لاریجانی:  دادن پول به مردم نشانه‌ عدالت نیست

رییس مجلس شورای اسلامی معتقد است که دو اصل عدالت و محبت باعث رشد جامعه ‌می‌شود و نهادهای مدنی باید عادلانه رفتار کنند و کانون خانواده باید با محبت شکل بگیرد.

به گزارش ایلنا، وی که در مراسم اختتامیه اولین دوره جشنواره هنرهای تجسمی با موضوع آثار شهید مطهری سخنرانی ‌می‌کرد، عنصر وارستگی را لازمه یک هنرمند دانست و افزود: هنرمندی که قصد رشد و پرواز دارد باید قوه خیال او رشد کند. یک هنرمند اگر بخواهد پرواز کند باید از عنصر وارستگی برخوردار باشد و این وارستگی است که قوه خیال را از عالم کثرت رها و روی یک موضوع تمرکز ‌می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: در این میان نقش جامعه بسیار مهم است و در جامعه‌ای که پر از قیل و قال است و مساله و مشکل دارد و در آن روراستی وجود ندارد، رشد هنرمند مطلوب نیست و از رشد هنرمند جلوگیری ‌می‌شود؛ زیرا ذهن هنرمند در چنین جامعه‌ای مکدر شده و مشکلات تصنعی باعث ‌می‌شود روی قوه هنرمند خاک ریخته شود.

رییس مجلس با تاکید بر اینکه هنرمند واقعی از درون جامعه نفس ‌می‌کشد، افزود‌: در جامعه‌ای که در آن دروغ‌، تهمت‌، فحاشی وجود داشته باشد، روح هنرمند مکدر ‌می‌شود و هرچه جامعه روراست‌تر ‌می‌باشد، هنرمند بالنده‌تر ‌می‌شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مطهری معتقد بود عدالت و محبت دو اصل اساسی در یک جامعه است، افزود: عدالت باید وجود داشته باشد تا همه به حق خودشان برسند؛ اما عدالتی که از دیدگاه شهید مطهری وجود دارد و آنچه امروز در جامعه است و مطرح ‌می‌شود، متفاوت است. عدالت از دید مطهری یعنی اینکه زمینه رشد انسان فراهم شود‌.

وی ادامه داد: امروز درباره عدالت صحبت‌های بسیاری ‌می‌شود، اما معنای عمیقی ندارد. اینکه بگوییم با دادن پول به دنبال عدالت هستیم درست نیست و کرامت انسان‌ها اینگونه حاصل نمی‌شود و در اقتصاد نیز باعث رکود ‌می‌شود حتی اگر بگوییم ضریب جینی ما بهتر شده است.