دنیای اقتصاد - با رای مخالف ۱۹ نماینده عضو کمیسیون تلفیق، نخستین رای گیری این کمیسیون درباره کلیات لایحه بودجه ۹۱ به «رد» آن منتهی شد. اتفاقی نادر که به اعتقاد شماری از اعضای کمیسیون تلفیق، به دلیل ایرادات پرشمار لایحه تقدیمی دولت به وقوع پیوسته است. هرچند عده‌ای دیگر از اعضای این کمیسیون که در جلسه رد کلیات بودجه حضور نداشته‌اند، به این تصمیم اعتراض کرده و خواهان «تجدید رای» کمیسیون تلفیق درباره بودجه شدند؛ این اتفاق هم قرار است امروز صورت بگیرد و نمایندگان بار دیگر نظر خود درباره این لایحه را اعلام کنند. کلیات لایحه در رای‌گیری اولیه کمیسیون تلفیق بودجه رد شد

تردید مجلس در تصویب بودجه ۹۱

دنیای اقتصاد- پس از شش جلسه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۱ در سال جدید، این کمیسیون در اقدامی بی‌سابقه کلیات لایحه بودجه دولت را رد کرد. آنگونه که سایت خبری خانه ملت (وابسته به مجلس شورای اسلامی) خبر داده است، این تصمیم کمیسیون تلفیق به دلیل رای مخالف ۱۹ نفر از اعضای این کمیسیون در برابر رای موافق تنها ۱۵ نماینده و رای ممتنع یک نماینده دیگر درجلسه عصر دیروز اتخاذ شده است. البته قرار است با توجه به اعتراض برخی اعضای کمیسیون تلفیق که در جلسه عصر یکشنبه حضور نداشتند، امروز این کمیسیون بار دیگر درباره کلیات بودجه رای‌گیری کند. رای‌گیری‌ای که به گفته علیرضا سلیمی- از اعضای کمیسیون تلفیق- برای تصویب کلیات بودجه ۹۱ در آن نیاز به حضور سه چهارم حضار بوده است. اما در هر حال در صورت عدم تصویب کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق، این کمیسیون وارد بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۱ نخواهد شد و این لایحه را برای تصمیم گیری نهایی به صحن مجلس می‌فرستند و در صورت رای مثبت نمایندگان به نظر کمیسیون تلفیق، لایحه برای انجام اصلاحات لازم به دولت عودت داده می‌شود.

دلایل رد لایحه دولت

در همین حال، جبار کوچکی‌نژاد، دیگر عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه در لایحه بودجه ۹۱ برخی از قوانین حذف شده بود، گفت: متاسفانه لایحه بودجه ۹۱ با قوانین فرادستی مانند برنامه پنجم توسعه همخوانی نداشت و به همین دلیل نمایندگان به کلیات لایحه در کمیسیون تلفیق رای ندادند.

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری درباره دلیل رد این لایحه گفت: در لایحه بودجه ۹۱ برخی از ردیف‌های بودجه مانند هدفمندی یارانه‌ها و بودجه برخی بخش‌های فرهنگی حذف شده بود.

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده بجنورد و عضو کمیسیون تلفیق هم در مورد دلایل نمایندگان در رد کلیات لایحه بودجه که برای اولین بار اتفاق می‌افتاد، گفت: یکی به دلیل اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه نیامده بود، دوم نرخ ارز در لایحه معلوم نبود، سوم به دلیل اینکه درآمدهای لایحه واقعی نبود، چهارم سقف بودجه مشخص نبود، پنجم میزان انتشار اوراق مشارکت مشخص نبود و ششم به دلیل اینکه توزیع بودجه بر اساس شاخص‌های کلان مورد اعتراض نمایندگان مخالف کلیات لایحه بودجه قرار داشت. وی افزود: دلیل هفتم اینکه تعداد زیادی طرح جدید با نظرات خاص در لایحه بودجه دولت آورده شده بود که نمایندگان با آن مخالف بودند.

ثروتی درباره دلیل هشتم ادامه داد: برخی از مواد لایحه بودجه بر خلاف مواد قانون برنامه پنجم مانند ماده ۱۸۰ بود و همچنین با ۴ ماده دیگر قانون برنامه پنجم مغایرت داشت و جدول مصرف ارزی در پیوست لایحه بودجه وجود نداشت. عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: یک‌سری احکام جدید در لایحه بودجه ۹۱ آمده است که مخالف قوانین برنامه پنجم، قانون هدفمندی یارانه‌ها و قانون مدیریت خدمات کشوری بوده است. وی تاکید کرد: از ۵۴ عضو کمیسیون تلفیق ۳۵ نفر حضور داشتند که ۱۹ رای مخالف، ۱۵ موافق و یک ممتنع داده شده و بقیه غایب بودند. وی در مورد اینکه چرا این همه نماینده از کمیسیون تلفیق غایب بودند و آیا اینکه امور مملکت و بودجه برای آنها مهم نیست، گفت: برخی از نمایندگان دور دومی انتخابات بودند اما بر اساس قانون جلسه‌ تلفیق با حضور حداقل ۲۸ نفر؛ یعنی ۵۰ درصد به‌علاوه یک نفر رسمیت پیدا می‌کند.