دنیای‌اقتصاد- محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، ضمن رد هرگونه برداشت از حساب ذخیره ارزی و نیز سایر منابع درآمدی به منظور پرداخت یارانه نقدی اعلام کرد که چنانچه دولت اقدام به چنین کاری کند، به‌طور حتم نسبت به آن اطلاع‌رسانی خواهد کرد. این اظهارات در حالی از سوی فرزین مطرح می‌شود که چندی پیش برخی نمایندگان مجلس نسبت به چگونگی تامین منابع پرداخت یارانه نقدی تردیدهایی را مطرح کردند. غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس، برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی و سایر منابع درآمدی برای تامین کمبود اعتبار یارانه‌ها را غیرقانونی خواند و از محقق نشدن افزون بر نیمی از اعتبار ۶۲ هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها خبر داد.

همچنین در حالی که برخی از نمایندگان برداشت بانک مرکزی از حساب برخی بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت فروش ارز دولتی و آزاد را به منظور تامین منابع لازم برای پرداخت یارانه نقدی قلمداد کردند، مصباحی‌مقدم در یک نشست مشترک با برخی اقتصاددانان مجلس از برداشت دولت از منابع بانک‌ها انتقاد کرد و گفت که دولت این مبالغ را برای پرداخت یارانه نقدی به مردم برداشت کرده است.

رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت از پول مردم برای پرداخت یارانه‌ها برداشت کرده است، گفت: دولت در چند مدت اخیر ۹ هزار میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه نقدی داشته است که معنای آن ایجاد تورم شدید است.

این در حالی است که فرزین هرگونه برداشت از منابع دیگر برای پرداخت یارانه نقدی را رد کرده و تنها منبع پرداخت یارانه‌های نقدی را نظامی مشخص، عنوان کرده است.

فرزین: هیچ برداشتی نکردیم

محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با سایت خبری خانه ملت، با بیان اینکه دولت هیچ برنامه‌ای در رابطه با برداشت از حساب ذخیره ارزی برای تامین یارانه نقدی نداشته است، گفت: نمایندگان مجلس اطمینان داشته باشند که دولت برنامه‌ای برای برداشت از حساب ذخیره ارزی و سایر منابع درآمدی ندارد و در صورتی که اقدام به چنین کاری کند به‌طور حتم نسبت به آن اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات دولت برای اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها، گفت: به طور حتم دستگاه اجرایی برای تامین منابع فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها مانند فاز اول، نظام مشخصی را دنبال می‌کند.

برخی خانوارها از دریافت یارانه انصراف داده‌اند

سخنگوی ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها همچنین بدون اشاره به تعداد دقیق انصراف‌دهندگان از دریافت یارانه نقدی گفت که بسیاری از افراد قشر مرفه جامعه، از دریافت یارانه‌ها انصراف داده‌اند. معاون وزیر اقتصاد و دارایی در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: بخشی از خانوارها که از وضعیت مالی نسبتا خوبی برخوردار هستند از دریافت یارانه‌ها انصراف داده‌اند، اما آمار دقیقی در این خصوص ندارم.