دنیای اقتصاد- ششمین دادگاه فساد بزرگ مالی روز گذشته در حالی برای اخذ آخرین دفاعیات سه تن از متهمان اصلی پرونده برگزار شد که این سه متهم با رد اتهام «افساد فی الارض» مدیران خود را به عنوان مقصر معرفی کرده و خواستار محاکمه آنها شدند. همچنین وکیل یکی از متهمان با ذی‌مدخل دانستن مقامات بانک مرکزی در این پرونده، خواهان رسیدگی دادگاه به تخلفات آنان شد. در حاشیه دادگاه نیز، دادستان تهران از وجود ۱۰۰ پرونده مفتوح مرتبط با این فساد بزرگ خبر داد. در ششمین جلسه دادگاه فساد بزرگ بانکی اخذ شد

آخرین دفاعیات ۳ متهم به افساد فی الارض

دنیای اقتصاد - ششمین جلسه دادگاه فساد بزرگ مالی روز گذشته در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد و این جلسه به بیان آخرین دفاعیات ۳ تن از متهمان که متهم به افساد فی‌الارض شده‌اند اختصاص یافت. دادگاه در این جلسه به اتهامات رییس شعبه گروه ملی فولاد اهواز بانک صادرات، رییس شعبه کیش بانک ملی و معاون حقوقی گروه آریا رسیدگی کرد و متهمان آخرین دفاعیات خود را ارائه کردند.

رییس بانک صادرات شعبه فولاد در دفاعیات خود گفت: پولی که «م.الف» (متهم ردیف اول) به من داد خیریه بود و کلا ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان گرفتم و تمام شبکه بانک صادرات از موضوع گشایش ال‌سی‌ها باخبر بودند. رییس شعبه کیش بانک ملی نیز با بیان اینکه من برای همه کارهایم دستور کتبی و شفاهی از آقای «الف» گرفته‌ام، گفت: خاوری طی‌الارض کرده است، اما من به عنوان مفسد فی‌الارض متهم هستم. معاون حقوقی گروه آریا هم با بیان اینکه اتهام افساد فی‌الارض راقبول ندارم، گفت: روال در گروه آریا اینگونه بود که مدیران همه دسته‌چک‌های خودشان را سفید امضا در اختیار خانم «الف» قرار می‌دادند. در ادامه وکیل مدافع یکی از متهمان نیز تاکید کرد: بانک مرکزی خودش در این پرونده متهم است.

متهم: تمام شبکه بانک صادرات مطلع بود

آن گونه که خبرگزاری فارس گزارش داده است در جلسه دیروز دادگاه، «س.ک» رییس بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز برای آخرین دفاع در جایگاه قرار گرفت و گفت: آقای «ر» از من خواسته بود ال‌سی‌ها را باز کنم. من از آشنایی او و «م.الف» باخبر نبودم. متهم گفت: پولی که «م.الف» به من داد خیریه بود و کلا ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان گرفتم. وی در ادامه دفاعیات خود گفت: تمام شبکه بانک صادرات از موضوع بازگشایی ال‌سی‌ها باخبر بودند. «م.الف» از مشتریان خاص بود و اعتبارسنجی او توسط کارشناسان بانک صادرات انجام می‌شد. من قرار نبود در شعبه کار استعلام را انجام دهم.

طی الارض خاوری و مفسد فی‌الارضی متهم

در ادامه دادگاه، «س.م» رییس بانک ملی شعبه کیش در جایگاه قرار گرفت و گفت: متاسفم از اینکه در جایی کار کردم که خاوری مدیر عامل آنجا بوده است. خاوری طی‌الارض کرده است، اما من به عنوان فساد فی‌الارض متهم هستم. خاوری دارد عشق و حال می‌کند اما من و خانواده‌ام در حال زجر کشیدن هستیم. وی گفت: من برای همه کارهایم دستور کتبی و شفاهی گرفته‌ام. صبح‌ها که مدارک تنزیل را آماده می‌کردیم آنها به سرعت جلسات را تشکیل می‌دادند. آقای «الف» بارها گفته بود که مدیران بالا به من فشار می‌آورند.

روایت معاون حقوقی آریا از چک‌های سفید امضا

در ادامه دادگاه، «ب.ب» یکی دیگر از متهمان در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه اتهام افساد فی‌الارض راقبول ندارم، گفت: پیش از این گفته بودند که من مسوول خرید فولاد فام اسپادانا هستم، اما شخص آقای «ی.م» آمد و خودش را مسوول خرید این شرکت معرفی کرد. وی گفت: در مورد شرکت الیت هم آقایان آمدند و حرف‌های مرا تایید کردند که من هیچ نقشی در موضوع این شرکت‌ نداشته‌ام. من شرح وظایف مشخصی داشتم که آن هم معاونت حقوقی مجموعه بود. درباره تحصیل مال نامشروع هم باید بگویم که در جلسه قبل به من اتهام زدند که ۱۹ ملک خریده‌ام، اما در همه این موارد من فقط وکیل برای نوشتن قرارداد بودم.

«ب.ب» تصریح کرد: من از بابت جعل امضای «م.الف» قصد پر کردن جیبم را نداشتم، بلکه قصدم راه افتادن کارها بوده است. روال در مجموعه آریا اینگونه بود که مدیران همه دسته چک‌های خودشان را سفید امضا در اختیار خانم «الف» قرار می‌دادند.

قاضی: بانک ملی ۱۱ تریلیون طلبکار است

در ادامه وکیل متهم «ب.ب» گفت: موکل من و «م.الف» همدوش هم هستند، اما نماینده دادستان قصد داشت حتی در برخی موارد با گفتن القابی مانند ژنرال، موکل من را بالا ببرد در حالی که «م.الف» به درستی تقسیم کار کرده بود. «م.الف» از اساتید دانشگاهی هم بالاتر بوده است. می‌توانم بگویم از یک وزارتخانه هم بالاتر بوده است. ابتدا باید دید واقعا باندی وجود داشته است یا نه و بعد از آن باید دید تخلف اقتصادی هم بوده یا نه. وکیل مدافع متهم گفت: هیچ ادعایی مطرح نشده که موکل من در دادن رشوه نقشی داشته باشد. قاضی گفت: بانک ملی ۱۱ تریلیون طلبکار است، اما از آنجا که قرار نبوده شکایتی شود، هیچ شکایتی در پرونده نیست. اینها همه با هم دوست بوده‌اند و نمی‌خواستند از هم شکایت کنند.

وکیل متهم: بانک مرکزی هم متهم است

غلامعلی ریاحی وکیل مدافع متهم «ب.ب» در ادامه دفاع از موکلش به عنوان آخرین دفاع گفت: سیستم بانکی ما برای اینکه سودمحوری را مدنظر دارد، همیشه قربانی می‌گیرد. مگر نه اینکه در همین دادگاه مطرح شد یکی از شعب بانکی ۵۳۰ میلیارد تومان سود برده است. وی ادامه داد: معلوم است که بانک‌ها شکایت نمی‌کنند؛ چون سود برده‌اند و نماینده دادستان در کیفرخواست بارها به گزارش دیوان محاسبات اشاره کرد، در حالی که این گزارش می‌گوید مدیران بانک‌ها و بانک مرکزی در این مساله ذی‌مدخل هستند. چرا ناظران بانک‌ها، آنهایی که در سطح اول هستند را گذاشتند آخر پرونده اما اینهایی که سلول آخر چارت بانکی هستند را اتهام فساد بهشان زده‌اند؟

وی ادامه داد: بانک مرکزی خودش در پرونده متهم است شاید بیاید بگوید که این گروه یک هزار نفر را هم کشته است. سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص ملی است آن وقت می‌گویید ۳ هزار میلیارد تومان کمر اقتصاد را شکسته است؟‌ قاضی در جواب گفت: از صدر تا ذیل هر کس که در این پرونده نقش داشته باشد محاکمه خواهد شد. بعد از اخذ آخرین دفاع از این ۳ متهم، ختم جلسه اعلام و قاضی سراج اعلام تاریخ دقیق جلسه بعد را به آینده موکول کرد.

۱۰۰ پرونده مفتوح مرتبط با فساد مالی

در پایان جلسه دیروز، دادستان تهران در جمع خبرنگاران گفت: برای آنکه روند رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی سرعت بیشتری داشته باشد پیشنهاد شد در صورت صلاحدید قاضی دادگاه این جلسات هفته‌ای دو یا سه بار برگزار شود یا حداقل به صورت صبح و بعد از ظهر باشد. عباس جعفری دولت‌آبادی خاطر نشان کرد: ۱۰۰ پرونده مفتوح در دادستانی تهران درباره این پرونده وجود دارد و قوه قضائیه مصمم است که با تمام افراد مرتبط با این فساد بزرگ درباره اشتباهشان برخورد کند.