دنیای اقتصاد - دولت سرانجام ۲ سناریوی خود برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۱ را به مجلس ارائه کرد؛ سناریوهایی که بر اساس آنها، میزان اعتبارات اجرای این قانون نسبت به سال گذشته حدود دو برابر می‌شود. سناریوی اولی که دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۱ به نمایندگان مجلس پیشنهاد کرده است، حجم اعتبارات یارانه‌ای را به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رساند و سناریوی دوم این اعتبارات را تا سقف ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بالا می‌برد. این در حالی است که مجموع اعتبارات یارانه‌ای دولت در سال ۹۰ حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان بود. اعتباراتی که شماری از نمایندگان مجلس از جمله غلامرضا مصباحی مقدم معتقدند کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان آن از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۰ به دست آمده است. بر اساس گفته‌های نمایندگان مجلس، محمدرضا فرزین در توضیحات خود به کمیسیون تلفیق، پیش‌بینی دولت از میزان درآمدهای یارانه‌ای سال ۹۱ را نیز ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است که فاصله بسیار زیادی با ارقام به دست آمده در سال گذشته دارد. دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه مطرح کرد

۲ سناریو برای اعتبارات یارانه ای فاز دوم

پیشنهاد تخصیص ۱۰۰ یا ۱۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به اجرای قانون یارانه‌ها در سال ۹۱ ارائه شده است

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: بالاخره سناریوهای دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها آشکار شد؛ اعتبارات یارانه ای برای سال جاری: ۱۳۵ یا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان؛ درآمد حاصل از افزایش قیمت‌ها: ۱۱۰ هزار میلیارد تومان. این یعنی اینکه دولت عزم خود را برای دو برابر کردن اعتبارات یارانه‌ای در فاز دوم هدفمندی جزم کرده است.

برنامه دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها توسط محمدرضا فرزین دبیرستاد هدفمندی یارانه‌ها، در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۱ به گوش نمایندگان مجلس رسید و عباسعلی نورا، عضو کمیسیون تلفیق بودجه نیز در گفت‌وگویی جزئیات این جلسه را تشریح کرد. نورا با اشاره به دو سناریوی «۱۳۵ هزارمیلیاردی» و «۱۰۰ هزار میلیاردی» دولت برای اعتبارات یارانه‌ای امسال می‌گوید: این به این معنا است که دولت می‌خواهد معادل بودجه عمومی خود یارانه نقدی بدهد.

دولت در حالی تصمیم خود برای پرداخت این میزان یارانه نقدی و کسب درآمد ۱۱۰ هزارمیلیاردی حاصل از افزایش قیمت‌ها در سال‌جاری را به اطلاع مجلس رساند که سال گذشته مجلس سقف درآمدهای یارانه‌ای دولت را تنها ۵۴ هزار میلیارد تومان (شامل ۴۰ هزار میلیارد تومان سهم یارانه نقدی شهروندان، ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم بخش تولید و ۴ هزار میلیارد تومان سهم مالیات و عوارض) تعیین کرد. درآمدی که به اعتقاد غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان آن در سال گذشته محقق شد.

هنوز مشخص نیست که دولت این درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی را بر چه اساسی تعیین کرده است و آیا قرار است این درآمد -آن گونه که برخی نمایندگان درباره‌اش ابراز نگرانی کرده‌اند- از افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی تعیین شود؟ از سوی دیگر، نورا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد که در جلسه روز شنبه کمیسیون تلفیق، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها گفته است که حدود ۱۰ میلیون نفر از دریافت مابه‌التفاوت یارانه فاز اول و دوم، یعنی همان ۲۸ هزار تومان معروف حذف شده‌اند.

پیش‌بینی درآمد ۱۱۰ هزار میلیاردی

عباسعلی نورا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه روز گذشته، از بحث داغ و مفصل یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق با حضور فرزین خبر داد و گفت: در جلسه روز شنبه کمیسیون تلفیق بودجه، بحث مفصلی در مورد هدفمندی یارانه‌ها با حضور فرزین دبیر کارگروه طرح تحول انجام شد.

به گزارش خبرگزاری فارس نورا افزود: دولت ظاهرا دو سناریو برای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته که در یک سناریو ۱۳۵ هزار میلیارد تومان و در سناریوی دیگر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات یارانه‌ای در سال جاری در نظر گرفته می شود. البته حداکثر درآمد پیش‌بینی شده از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی در این سال ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مطرح شده است.

وی ادامه داد:‌ با این سناریوهای پیشنهادی دولت، دولت باید تقریبا معادل بودجه عمومی خود، یارانه نقدی پرداخت کند که این امر مورد انتقاد کارشناسان و اکثر نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق قرار گرفته است.وی یادآور شد:‌ نمایندگان می‌گویند با افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی بحران روی می‌دهد و در حال حاضر بخش تولید، کشاورزی و صنعت با چالش افزایش قیمت گاز مواجه است و نگرانی‌های شدیدی مطرح است.

سکوت دولت درباره چشم‌انداز هدفمندی

وی افزود: وقتی از نمایندگان دولت و دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها سوال می‌کنیم که چشم‌انداز پایان ۵ سال هدفمندی یارانه‌ها چیست؟ تا چه زمانی می‌خواهید این یارانه را به مردم پرداخت کنید و نهایتا تا کی این برنامه ادامه خواهد داشت؟ هیچ پاسخی نمی‌دهند و برای آنها روشن نیست. اگر قرار باشد، دولت مرتب پرداخت نقدی به مردم را اضافه کند، پس سرنوشت کشور و تولید چه می‌شود؟ آیا انگیزه‌ای برای کار کردن باقی می‌ماند؟

۸ هزار میلیارد از تنخواه یارانه‌ای برنگشت

این نماینده مجلس اضافه کرد: دولت ۹ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی برای یارانه نقدی دریافت کرده که فقط هزار میلیارد تومان آن را برگردانده و ۸ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی در اختیار دولت است.

سکوت فرزین درباره میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها دو پیشنهاد دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را تایید کرد، اما گفت: دولت میزان آزاد سازی قیمت‌ها در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را در لایحه بودجه ۹۱ مشخص نکرد تا با تعامل مجلس به اعداد و ارقام مناسب دست پیدا کند. محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه میزان اصلاح قیمت‌های یارانه‌ای در بودجه سال گذشته ۵۴ هزار میلیارد تومان بود، گفت: در نشست روز شنبه تلفیق ما به نمایندگی از طرف دولت دو رقم ۱۰۰ و ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی را به مجلس پیشنهاد کردیم که این اعداد با احتساب رقم ۵۴ هزار میلیارد تومان سال گذشته است و خواستار ارزیابی و پاسخ مجلس در این باره هستیم.

معاون وزیر اقتصاد در خصوص میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی در چارچوب دو سناریوی پیشنهادی دولت، اظهارکرد: پس از توافق با مجلس بر سر کلیات ارقام آزادسازی، درباره جزئیات وارد بحث خواهیم شد.