بالاترین نرخ بیکاری در استان‌های البرز و لرستان

دنیای‌اقتصاد- بررسی نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۰ نشان می دهد که طی این سال نرخ بیکاری در ۸ استان تک رقمی و در ۲۳ استان دو رقمی شده است. بر اساس این گزارش، استان یزد با ۶ درصد کمترین و استان‌های البرز و لرستان به ترتیب با ۳/۱۹ و ۲/۱۹ درصد بالاترین نرخ بیکاری در میان استان‌های کشور را دارا هستند. براساس گزارش مرکز آمار ایران، کمترین نرخ بیکاری در کشور به ترتیب مربوط به استان‌های یزد با نرخ ۶ درصد، خراسان جنوبی و زنجان ۴/۸ درصد، گلستان ۷/۸ درصد، آذربایجان شرقی ۸/۸ درصد، خراسان رضوی ۱/۹ درصد، قم ۸/۹ درصد و سیستان و بلوچستان ۹/۹ درصد بوده است.

همچنین بیشترین نرخ بیکاری در کشور به ترتیب در استان‌های البرز ۳/۱۹ درصد، لرستان ۲/۱۹ درصد، فارس ۵/۱۸ درصد، گیلان ۶/۱۶ درصد، ایلام و کرمانشاه ۷/۱۵ درصد، کهکیلویه و بویراحمد ۱/۱۴ درصد، کردستان ۱۴ درصد، چهارمحال و بختیاری ۳/۱۳ درصد، اصفهان ۲/۱۳ درصد، آذربایجان غربی ۱۳ رصد، اردبیل ۷/۱۲ درصد، قزوین و همدان ۴/۱۲ درصد، خراسان شمالی و کرمان ۱/۱۲ درصد، تهران ۳/۱۱ درصد، بوشهر، مرکزی و هرمزگان ۱۱ درصد، خوزستان ۵/۱۰ درصد، سمنان ۳/۱۰ درصد و مازندران ۲/۱۰ درصد به ثبت رسید.

مقایسه بیکاری در استان‌ها در سال‌های ۸۹ و ۹۰

بر اساس این گزارش، در حالی نرخ بیکاری از مجموع ۳۱ استان در سال ۹۰ در ۲۳ استان دو رقمی و ۸ استان تک رقمی شد که این نرخ در سال ۸۹ از بین ۳۰ استان کشور در ۲۴ استان دو رقمی و ۶ استان تک رقمی بوده است. بنا بر این گزارش، نرخ بیکاری در سال ۹۰ در مقایسه با سال ۸۹ در ۲۱ استان آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کردستان، گیلان، مازندران، هرمزگان، همدان و یزد کاهش یافته است. نرخ بیکاری در سال ۹۰ در مقایسه با سال ۸۹ در استان‌های آذربایجان غربی، خراسان شمالی، قزوین، کرمان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان و مرکزی افزایش داشته است.