دنیای اقتصاد - با اعلام نتایج نهایی دور دوم انتخابات و به ویژه با انتخاب 25 نماینده باقیمانده تهران، ترکیب سیاسی مجلس آینده اندکی روشن تر شد. از میان 65 منتخب دور دوم، حدود 70 درصد کاندیداهای راه یافته به مجلس از اعضای دو فهرست اصلی اصولگرا (جبهه متحد و جبهه پایداری) بودند. در پایتخت، اما بیژن نوباوه، اسماعیل کوثری، احمد توکلی، علی مطهری و محمود نبویان در صدر فهرست منتخبان قرار گرفتند و در مقابل چهره‌هایی همچون حسین فدایی و اسدالله بادامچیان از ورود به مجلس بازماندند.

پرونده انتخابات مجلس بسته شد
گرایش سیاسی برندگان دور دوم انتخابات
هیچ یک از گروه‌های اصولگرا اکثریت قاطع را کسب نکردند
دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: نتایج دور دوم انتخابات مجلس در تهران و 32 حوزه انتخابیه دیگر اعلام شد، نتایجی که - به ویژه در تهران- اگرچه شگفتی ساز نبود اما باز هم به حذف برخی از چهره‌های نام آشنای مجلس منجر شد. علاوه بر این، هیچ یک از گروه‌های اصولگرای حاضر در صحنه رقابت نتوانستند اکثریت این دوره از مجلس را از آن خود کنند.
البته برخی از رسانه‌های حامی جبهه متحد (مشتمل بر اصولگرایان سنتی، جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان) اکثریت مجلس را از آن این گروه دانسته‌اند. اما حتی این گروه‌ها هم نتوانستند برخی از چهره‌های بنام خود را - دست کم در لیست تهران- وارد مجلس کنند.
نگاهی به آرای یک میلیون و 126 هزار و 489 تهرانی شرکت‌کننده در دور دوم انتخابات، نشان از این دارد که از فهرست 25 نفره منتخب، جبهه متحد 11 نماینده و جبهه پایداری (حامیان دولت) 8 نماینده را به طور اختصاصی روانه مجلس کرده‌اند؛ 4 نماینده راه‌یافته به مجلس نیز در لیست هر دو جبهه مشترک هستند و دو نفر باقیمانده یعنی علی مطهری و علیرضا محجوب هم از فهرست صدای ملت و خانه کارگر به بهارستان می‌روند. از این ترکیب اینگونه به نظر می‌رسد که رقابت تنگاتنگ در مجلس بین نمایندگان تهرانی حول اعضای جبهه متحد و پایداری می‌چرخد. اگرچه جبهه متحد چهره‌های ذی‌نفوذ نزدیک به دولت خود را مثل حسین فدایی و پرویز سروری از دست داده است که این ترکیب می‌تواند تاثیر زیادی در چانه‌زنی‌ها برای انتخاب گزینه ریاست مجلس داشته باشد.
رده بندی ۲۵ نماینده دور دوم تهران
اسامی 25 نامزد راه یافته به مجلس از تهران به ترتیب آرای آنها به شرح زیر است: 1- بیژن نوباوه وطن، 2- اسماعیل کوثری، 3 - احمد توکلی، 4- علی مطهری، 5- محمود نبویان، 6 - مهدی هاشمی، 7- محمدرضا باهنر، 8- علی اصغر زارعی، 9- فاطمه رهبر، 10 علیرضا زاکانی، 11- زهره طبیب‌زاده، 12- روح‌الله حسینیان، 13- حسین مظفر، 14- فاطمه آلیا، 15- مهدی کوچک‌زاده، 16- غلامرضا مصباحی مقدم، 17- لاله افتخاری، 18- محمد سلیمانی، 19- حمید رسایی، 20- مجتبی رحماندوست، 21- مهردادبذرپاش، 22- حسین طلا، 23- الیاس نادران، 24- علیرضا محجوب و 25- حسین نجابت.
از سوی دیگر، بر اساس نتایجی که از حوزه تهران اعلام شد، برخی از چهره‌های مشخص هر سه گروه تشکیل‌دهنده جبهه متحد از راهیابی به مجلس بازماندند. شاخص ترین آنها حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران و از جمله چهره‌های بانفوذ مجلس و البته حامی دولت. پرویز سروری و زهره الهیان هم از همراهی علیرضا زاکانی در این دوره بازماندند. بنابراین از جمعیت رهپویان، به طور مشخص تنها علیرضا زاکانی که دبیر کل آن است وارد مجلس شده است. حزب موتلفه هم البته تا حدودی مغلوب این انتخابات شد. اسدالله بادامچیان قائم مقام این حزب که نماینده دوره هشتم بود نتوانست به دوره نهم راه پیدا کند و دبیر کل آن یعنی محمد نبی حبیبی هم از این دوره جاماند و حسن غفوری فرد هم نتوانست به پیروزی برسد. در این میان تنها فاطمه رهبر و لاله افتخاری از گروه سنتی و البته از موتلفه وارد بهارستان می‌شوند. قاسم روانبخش از فهرست جبهه پایداری و عضو موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) و دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو سخن که البته حامی دولت هم به حساب می‌آید هم نتوانست آرای لازم برای ورود به مجلس را کسب کند.
در کنار عدم ورود این چهره‌ها در عوض علی مطهری، توانست به عنوان نفر چهارم دور دوم به مجلس راه پیدا کند و البته از شگفتی‌های دوره دوم تهران هم صدرنشینی بیژن نوباوه بود، آن هم در حضور چهره‌هایی چون توکلی، نادران، باهنر و مصباحی مقدم. البته برخی از این چهره‌ها از جمله باهنر و توکلی از نظر وضعیت آرا نسبت به دور اول ارتقای رتبه داشتند. به طوری که باهنر از نفر 26 دور اول به جایگاه ششم فهرست دور دوم ارتقا یافت. حسین نجابت، قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس هم به عنوان آخرین نفر فهرست تهران به مجلس راه یافت و علیرضا محجوب هم به مانند همیشه و البته این بار یکی مانده به آخر، در دور دوم به بهارستان خواهد رفت.
حوزه تهران که در دور اول ۵ نفر اول برگزیدگانش را غلامعلی حدادعادل، محمدحسن ابوترابی فرد، مرتضی آقا تهرانی، علیرضا مرندی و مسعود میرکاظمی تشکیل داده بودند، در این دوره ۶ چهره جدید را به خود می‌بیند. محمود نبویان، مهدی‌هاشمی (سرپرست موقت وزارت کشور در دولت نهم)، زهره طبیب‌زاده، محمد سلیمانی (وزیر ارتباطات دولت نهم)، حسین طلا (فرماندارسابق تهران) و مهرداد بذرپاش (معاون سابق رییس‌جمهور).
گرایش سیاسی برندگان انتخابات در شهرستان‌ها
اما در شهرستان‌ها وضعیت اینگونه شد که جبهه متحد ۱۳، جبهه پایداری ۶، مشترک دو جبهه ۳ و مستقل‌ها و سایر گروها هم ۱۸ نماینده دور جدید را به خود اختصاص دادند. به این ترتیب، ۴۰ نماینده باقیمانده در شهرستان‌ها که قرار بود تکلیفشان در دور دوم انتخابات مشخص شود، تعیین وضعیت شدند و جالب آنکه باز هم در میان این ۴۰ نماینده، هستند چهره‌های نام‌آشنایی که از رفتن به مجلس بازماندند؛ که در راس آنها داریوش قنبری و محسن کوهکن قرار دارند.
کوهکن نماینده لنجان بود و سخنگوی هیات رییسه مجالس هفتم و هشتم. داریوش قنبری نماینده ایلام نیز سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس در این دو دوره. محمدجواد آرین‌منش و عفت شریعتی نمایندگان کنونی مشهد،‌ هادی مقدسی نماینده فعلی بروجرد، همچنین مرتضی طلایی عضو شورای شهر تهران و فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران، فریدون همتی معاون دیوان محاسبات کشور و نماینده دور هفتم از ایلام هم در مرحله دوم انتخابات موفق به ورود به مجلس نشدند. به این ترتیب در مجموع 196 نماینده مجلس هشتمی از راه یافتن به دور نهم باز ماندند. نکته قابل توجه دیگر در مجلس نهم، افزوده شدن یک کرسی به سهمیه خانم‌ها در ساختمان بهارستان است؛ چراکه در انتخابات جدید 9 نماینده زن به مجلس راه یافته‌اند؛ اما در مجلس هشتم 8 نماینده زن حاضر بودند. بررسی‌های اولیه آرایش مجلس نهم نشان از این دارد که دست کم هیچ یک از گروه‌های حاضر در عرصه انتخابات نتوانستند اکثریت غالب مجلس را از آن خود کنند و در مقابل حدود نیمی از 290 نماینده مجلس که در زمره اصولگرایان به حساب می‌آیند، کمی کمتر از نیمی آن را گروه‌های دیگر، مستقل‌ها و اعضای گروه‌های کمترشناخته شده تشکیل می‌دهند که نوع گرایش آنها مشخص نشده است و باید دید پس از ورود به مجلس به کدام سو جهت‌گیری خواهند کرد.
از این رو حدس و گمان درباره اقلیت و اکثریت مجلس کمی زود به نظر می‌رسد؛ هرچند که دست کم تشکیل فراکسیون اکثریت قاطع قدری دور از دهن به نظر می‌رسد؛ چرا که بین جریان‌های مختلف اصولگرایی هم چندصدایی دیده می‌شود. تا به اینجا فعلا رقابت‌ها حول تعیین رییس مجلس است و باید کمی صبر کرد تا گرایش‌ مستقل‌های مجلس در شکل‌گیری فراکسیون‌های اکثریت و اقلیت نیز قطعی شود.
سهم گروه‌های رقیب از راه‌یافتگان به مجلس نهم در دور دوم انتخابات