طرح جامع خطرپذیری کشور تهیه شد

اولین نشست شورای عالی مدیریت بحران در سال جدید روز گذشته با حضور وزیر کشور، رییس سازمان مدیریت بحران و نماینده سپاه در این سازمان برگزار شد. مصطفی محمدنجار در این نشست از تهیه و تدوین طرح جامع خبرپذیری خبر داد. وزیر کشور با بیان اینکه طرح جامع خطرپذیری کشور در سه محور طرح جامع خطرپذیری لرزه، طرح جامع خطرپذیری سیل و طرح جامع خطرپذیری خشکسالی تدوین شده است، گفت: در طرح جامع خطرپذیری لرزه نیازسنجی‌های اطلاعاتی، تهیه نقشه خطرپذیری استان‌ها با مقیاس مناسب و همچنین تحلیل از آسیب‌پذیری بخشی از شهرها همچون تهران، تبریز، مشهد، همدان، کرمان، کرمانشاه و زنجان انجام گرفته شده است. وی با بیان اینکه نیازسنجی‌های اطلاعاتی طرح جامع خطرپذیری سیل و خشکسالی نیز صورت گرفته شده است، گفت: اجرای طرح جامع خطرپذیری به ما اطمینان می‌دهد که در نقاط مختلف کشور چه حادثه‌ای رخ می‌دهد و مسوولان متناسب با نوع حادثه آمادگی‌های لازم را کسب خواهند کرد.به گفته محمدنجار برای اجرا و تدوین طرح جامع خطرپذیری کشور ۴۵ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وضعیت آتشفشان دماوند نگران‌کننده نیست

به گزارش مهر، رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در نشست شورای عالی مدیریت بحران کشور با بیان اینکه طرح جامع خطرپذیری در ۱۲۰ پهنه تهیه شده و سهم هر استان در هر حادثه تفکیک شده است، گفت: اگر منابع مالی تامین شود مرحله اول طرح در سال ۹۱ به اتمام می‌رسد. حسن قدمی همچنین در حاشیه نشست اعضای شورای عالی مدیریت بحران کشور گفت: یکی از این مصوبات طرح جامع خطر پذیری، ورود وزیر نفت، وزیر صنعت و تجارت و همچنین رییس سازمان محیط زیست کشور به شورای عالی مدیریت بحران بود.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین وضعیت آتشفشان دماوند گفت: استانداری‌های تهران و مازندران اقداماتی انجام دادند ولی نگران‌کننده نیست و روال طبیعی است. رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: باید از مقاوم سازی بیمارستان‌ها کنار رفت و سراغ بازسازی برویم، زیرا دیگر نمی‌توانیم به بیمارستان‌های موجود در زمان زلزله اعتماد کنیم.

اردوگاه‌های اسکان موقت، مشکل امنیتی دارد

همچنین به گزارش ایلنا، نماینده سپاه پاسداران هم که در جلسه دیروز حضور یافته بود در خلال تثبیت بندهای طرح جامع کاهش خطرپذیری به مقوله نبود امنیت در مواقع بحران اشاره کرد و با تاکید بر اینکه حفظ امنیت در شهر بحران زده‌ای با موقعیت تهران، حائز اهمیت است به شورای عالی مدیریت بحران پیشنهاد کرد که در زمان تهیه طرح و تثبیت آن به مقوله امنیتی آن نیز توجه کنند تا دستگاه‌های امنیتی براساس وظایف تهیه شده و حتی تامین بودجه مناسب با وظایف خود در این زمینه آشنایی داشته باشند. وی تاکید کرد: محل برخی از اردوگاه‌های محل اسکان در مواقع بحران از لحاظ امنیتی مشکل دارد و لازم است پیوست امنیتی طرح هرچه زود‌تر تهیه و تصویب شود. وزیرکشور نیز در پاسخ به اظهارنظر وی گفت: باید در کارگروه‌های مربوطه این موارد مطرح شود اگر چه بخشی از نظرات کارشناسی در مورد مسائل امنیتی مقطعی است.