لغو استیضاح با وعده استعفا

عکس: president،ir

احمدی‌نژاد در مجلس: برای لغو استیضاح هیچ تعهدی ندادیم

حداد عادل از قول مرتضوی برای استعفا خبر داد، نمایندگان استیضاح را پس گرفتند

لغو استیضاح با وعده نا فرجام استعفا

احمدی‌نژاد: برای لغو استیضاح هیچ تعهدی نداده‌ایم

دنیای اقتصاد: ملیحه ابراهیمی- بالاخره چالش یک ماهه استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی در مجلس هشتم پایان یافت: «استیضاح وزیر کار لغو شد.»

اگرچه این پایان، به گفته برخی نمایندگان با «قسم مرتضوی به شرافتش» مبنی بر اینکه دیگر به تامین اجتماعی برنگردد، رقم خورد؛ اما به نظر می‌رسد که آغاز دیگری در راه است، چرا که محمود احمدی‌نژاد روز گذشته برای حضور در جلسه استیضاح به مجلس رفت و سه بار خطاب به محمدحسن ابوترابی فرد، معاون رییس مجلس اعلام کرد که «دولت هیچ تعهدی در قبال لغو استیضاح نداده است.»

ماجرای لغو استیضاح شیخ الاسلامی اما،در آخرین دقایق شنبه شب و سحرگاه یکشنبه با نامه غلامعلی حدادعادل به نمایندگان استیضاح کننده وارد فاز اجرایی شد. رییس سابق مجلس در این نامه به نمایندگان نوشت: «مرتضوی (مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی) پیشنهاد استعفا را پذیرفت و آمادگی کامل خود را برای استعفا هم در جلسه ای که با بنده داشت و هم در تماس‌های مکرر تلفنی بعدی اعلام نمود.»حداد عادل در این نامه از استیضاح‌کنندگان خواست تا از مطرح کردن استیضاح وزیر کار خودداری کنند که این درخواست با لبیک ۱۸ نماینده در جلسه علنی روز گذشته مجلس روبه‌رو شد و استیضاح از دستور کار مجلس خارج شد.

لغو استیضاح شیخ‌الاسلامی اما اعتراضات برخی نمایندگان مبنی بر اینکه طراحان این استیضاح به دنبال اهداف «سیاسی» و «انتخاباتی» بودند را به دنبال داشت که احمد توکلی و علیرضازاکانی دو تن از نمایندگان استیضاح‌کننده در پاسخ به این اعتراضات با اشاره به جلسات ۱۳ ساعته شان با مرتضوی در هفته گذشته، اعلام کردند که «مرتضوی به شرافتش قسم خورده که احمدی‌نژاد چه استعفایش را بپذیرد و چه نپذیرد، به تامین اجتماعی برنمی‌گردد.» قولی که هنوز صحت آن از سوی دولتی‌ها و حتی خود مرتضوی تایید نشده، چرا که از یک سو، میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس جمهور گفته که «استعفایی تقدیم دولت نشده» و از سوی دیگر مرتضوی هم گفته که در پنج روز گذشته با توکلی دیداری نداشته است.

مرتضوی در گفت‌وگو با «فارس» همچنین تصریح کرد: «بنده تلاش کردم دروغگویی‌ها خاتمه یابد، ولی ظاهرا با وجود این تلاش‌ها این هدف محقق نشد.» حتی مرتضوی در آخرین موضع‌گیری‌اش در روزهای گذشته، بدون اعلام کناره‌گیری از مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی، ابراز امیدواری کرده بود که جلسه استیضاح وزیر به خیر و خوشی تمام شود.

در نهایت جلسه استیضاح وزیر کار، «به خیر و خوشی» تمام شد اما -دست کم تا لحظه تنظیم این گزارش- خبری رسمی از استعفای سعید مرتضوی از مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی نیامد و استعفای مرتضوی در حد یک «قول» و «قسم» باقی ماند.

۱۸ نفر امضایشان را پس گرفتند

در ابتدای جلسه روز گذشته مجلس، پس از قرائت دستور جلسه علنی مبنی بر بررسی استیضاح شیخ الاسلامی، امیدوار رضایی عضو هیات‌رییسه، از تریبون مجلس اعلام کرد که ۱۸ نفر از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر کار امضای خود را پس گرفتند، بنابراین استیضاح وزیر کار منتفی شد. بر اساس اعلام او، تنها علی مطهری، نماینده تهران امضای خود را از این طرح پس نگرفته بود. پس از این سخنان، علی لاریجانی رییس مجلس اعلام کرد: ‌طبق آیین‌نامه مجلس طرح استیضاحی که کمتر از ۱۰ امضا داشته باشد، قابل طرح نیست.

توکلی: قول شرف داد به تامین اجتماعی برنگردد

در ادامه احمد توکلی، یکی از طراحان استیضاح وزیر کار با اجازه از رییس جلسه توضیحاتی درباره نحوه منتفی شدن طرح استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارائه کرد.

وی اظهار کرد: هدف ما استیضاح‌کنندگان این بود که فردی که تناسب ندارد، در یک سازمان بزرگ اقتصادی و اجتماعی منصوب نشود. وی با اشاره به تلاش های نمایندگان قبل از تعطیلات و بعد از تعطیلات نوروز برای عملیاتی نشدن این انتصاب، افزود: این موضوع محقق نشد و به ناچار طرح استیضاح را تقدیم مجلس کردیم.

ثبت جلسات ۱۳ ساعته حکمیت با ۴ ضبط صوت

توکلی تصریح کرد: در نهایت آقای مرتضوی به وسیله معاون خود چندین بار با بنده تماس گرفت و اصرار کرد تا بنده بین او و آقای زاکانی حکمیت کنم؛ جلسات حداقل ۱۳ ساعت به طول انجامید و ۴ ضبط صوت تمام مذاکرات را ضبط کرد و حکمیت با دقت صورت گرفت.

وی افزود: پس از ۱۵ ساعت دقت در مستنداتی که طرفین ارائه کردند، رای حکم بر کناره‌گیری [مرتضوی] به عنوان قاضی تحکیم نه به عنوان قاضی منصوب به طرفین اعلام شد، اما دو روز بعد آقای مرتضوی از آقای حدادعادل در‌خواست وقت کرد و آقای مرتضوی دو ساعت و نیم با آقای حداد‌عادل صحبت کرد و در همان جا پذیرفت که استعفا دهد، متن استعفا را نوشت و نظر مشورتی آقای حداد‌عادل را اخذ کرد و قول شرف داد که به سازمان تامین اجتماعی بازنگردد.

پس از این، توکلی اطلاعیه انصراف طراحان استیضاح‌ را در صحن علنی قرائت کرد. در این اطلاعیه، نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر کار، ضمن انصراف از رسیدگی به طرح استیضاح شیخ‌الاسلامی، اعلام کردند که اگر استعفای مرتضوی در چند روز آینده پذیرفته نشود، استیضاح شیخ‌الاسلامی مجددا ارائه می‌شود.

مرتضوی گفت سرکار نمی‌روم

احمد توکلی همچنین در میانه جلسه علنی مجلس اعلام کرد که مرتضوی در تماسی تلفنی گفته است: من خانه نشسته‌ام و همانطور که قول دادم، ‌سرکار نمی‌روم. وی اظهار کرد: در شرایطی که گرانی کمر مردم را می‌شکند، نباید اجازه دهیم شقاق بین دولت و مجلس بیشتر از این شود.

وی همچنین گفت: حالا پیامک آمده که رییس‌جمهور استعفا را نمی‌پذیرد؛ اما این مهم نیست؛ چراکه مرتضوی گفته بر سر کار نمی‌روم، بنابراین ما اکنون نیز وقت استیضاح داریم و اگر مرتضوی سر کار رفت، ما وزیر را استیضاح می‌کنیم. توکلی استیضاح را تنها ابزار فشار بر احمدی‌نژاد دانست و تاکید کرد: اگر ما ابزار دیگری داشتیم، به این کار متوسل نمی‌شدیم.

زاکانی: مرتضوی استعفایش را خواند و تقدیم رییس‌جمهور کرد

علیرضا زاکانی یکی دیگر از طراحان اصلی استیضاح وزیر کار نیز گفت: مرتضوی در جلسه با آقای حداد، استعفای خود را نوشت و قرائت کرد و دو نسخه تنظیم و تحویل وزیر و رییس‌جمهور داد. اگر ما لجبازی می‌کردیم و وزیر کار را استیضاح می‌کردیم، آیا به نفع کشور بود؟ هم مصلحت کشور، هم افکار عمومی و هم سیر طی شده در این مسیر نشان می‌دهد که این کار سیاسی نبوده است.

وی در تذکری آیین‌نامه‌ای و در پاسخ به اعتراضات نمایندگان به لغو استیضاح، افزود: حقیقت امر این است که ما نمی‌دانیم باید نسبت به چه موضوعی در مقابل معترضان به لغو استیضاح پاسخگو باشیم. وی افزود: این اتهام بزرگی است ‌که بدون مبنا و بی‌اساس نسبت به سیاسی بودن این حرکت بیان می‌کنند‌.

رییس‌جمهور چه قبول کند، چه نکند به تامین اجتماعی نمی‌روم

وی افزود: آقای مرتضوی در جلسه با آقای حداد عادل، استعفای خود را نوشت و قرائت کرد و بعد هم دو نسخه تنظیم و تحویل وزیر و بعد هم به رییس‌جمهور داد و همان جا اعلام کرد که من قول شرف می‌دهم که وزیر و رییس‌جمهور چه قبول کنند و چه قبول نکنند، من دیگر در تامین اجتماعی نخواهم بود.

نماینده تهران اضافه کرد: در نهایت مرتضوی در چندین نوبت به آقای حداد زنگ زد و اصرار کرد که این موضوعات را اعلام کنید و آقای حداد نیز دیشب آن را اعلام کردند.

اعتراض نمایندگان

منتفی شدن موضوع استیضاح وزیرکار اما اعتراض‌های بسیاری از نمایندگان را به دنبال داشت، نمایندگان معتقد بودند که استیضاح‌کنندگان اهداف سیاسی، انتخابات آتی تهران و همچنین هیات رییسه آتی مجلس را دنبال می‌کردند و اساسا به دنبال طرح استیضاح نبودند. آنان گفتند که مدت یک ماه است که مجلس و هیات دولت و جامعه ایران اسلامی در کش و قوس پدیده‌ای به نام استیضاح گرفتار هستند.

کوچک‌زاده: بی‌توجهی قوه‌‌قضائیه مملکت را به باد می‌دهد

مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران با انتقاد از نحوه طرح استیضاح وزیر کار و مسائل پیش آمده به دنبال آن از قوه قضائیه خواست تا هر چه سریع‌تر به ادعاها و اتهامات در مورد افراد رسیدگی کند.

وی افزود: آقای توکلی که امروز حکم است، انسانی دیندار و انقلابی است ولی همین انسان دیندار یک روز گفت موسویان جاسوس است و بعد توبه کرد. قوه قضائیه باید رسیدگی کند وگرنه ممکن است آقای توکلی نسبت به مرتضوی هم فردا توبه کند. تکلیف ملت را قوه قضائیه باید روشن کند. این حرف‌ها را از تریبون زدند و بی‌تفاوتی قوه قضائیه مملکت را به باد می‌دهد.

کوچک‌زاده گفت: آیت‌الله آملی لاریجانی چقدر وقت برای رسیدگی به این ادعاها می‌خواهید که هر روز در ازایش دوباره توبه می‌شود؟ می‌گویند و آبرو بر باد می‌دهند و توبه می‌کنند.

از کجا بدانیم ماجرای «کمک به مساجد» تکرار نشده است؟

محمود احمدی بی‌غش، نماینده شازند نیز با بیان اینکه یکی از استیضاح‌کنندگان گفت که انجام استیضاح مملکت را به هم می‌ریزد، اظهارکرد: تو که می‌دانی مملکت را به هم می‌ریزی چرا وارد قضیه شده‌ای.

وی همچنین به گفته نادران در جلسات قبل مجلس درباره استیضاح مرحوم کردان اشاره کرد و گفت: یکی از نمایندگان گفت آن زمان پول‌هایی را در قالب کمک به مساجد دادند و ما نمی‌خواهیم آن ماجرا تکرار شود. بی‌غش ادامه داد: ما از کجا بدانیم هم اکنون مانند آن ماجرا پیش نیامده است.

برخی دوستان نقش بازی می‌کنند

کاظم جلالی نماینده شاهرود نیز گفت: وقتی استیضاح توسط نمایندگان امضا می‌شود، باید نمایندگان نسبت به اصل استیضاح و امضای خود کاملا مقاوم باشند.

وی ادامه داد: از شخصیت آقای توکلی در عجبم که گاهی اوقات مو را از ماست می‌کشد و گاهی اوقات به این آسانی از برخی از موضوعات می‌گذرد. برخی از دوستان در مجلس نقش بازی می‌کنند. این افراد عقبه‌ای در دولت دارند و در مجلس نیز نقش بازی می‌کنند.

لاریجانی: استیضاح دوباره در مجلس هشتم بعید است

علی لایجانی رییس مجلس اما در پاسخ به همه این تذکرها اعلام کرد که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس تذاکرات باید مربوط به اداره جلسه به هیات رییسه مجلس باشد و این موضوعات ربطی به هیات رییسه ندارد.

وی افزود: در حال حاضر استیضاح‌کنندگان متقاعد شدند تا استیضاح را پس بگیرند و مشکلی نیست. لاریجانی همچنین درباره سخنان استیضاح‌کنندگان مبنی بر اینکه اگر مرتضوی استعفا ندهد دوباره استیضاح را به جریان می‌اندازیم، اظهارکرد: البته من بعید می‌دانم که بتوانیم بار دیگر استیضاحی‌ را در مجلس هشتم مطرح کنیم؛ چرا‌که هم‌اکنون بررسی بودجه را در دستور داریم و اگر بودجه تا ۱۵ اردیبهشت در دستور قرار بگیرد، تقریبا وقتمان را پر می‌کند.

احمدی‌نژاد: هیچ تعهدی نداده‌ایم

از سوی دیگر اما، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور که برای پاسخگویی به نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در مجلس حضور یافته بود با تاکید بر آمادگی برای پاسخگویی به استیضاح‌کنندگان، سه بار تصریح کرد که دولت هیچ تعهدی در این خصوص نداده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد صبح روز گذشته با همراهی معاون اول خود، وزیر کار و تعدادی دیگر از اعضای هیات دولت در محل مجلس حضور یافت و با استقبال محمدحسن ابوترابی فرد، روح‌الله حسینیان و جمعی دیگر از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد؛ اما در آستانه ورود به صحن علنی مجلس ابوترابی با اعلام اینکه تقاضای استیضاح از سوی عده‌ای از طراحان پس گرفته شده است، از رییس جمهور درخواست کرد تا در صحن علنی حضور نیابد.

رییس جمهور با تاکید بر آمادگی برای پاسخگویی به استیضاح کنندگان، سه بار تصریح کرد که دولت هیچ تعهدی در این خصوص نداده است. احمدی‌نژاد بار دیگر بر آمادگی خود برای پاسخگویی به استیضاح‌کنندگان تاکید کرد؛ اما با قطعی شدن خبر پس گرفته شدن استیضاح و بنا به درخواست ابوترابی مجلس را ترک کرد.

استعفا به رییس جمهور تقدیم نشد

محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز روز گذشته در حاشیه جلسه علنی مجلس، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مرتضوی استعفای خود را تقدیم دولت کرده است، گفت: ‌استعفایی به رییس جمهور تقدیم نشده است، مرتضوی از قول خودش صحبت کرده و رییس جمهور و دولت هیچ تعهدی به نمایندگان نسبت به برکناری مرتضوی نداشتند.

احمدی‌نژاد استعفای مرتضوی را نپذیرفت

خبرگزاری ‌فارس اما به نقل از یک منبع آگاه نوشت که محمود احمدی‌نژاد استعفای مرتضوی از مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی را قبول نکرده است. این منبع آگاه همچنین ‌‌گفت که اگر احمدی‌نژاد استعفای مرتضوی را پذیرفته بود، دیروز صبح در صحن علنی مجلس حاضر نمی‌شد.

احمدی‌نژاد دیروز به مجلس رفت، اما کار به استیضاح شیخ‌الاسلامی نکشید / عکس: president.ir