توقف کسر خدمت سربازی ناشی از سابقه جبهه، جانبازی والدین و مدرک تحصیلی

سازمان وظیفه عمومی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کسر خدمت‌های ناشی از سابقه جبهه و جانبازی والدین و کسرخدمت مربوط به مدارک تحصیلی دانشگاهی مشمولان از سال جاری متوقف شد. به گزارش پایگاه خبری پلیس، سازمان وظیفه عمومی در این اطلاعیه اعلام کرد با توجه به اینکه برخی مصوبات مربوط به ایثارگران از قبیل کسرخدمت به سبب سابقه جبهه و جانبازی والدین و همچنین کسرخدمت مربوط به مدارک تحصیلی دانشگاهی مشمولان، در قانون جدید وظیفه عمومی ذکر نشده است، بنابراین در سال جاری این نوع کسرخدمت‌ها اجرایی نخواهد شد و صرفا افرادی می‌توانند از امتیازات یادشده بهره‌مند شوند که در شمول مصوبه سال ۱۳۹۰ قرار داشته باشند.

بر اساس این گزارش، همه کسرخدمت‌هایی که در سال ۱۳۹۰ برای افراد مشمول قانون خدمت وظیفه عمومی (اعم از کارکنان وظیفه در حال خدمت و مشمولین دارای برگ اعزام ) صادر و در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) و سامانه وظیفه عمومی ثبت شده است، دارای اعتبار بوده و لازم‌الاجرا است.

همچنین سربازانی که در سال ۱۳۹۰ به خدمت اعزام شده و تاکنون به هردلیل کسرخدمت آنان صادر نشده است، همچنان در شمول مصوبه سال ۱۳۹۰ قرار داشته و صدور کسرخدمت آنان تا پایان خدمت بدون مانع است.

سازمان نظام وظیفه در خصوص نحوه اعمال کسرخدمت برای مشمولانی که در سال ۱۳۹۰ خود را معرفی و برگ آماده به خدمت برای آنان صادر و تاریخ اعزام آنان سال ۱۳۹۱ تعیین شده، تاکید کرد گواهی کسرخدمت آنان باید در سال۱۳۹۰ صادر شده و حداکثر تا تاریخ پانزدهم اردیبهشت ماه توسط یگان مربوط در سامانه وظیفه عمومی به ثبت برسد.

این دسته از مشمولان باید در موعد تعیین شده در برگ آماده به خدمت، به خدمت اعزام شوند؛ در غیر این صورت از این امتیاز بهره‌مند نخواهند شد. همچنین از ۱۶ اردیبهشت ماه سال جاری ثبت کسرخدمت در سامانه وظیفه عمومی برای این دسته از مشمولان امکان پذیر نبوده و این مورد از سامانه حذف خواهد شد.

بر اساس این گزارش، کسرخدمت بسیجیان در سال ۱۳۹۱نیز در اجرای قانون احتساب خدمت بسیجیان جزو خدمت دوره ضرورت و قانون مقررات استخدامی سپاه، همانند سال گذشته و حداکثر شش ماه خواهد بود.

سازمان وظیفه عمومی در پایان در خصوص توقف اجرای بعضی از معافیت‌ها مانند معافیت سه برادری و توقف بعضی از امتیازات مانند کسرخدمت در سال ۹۱، اعلام کرد از آنجایی که همه معافیت‌ها و امتیازات مورد نظر در ارتباط با ایثارگران، امدادجویان و سایرگروه‌ها، در قانون جدید وظیفه عمومی (مصوب ۲۲/۸/۹۰ مجلس شورای اسلامی) پیش بینی شده است بنابراین تصمیم براین گرفته شد که همه معافیت‌ها و امتیازات سربازی برمبنای قانون جدید اجرایی شود.