مصباحی‌مقدم: دولت باید به عنوان عامل تشدید تورم بازخواست شود

رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس، عامل نابسامانی‌های اقتصادی را نداشتن مدیریت صحیح از سوی دولت دانست و گفت: دولت عامل اصلی تورم و گرانی در جامعه است؛ چرا که با نداشتن کنترل بر بازار، اقتصاد کشور را متشنج کرده؛ بنابراین باید در برابر مردم پاسخگو باشد. غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با سایت خبری خانه ملت، با تاکید بر اینکه باید با متخلفان و افرادی که در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تورم و گرانی را کنترل نکرده و باعث تشدید و تقویت گرانی‌ها شدند برخورد شود، اظهارکرد: قطعا باید با همه افرادی که در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها بازار را کنترل نکرده و به افسار گسیختگی بازار دامن زدند برخورد قاطع شود.

وی یادآور شد: قانون هدفمندی یارانه‌ها در صورتی که درست اجرا می‌شد، تا این اندازه آثار و تبعات منفی به جامعه تحمیل نمی‌کرد لذا معتقدم عوامل دیگری باعث به وجود آمدن اثرات شوم تورمی در اقتصاد کشور شده است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه تورم و نابسامانی اقتصادی جامعه، دارای چند عامل اصلی و فرعی است، تاکید کرد: تزریق پول به سیستم اقتصاد کشور، دلیل مهم بروز تورم درجامعه است که طی سال گذشته اتفاق افتاد و دولت با استقراض از بانک مرکزی، اسکناس‌های بدون پشتوانه را به عنوان یارانه نقدی، میان مردم توزیع کرد. وی افزود: رقم سنگین استقراضی از بانک مرکزی، منشا اصلی ایجاد تورم در جامعه است.

نماینده تهران اظهارکرد: شوکی که سال گذشته به واسطه افزایش قیمت ارز به بازار وارد شد و عدم مدیریت و کنترل به موقع بازارو همچنین تاخیر در تصمیم گیری و اجرای صحیح، باعث تشدید نوسانات قیمت ارز شده و آثار و تبعات منفی زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه داشت.

مصباحی مقدم ادامه داد: بالا رفتن نرخ ارز، باعث افزایش قیمت کالاهای وارداتی شده و بر سایر کالاها تاثیرگذاشته و باعث تشدید نارضایتی مردم شده است.

وی یادآور شد: با افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید مردم کاهش یافته و ارزش پول کشور نصف شده است.

وی عامل نابسامانی‌های اقتصادی را عدم مدیریت صحیح دولت دانست و افزود: گاهی یک تصمیم عجولانه و غیرکارشناسانه می‌تواند بهترین قانون را به بدترین قانون ممکن بدل کند.

رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی با انتقاد از شیوه نامناسب اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها یکی از بهترین قوانینی است که مورد تایید همه نخبگان و کارشناسان اقتصادی کشوربوده است، ولی شیوه نادرست اجرای آن توسط دولت، باعث بروز نارضایتی مردم شده است.