، همراه با آقای «ع» به دفتر جهرمی رفتیم و تمامی مدارک را به ایشان دادیم.

اعترافات ۱۰۰۰ صفحه‌ای معاون گروه آریا

پس از قرائت متن کیفرخواست، متهم (آقای «ش») در جایگاه قرار گرفت و قاضی پرونده خطاب به متهم گفت: شما متهم به افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، ارتشاء، اختلاس و شرکت در تحصیل مال نامشروع ، پولشویی و ایفای نقش فعال در جابه‌جایی وجوه، جعل اسناد و مهر شرکت‌های وابسته به شرکت آریا هستید. متهم در پاسخ به قاضی گفت: هیچ یک از اتهامات را قبول ندارم، من نه وام گرفتم و نه سندی را برای وام امضا کردم و نه فساد کردم، من معاون سرمایه‌گذاری شرکت آریا هستم، نه گروه ملی فولاد.

کیفش را نکردم، اما کتکش را خوردم

متهم افزود: من با بازجو همکاری کردم و هزار صفحه اعتراف نوشتم. در بحث اسپادانا (شرکت فولاد فام اسپادانا) وقتی این شرکت توسط «م.الف» خریداری شد سهام کارخانه به نام کارکنان الیت انزلی شد و من کار مالی این شرکت را انجام می‌دادم. کار این شرکت خرید و فروش قراضه بود و من اصلا آنها را نمی‌شناختم.متهم پرونده در ادامه دفاعیات خود گفت: هشت میلیاردی که به حساب من واریز شد را قبول دارم، اما آقای قاضی من هنوز کیفش را نکرده‌ام، ولی دارم کتک می‌خورم. معاون مالی شرکت امیر منصور آریا در ادامه دفاعیاتش گفت: روزی که «م.الف» دستگیر شد گفتند کارهای جاری را از اتاق بیرون ببرید، زیرا ممکن است اتاق پلمب شود. به ما گفته شد ۶۰ میلیارد تومان از پول‌ها را از بانک خالی کنید و ۲۴ میلیارد تومان از پول را به بانک سامان بدهید و الباقی را که حدود ۳۵ میلیارد بود به آقای «ر» تحویل دادیم. متهم افزود: من اسناد را در ساختمانی واقع در خیابان سهروردی گذاشتم و دیگر خبری از آن نداشتم تا وقتی که جای اسناد را به بازپرس‌ها گفتم.

وکیل متهم: چرا مدیران بانک‌ها محاکمه نمی‌شوند؟

در ادامه وکیل متهم در جایگاه قرار گرفت. رضا بشردوست گفت: این انصاف نیست که در این پرونده بسیاری آقایان مانند مدیران بانک‌ها مقصر هستند و تنها کارکنان شرکت آریا محاکمه می‌شوند. جای مرکز‌نشینان و مدیران بانک مرکزی خالی است. در ادامه نماینده داستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: اظهارات وکیل من را متاثر کرد. فراهانی ادامه داد: از وکیل و متهم سوال می‌کنم که بالاخره آیا متهم اوراق بازجویی خودش را قبول دارد یا ندارند؟ من نمی‌دانم وی قرص عدم صداقت خورده یا نه؟ وکیل گفت:موکلم قبول دارد.

نماینده دادستان: متهم مغز متفکر مالی گروه آریا بود

فراهانی افزود: هرجا سخن از «م.الف» است نام آقای «ش» که معاون مالی بوده است می‌درخشد! ایشان چشم چپ «م.الف»

بوده است و این در تمامی اعترافات آمده است. آقای «ش» یعنی «م.الف». کار مدیریت را انجام می‌داد و یک کارمند ساده نبود. مغز متفکر مالی مرکز،آقای «ش» بوده است.

دولتی‌ها و مجلسی‌ها به دادگاه می‌آیند

فراهانی گفت: وکیل می‌گوید چرا در این پرونده تنها این ۳۲ نفر آمدند و چرا الباقی نیامدند؟ صبر کنید ما مدیران برخی بانک‌ها و رییس دفتر خاوری و هیات‌مدیره بانک ملی و بانک‌های دیگر را هم به دادگاه می‌آوریم. تعدادی نماینده مجلس و مسوولان دولتی هم هستند. وی اظهار کرد: اخیرا مدیر دفتر خاوری که تاکنون مشغول به فعالیت بود، به دلیل برخی اتهامات دستگیر شد. وی ادامه داد: گروهی هم از اعضای هیات‌مدیره بانک ملی در این پرونده متهم بودند که دستگیر شدند. البته این افراد با قید وثیقه آزاد شده‌اند، اما با دستور قضایی ممنوع‌الخروج هستند. نماینده دادستان گفت: در اعترافات متهم آمده است با حمایت آقای «ع. ب» از نمایندگان مطرح مجلس این تسهیلات از طریق بانک‌ها گرفته شده است.

متهم، مسوول پرداخت رشوه بود

فراهانی گفت: هر چند این فساد توسط آقای «م.الف» طراحی شده ولی در یکی از اعترافات متهمان آمده است که آقای «ش» از ژنرال‌های این گروه بوده‌اند. نماینده دادستان با بیان این که در این پرونده آقای «ش» به عنوان معاون مالی و مغز مالی شرکت در مراحل گشایش ال‌سی و تنزیل‌ها و گردش صوری، محور اصلی مدیران مالی شرکت‌ها و پل ارتباطی با شرکت آریا بوده و حساب‌سازی می‌کرده است، گفت: وی مسوول پرداخت رشوه به مدیران و کارکنان بانک‌ها و همچنین جانشین «م.الف» بوده است. در ادامه دادگاه معاون مالی شرکت امیرمنصور آریا در جایگاه قرار گرفت و گفت: بنده در هیچ شرکتی عضو هیات‌مدیره نیستم، پول هم خاک نیست که با بیل جابه‌جا بشود و صدور هر چک باید با امضاهای متعددی انجام شود. متهم ادامه داد: اگر این‌طور که می‌گویید من چشم چپ «م.الف» بوده‌ام تا آخر دادگاه تمام اعضای بدن «م.الف» تمام می‌شود؛ یکی چشم است، یکی دست است، یکی پا است. با این اظهارات، پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ به ریاست قاضی ناصر سراج به پایان رسید و قاضی سراج اعلام کرد: جلسه بعدی رسیدگی به پرونده فساد مالی هم قطعا در فروردین ماه برگزار خواهد شد.