گفت‌و‌گوی ایران و آژانس قبل از مذاکرات بغداد

عکس: AFP سلطانیه: ۲۵ اردیبهشت در وین با آژانس مذاکره می‌کنیم

گفت‌وگوی ایران و آژانس قبل از مذاکرات بغداد

دنیای‌اقتصاد- مجید اعزازی: علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از انجام دور دیگری از مذاکرات ایران با آژانس در ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه (حدود دو هفته دیگر) خبر داد وگیل‌تودور، سخنگوی آژانس نیز این خبر را تایید کرد.

این در حالی است که ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) نیز قرار است دومین دور گفت‌وگوهای خود -پس از یک وقفه ۱۵ ماهه- را سوم خردادماه در بغداد برگزار کنند. پیش از این -در اولین روز اردیبهشت‌ماه سال جاری- خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده بود که ایران با ارسال نامه‌ای به آژانس اتمی، برای از سرگیری مذاکرات با این آژانس اعلام آمادگی کرده است.

کارشناسان ارشد آژانس اتمی در بهمن و اسفند ماه سال گذشته دوبار به تهران سفر کردند تا درباره برخی مسائل فنی از جمله آنچه که از سوی گزارش پاییزه آژانس اتمی «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای تهران خوانده شد، با کارشناسان ایرانی به گفت‌وگو بنشینند. پس از این دو دیدار، هرمان ناکارتس، رییس هیات آژانس در سفر به ایران اعلام کرد که ایران با بازدید از سایت نظامی پارچین (واقع در جنوب شرق تهران) مخالفت کرده است.

در تحولی تازه اما، سلطانیه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ایران جمعه گذشته در نامه‌‌‌ای رسمی آمادگی خود را برای انجام مذاکرات مجدد با آژانس با هدف تبیین و توافق بر سر یک چارچوب و مدالیته برای حل و فصل موضوع‌ها و پاسخ به سوالات بر مبنای معیارها و ضوابط مورد توافق در چارچوب یک مدالیته‌‌ اعلام کرد. وی درباره مکان برگزاری این مذاکرات گفت:‌ این مذاکرات در محل نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین برگزار می‌شود.

نماینده دائم ایران در آژانس با بیان اینکه تصمیم ایران برای برگزاری دور دیگر از مذاکرات با آژانس، نشانگر روح همکاری با این نهاد بین‌المللی و عزم سیاسی ایران برای حل و فصل و رفع ابهامات است، گفت: جمهوری اسلامی به عنوان کشوری مسوول و متعهد به تعهدات بین‌المللی‌اش در چارچوب اساسنامه آژانس و معاهده ان‌.پی‌.تی در ۳۳ سال گذشته همکاری کاملی با آژانس داشته است.

وی گفت: کلیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت کامل آژانس انجام شده است و تاکنون هیچ‌گونه انحرافی از مواد و فعالیت‌های هسته‌ای به سمت اهداف نظامی از سوی آژانس درباره ایران ثابت و گزارش نشده است.

نماینده دائم ایران در آژانس تصریح کرد: با وجود اینکه بارها برخی کشورها اتهامات و ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده‌‌اند، اما با همکاری نزدیک ایران با آژانس و انجام بازرسی‌‌های تخصصی ثابت شده است که این ادعاها بی‌اساس بوده است.

سلطانیه ادامه داد: بار دیگر به منظور اثبات بی‌اساس بودن برخی ادعاها و صلح‌آمیز بودن کلیه فعالیت‌ها تاکنون دو دور مذاکرات را با آژانس در تهران و وین در ماه‌های ژانویه و فوریه انجام داده‌ایم و در همین راستا مذاکرات دیگری در ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه برای رسیدن به چارچوبی برای حل و فصل موضوعات و پاسخ به سوالات در وین انجام خواهد شد.

براساس این گزارش، هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها از سوی آژانس و علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس از سوی ایران در این مذاکرات سرپرستی هیات‌های مذاکره‌کننده را بر عهده دارند.

مذاکره از تهران تا وین

نخستین مذاکره ایران و آژانس در جریان سفر ۹ بهمن ماه ۱۳۹۰ هیات مقامات بلند پایه آژانس به سرپرستی هرمان ناکارتس به تهران انجام شد. این هیات بار دیگر در روز اول اسفند ماه ۱۳۹۰ وارد تهران شدند، تا مذاکرات دور اول را پی بگیرند. ناکارتس پیش از آغاز دور دوم مذاکرات در فرودگاه وین به خبرنگاران گفته بود: این بار هم با حسی از خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات و سازنده بودن به تهران قدم می‌گذارم. با وجود این، آژانس اتمی با صدور بیانیه‌ای دومین دور مذاکرات میان هیات کارشناسان آژانس اتمی و مقامات ایران در تهران را «بی‌نتیجه» توصیف کرد.

ناکارتس پس از بازگشت از تهران در فرودگاه وین گفته بود که در این سفر اجازه دسترسی به سایت نظامی پارچین را دریافت نکرده‌ایم. این در حالی بود که مقامات ایران از ابتدا اعلام کرده بودند در این سفر، برنامه‌ای برای بازدید هیات آژانس از تاسیسات ایران تنظیم نشده است.

با فاصله اندکی از پایان دور دوم مذاکرات ایران و آژانس، آمانو در تاریخ ۵ اسفند ماه ۱۳۹۰ در آخرین گزارش فصلی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران با اعلام اینکه هیچ انحرافی در مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده ایران مشاهده نمی‌شود، مدعی شده بود که «نگرانی‌هایی جدی» در رابطه با آنچه «ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران» خواند، وجود دارد.

اظهارات آمانو درباره پارچین به مفاد انتشار یافته در آخرین گزارش اتمی وی درباره ایران محدود نشد و او در اواسط اسفندماه سال گذشته در اظهاراتی جدید مدعی شد که در سایت پارچین فعالیت‌های نامشخصی در حال انجام است و احتمال پاکسازی این سایت نظامی وجود دارد. مقامات ایران اما این ادعا را به شدت رد کردند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفته بود: کسانی که با مسائل فنی هسته‌‌ای آشنایی دارند، می‌دانند که به هیچ‌وجه این اظهارات قابل توجه نیست. اگر در منطقه‌ای فعالیت‌های هسته‌ای نظامی صورت گیرد، آثار آن به هیچ وجه قابل پاک شدن نیست و این مساله بیشتر نوعی فضاسازی تبلیغاتی است و نتیجه‌ منطقی و عملی ندارد.