دنیای‌اقتصاد- در آستانه برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در روز سوم خرداد سال جاری در بغداد، اروپا و آمریکا سیگنال‌های مثبتی را به ایران مخابره می‌کنند. در تازه‌ترین رویداد، مقامات اتحادیه اروپا ازسرگیری مذاکرات میان ایران و ۱+۵ را امیدوارکننده خواندند و تاکید کردند که هیچ پیش شرطی در رابطه با دور بعدی مذاکرات در بغداد وجود ندارد. در همین حال، روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز، از احتمال موافقت کاخ سفید با غنی‌سازی ۵ درصدی اورانیوم در ایران خبر داد. در این میان همزمان با ابلاغ پیام شفاهی وزیر خارجه روسیه به علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در تهران، سرگئی لاوروف با تکرار مخالفت خود با تحریم‌های یکجانبه اروپا علیه ایران بر به‌کارگیری طرح هسته‌ای روسیه موسوم به طرح گام به گام در مذاکرات بغداد تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در قالب گزارشی از احتمال حمایت دولت باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا با ادامه غنی‌سازی ۵ درصد اورانیوم در ایران در صورت موافقت ایران با سایر محدودیت‌های اعمال شده از سوی سازمان ملل خبر داد. در این گزارش آمده است: آنچه یک امتیازدهی پراهمیت محسوب می‌شود، این است که مقامات رسمی دولت اوباما اعلام کرده‌اند که در صورتی که تهران اقدامات مهمی را با هدف محدود کردن توانایی خود در تولید بمب اتمی اتخاذ کند، این احتمال وجود دارد که آمریکا موافقت کند که ایران اورانیوم را به عنوان عنصر حیاتی برنامه هسته‌ای‌اش حفظ کند.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند در صورتی که دولت ایران با بازدیدهای نامحدود و نظارت دقیق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای‌اش و پادمان‌های متعددی که مدت‌ها است مورد درخواست سازمان ملل است موافقت کند، در این صورت این احتمال وجود دارد که آمریکا با غنی‌سازی اورانیوم با درصد غنای ۵ درصد که بالاترین حد تعیین شده برای استفاده غیرنظامی است، موافقت کند.

پیش‌شرطی برای مذاکرات بغداد وجود ندارد

در رویدادی دیگر، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون تاکید کرد که هیچ پیش شرطی در رابطه با دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ وجود ندارد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری ترند به نقل از سخنگوی کاترین اشتون،‌ رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارش داد:‌ ظرف چند هفته آینده نمایندگان ما با ایرانی‌ها برای تدوین دستور کار نشست پیش‌رو گفت‌‌وگو خواهند کرد. مایکل مان درباره نگرانی‌های امنیتی مربوط به نشست بغداد نیز گفت که طرف‌های اروپایی هیچ‌گونه نگرانی ندارند. همزمان با اظهارات مایکل مان، رییس شورای اروپا نیز در بروکسل نتایج گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با غرب را امیدوار کننده ارزیابی کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری ‌بلومبرگ، هرمان وان رومپوی اعلام کرد که از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران، دلیلی برای امیدواری است و نشان ‌دهنده این است که این کشور تاکید دارد که این موضوع را پیگیری کند. بر اساس این گزارش، وی همچنین مدعی شد که ۲۷ کشور اتحادیه اروپا اقدامات محدود کننده شدیدی را درنظر گرفته است که در زمینه بازگرداندن ایران به گفت‌وگوهای موثر مهم است.

تاکید روسیه بر به‌کارگیری طرح گام به گام

در این میان، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه مخالفت مسکو با تحریم‌های جدید علیه ایران را اعلام و تاکید کرد: تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا به ضرر کشورهای عضو این اتحادیه تمام خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، لاوروف در مصاحبه با شبکه ۲۴ تلویزیون دولتی روسیه گفت: «اتحادیه اروپا از خرید نفت ایران امتناع می‌کند؛ در حالی که بسیاری از کشورهای عضو این اتحادیه به نفت ایران وابسته هستند.»

تحریم نفتی و بانکی اتحادیه اروپا علیه ایران از ابتدای جولای (۱۱ تیرماه ۱۳۹۱) اجرایی خواهد شد. وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز سوم بهمن ماه ۱۳۹۰ این تحریم‌ها را وضع کردند. لاوروف اظهار کرد: تمرکز اصلی باید بر متقاعد کردن منطقی تهران به همکاری به منظور رها شدن از تحریم‌ها باشد.

وی افزود: «باید یک نقشه راه منسجم و واقع بینانه به ایران ارائه شود؛ طرحی که بر پایه اصل اقدام در برابر اقدام باشد.» وی افزود: سپس اگر ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را کاهش داد، برخی تحریم‌ها برداشته خواهد شد و سرانجام، «غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران در زمان گفت‌وگوها ثابت خواهد ماند» تا تمام تردیدها و شبهات درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران برطرف شود. وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: «و پس از اینکه این تثبیت موقت میزان غنی‌سازی برداشته شد» ایران می‌تواند سوخت هسته‌ای مورد نیاز خود را تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تولید کند.