نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران نسبت به عواقب روی آوردن برخی بنگاه‌های بزرگ کشور به انعقاد قراردادهای ماهیانه، فصلی و سفیدامضا با نیروی کار هشدار داد.

ابوالفضل فتح‌الهی در گفت‌وگو با مهر در خصوص به کارگیری روش جدید انعقاد قرارداد در بنگاه‌های بزرگ از سوی کارفرمایان برای جلوگیری از افزایش یکباره هزینه‌های بنگاه و رواج قراردادهای سفید امضا، ماهیانه و فصلی گفت: وقوع این شرایط در بازار کار نشان‌دهنده بی‌اعتمادی تولیدکنندگان نسبت به آینده است. نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهار کرد: با توجه به شرایطی که پس از اجرای دور اول هدفمند کردن یارانه‌ها برای بنگاه‌ها به وجود آمده، هم اکنون میزان دریافت «تسویه‌های سفیدامضا» رو به افزایش است.

فتح‌الهی ادامه داد: با اینکه دولت نتوانست به وعده‌های خود در قبال کارفرمایان برای اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها عمل کند، حال زمزمه اجرای فازدوم آن مطرح شده است و این موضوع به شدت بر نگرانی‌های بنگاهداران کشور افزوده است و آنها نسبت به اجرای دوباره افزایش قیمت‌ها، خوشبین نیستند.

این مقام مسوول کارگری کشور به فراهم شدن زمینه سوء استفاده گروهی دیگر از کارفرمایان به ویژه در بنگاه‌های کوچک و خرد پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی اشاره کرد و گفت: با وجود این، شرکت‌های بسیار بزرگ و صاحب نام نیز به قراردادهای کوتاه‌مدت و موقت روی آورده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: برای مدیران اینگونه بنگاه‌ها، انعقاد قراردادهای نادرست این اطمینان را به وجود می‌آورد که به محض افزایش دوباره قیمت‌ها و همچنین ناتوانی در اداره بنگاه، از هزینه‌های مربوط به نگهداری نیروها بکاهند و با اینکه کل هزینه یک بنگاه در بخش نیروی انسانی ۷ تا ۸ درصد بیشتر نیست، اما روش مناسبی برای کارفرمایان محسوب می‌شود.

به گفته فتح‌الهی، هم اکنون بیش از ۵۰درصد کل قراردادهای همکاری بین کارگران و کارفرمایان با شرایط کارفرما و به اصطلاح سفید امضا می شود و با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد کل بنگاه‌های کشور نیز خرد است، گسترش این موضوع از اهمیت بالاتری برخوردار شده است.