تاکید آمانو بر بازدید از پارچین

دنیای‌اقتصاد- در حالی که کمتر از ۱۰ روز دیگر نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین درباره مسائل فنی باقیمانده پیرامون برنامه اتمی کشورمان مذاکره خواهند کرد، یوکیا آمانو تاکید کرد که در مذاکرات آژانس اتمی با ایران دسترسی بازرسان به سایت نظامی پارچین در اولویت قرار دارد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه گفت که آژانس هنوز «پاسخ مثبت» ایران در رابطه با درخواست‌ها برای دسترسی بازرسان به سایت پارچین را دریافت نکرده است. وی در حاشیه کنفرانسی در سوئیس به خبرنگاران گفت: ما تمایل داریم که موضوع پارچین را دنبال کنیم. آمانو گفت: ما نیاز داریم همه مسائل باقیمانده را مورد بررسی قرار دهیم، اما پارچین از اولویت برخوردار است و باید با آن شروع کنیم.

دیپلمات‌های غربی مدعی‌اند که ایران در برابر خواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از پارچین سنگ‌اندازی می‌کند و می‌گویند احتمالا کوشیده است تا این منطقه را پاکسازی کند.

آمانو ادعا کرده که آژانس متوجه برخی «فعالیت‌ها» در پارچین شده است. وی درپاسخ به این سوال که منظورش از «فعالیت‌ها» چیست، گفت: ما کسی را در آنجا نداریم، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم اینها چگونه فعالیت‌هایی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به ازسرگیری مذاکرات میان ایران و ۱+۵ در استانبول گفت: برداشت من این است که تمایل به حل و فصل مساله ایران از طریق گفت‌وگو درحال حاضر قوی‌تر از گذشته است. وی افزود: اخیرا شاهد فضای مثبتی هستیم ولی ما نیاز داریم که نتایج ملموسی داشته باشیم.

بر اساس این گزارش، بازرسان آژانس در ژانویه و نوامبر سال ۲۰۰۵ به پارچین دسترسی پیدا کردند، سایتی نظامی که بسیار بزرگ و شامل صدها ساختمان است. در سال یادشده، بیش از پنج ساختمان مورد بازرسی قرار گفت و از خاک آن نمونه‌برداری شد. اما بازرسان آژانس به هیچ چیز مشکوکی برخورد نکردند.

آژانس اتمی در گزارش فصلی پاییزه خود از برنامه هسته‌ای ایران، آزمایش‌های شبیه‌سازی ادعایی در پارچین را نشانه‌ جدیدی از فعالیت‌های احتمالی تسلیحاتی معرفی کرده بود.

کارشناسان آژانس در دو سفر به ایران در ماه‌های بهمن و اسفند ۱۳۹۰ خواستار دسترسی به پارچین شدند، اما ایران اجازه بازدید از این سایت نظامی را صادر نکرد. یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن زمان با صدور بیانیه‌ای ابراز دلسردی کرد که این درخواست پذیرفته نشده است. چند روز بعد در گزارش زمستانه آژانس درباره‌ ایران توضیح داده شد که پارچین بخشی از مذاکرات بیشتر[ با ایران] است.

علی‌اصغر سلطانیه،‌ نماینده‌ ایران در آژانس اتمی اما تمرکز آ‌ژانس بر پارچین را رد کرده و گفته است که اتهامات درباره این سایت «مضحک» و «بچگانه» است تا از هیچ چیز، چیزی بسازند. سلطانیه گفت که دسترسی به پارچین «فقط یک مساله کوچک» است.

کلینتون: دنبال راهی هستیم که برای همه قابل پذیرش باشد

در همین حال، دیروز سخنان هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا درباره مذاکرات با ایران منتشر شد. وی گفته است: به دنبال تدوین راه حلی هستیم که برای همه کشوها از جمله ایران قابل پذیرش باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ (۱۰ روز پیش) در سخنانی در موسسه «وودرو ویلسون» آخرین دیدگاه‌های خود درباره مذاکرات آتی با ایران را تشریح کرد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به وجود مشکلات بسیار زیاد در سیاست خارجی آمریکا از فعالیت های هسته‌ای ایران به عنوان نخستین مشکل یاد کرد و مدعی شد: ما چگونه می‌خواستیم با آنچه که یک تهدید آشکار به شمار می‌رفت، مقابله کنیم؟ ما چگونه می‌توانستیم جامعه بین‌المللی را متحد کنیم تا کشورهای مختلف نه نقش بی‌طرفی را ایفا کنند و نه برای تضعیف تلاش‌های دیپلماتیک ما تلاش کنند؟ به همین دلیل ما در ابتدا تصمیم گرفتیم که به دیپلماسی فرصتی واقعی بدهیم و پرزیدنت اوباما دست باز خود را به سمت مردم ایران دراز کرد. ما در دیپلماسی عمومی خود از تمامی راهکارها، از ماهواره و تلویزیون و توئیتر گرفته تا پست به روش سنتی استفاده کردیم. ما مشارکت خود را با متحدان اروپایی‌مان تقویت کردیم.

وی افزود: ما بار دیگر با موسسه هایی مانند آژانس اتمی ارتباط برقرار کردیم. ما تمامی اعضای شورای امنیت، شامل روسیه و چین را متقاعد کردیم تا سختگیرانه‌ترین تحریم‌هایی را که تاکنون اعمال شده است علیه ایران تصویب کنند و فشار علیه ایران را افزایش دهند. سپس ما این فشارها را با تحریم‌های یکجانبه خود و تحریم‌های اتحادیه اروپا افزایش دادیم.

وی همچنین ادعا کرد: ما به طور مستقیم با بانک‌ها و شرکت‌های بیمه همکاری کردیم تا از اجرای این تحریم‌ها اطمینان حاصل کنیم. اکنون نفتکش‌های ایران بدون استفاده باقی مانده‌اند، نفت این کشور به فروش نمی‌رود و ارزش واحد پول آن سقوط کرده است. وی گفت: دریچه گفت‌وگو هنوز باز است و ما به طور فعال در حال پیگیری راهکارهای دیپلماتیک هستیم، اما می‌دانیم که باید بتوانیم نشان دهیم که در این مسیر دیپلماتیک در حال پیشرفت هستیم. اکنون برای دانستن این مطلب که این داستان چگونه پایان خواهد یافت، بسیار زود است، اما این حقیقت که ما بر سر میز گفت‌وگو بازگشته‌ایم، انتخاب پیش روی رهبران ایران را به طور آشکار نشان می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود: ما همچنین به طور پیوسته در حال بررسی چگونگی بکارگیری دیپلماسی چند بعدی هستیم. ایجاد و حفظ یک ائتلاف برای اعمال فشار بر ایران و منزوی کردن آن یک نمونه به شمار می‌رود، اما موارد دیگری نیز از این دیپلماسی وجود دارد. تمایل ما برای گفت‌وگو و برقراری ارتباط نشان‌دهنده حسن نیت ما بود. تمایل ما برای گوش دادن، نشان‌دهنده فروتنی ما بود. تمایل ما برای تدوین راهکارهایی که حتی برای کشورهایی که بدگمان هستند نیز قابل پذیرش باشد، اکنون در حال نتیجه دادن است. این تنها شامل چین و روسیه نمی‌شود، بلکه سایر قدرت‌های در حال ظهور مانند هند، ترکیه، آفریقای جنوبی، کره‌جنوبی، اندونزی و برزیل را نیز که در ارتباط با آنها دیپلماسی فشرده ضرورتی اساسی دارد، در بر می‌گیرد.