بار حمایت از تولید در هدفمندی یارانه‌ها روی دوش صندوق توسعه

دنیای اقتصاد - وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح برنامه‌های دولت برای پایین آوردن هزینه تامین مالی بخش تولید در فاز دوم هدفمندى یارانه‌ها گفت که در این راستا از فعالیت بنگاه‌هایی که نیاز به بهبود ساختار دارند، از طریق صندوق توسعه ملی حمایت خواهد شد و منابع ارزی تولید، با نرخ ۶ درصد از محل صندوق توسعه ملی به آنها پرداخت می‌شود. شمس‌الدین حسینی همچنین پرداخت یارانه سود به بنگاه‌ها، در نظر گرفتن نرخ مالیات استهلاکی، کمک به تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی و قراردادن نرخ‌های ترجیحی به نفع تولید را از دیگر راهکارهای دولت برای حمایت از بخش تولید در فاز دوم برشمرد.

تازه‌ترین اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت درخصوص برنامه‌های حمایت از بنگاه‌های تولیدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که در فاز اول تعهدات دولت در قبال بخش تولید عملی نشده و عدم پرداخت سهم تولید در فاز اول مشکلات جدی‌ای برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت مکلف شد ۳۰ درصد از درآمد حاصل از اجرای قانون را صرف کمک به هزینه‌های بخش تولید کند هرچند که این رقم ابتدای سال گذشته نیز با رای نمایندگان مجلس به ۲۰ درصد کاهش یافت. با این وجود بسیاری از فعالان بخش تولید و صنعت اعلام کردند همین سهم ۲۰ درصدی هم در فاز اول محقق نشده است.

اما دولت همواره از سیاست عدم پرداخت یارانه نقدی به بخش تولید دفاع کرده و معتقد است که در قبال بخش تولید در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها از سیاست‌های حمایتی و نرخ‌های ترجیحی استفاده کرده است.

این در حالی است که با تصویب اعتبار ۶۶ هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها در جلسه روز گذشته اعضای کمیسیون تلفیق، ۲ هزار میلیارد تومان در قالب ارتقای طرح جامع تامین اجتماعی برای کمک به اجرای قانون بیمه بیکاری، ۶ هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تولید و ۴۸ هزار میلیارد تومان هم برای پرداخت یارانه نقدی به خانوارها اختصاص یافته است و به این ترتیب سهم بخش تولید از ۲۰ درصد کل منابع به ۱۵ درصد کاهش یافته است.

شاید از همین رو دولت برنامه‌های حمایتی از بخش تولید را افزایش داده است. آنگونه که شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا) گزارش داده است شمس‌الدین حسینی درخصوص برنامه دولت برای حمایت از تولید گفت: در بخش حمایت از تولید چند برنامه را دنبال خواهیم کرد که یکی از آنها پایین آوردن هزینه تامین مالی آن دسته از بنگاه‌هایی است که می‌خواهند بهبود تکنیکی دهند و ساختار بنگاه تولیدی به گونه ای است که باید اصلاح شود تا مصرف انرژی را کم کند برای جایگزینی آن یارانه سود خواهیم داد. بر این اساس؛ واحدهای تولیدی که در راستای اصلاح سیستم‌های تولیدی گام برداند، در جهت تامین منابع مالی حمایت می‌شوند.

حسینی افزود: البته این یارانه مانند یارانه نقدی که به خانوارها داده می‌شود، نیست، اما از بنگاه‌های تولیدی که می‌خواهند سرمایه در گردش را در جهت این فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری جایگزینی انجام دهند، حمایت می‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه با اشاره به برنامه دولت برای حمایت از تولیدکنندگانی که درباره اصلاح خط تولید خود اقدام کنند، اظهار کرد: اگر خطوط تولید واحدهای صنعتی اصلاح شود، علاوه بر نرخ مالیات استهلاکی در تامین هزینه مالی نیز با تولیدکنندگان مشارکت خواهیم کرد. همچنین در زمینه تامین سرمایه در گردش نیز به بنگاه‌های تولیدی کمک خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه خاطر نشان کرد: همچنین در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها یکسری نرخ‌های ترجیحی به طور مثال در زمینه حامل‌های انرژی به نفع تولید مانند قبل قائل خواهیم شد. مثلا در گذشته قیمت برق بخش صنعتی از خانگی بالاتر بود که بعد از اصلاح قیمت‌ها، قیمت برق خانگی از برق صنعتی بالاتر رفت و این خود کمکی به بخش تولید است که ادامه خواهد یافت.

شمس‌الدین حسینی همچنین خاطرنشان کرد: در کنار نرخ‌های ترجیحی، کمک به تامین مالی با هزینه پایین تر، در جهت حمایت مالیاتی در قالب تسهیلات نیز به بنگاه‌های تولیدی کمک خواهیم کرد. درباره صندوق توسعه ملی هم برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است و مطابق قانون و اساسنامه از فعالیت بنگاه‌هایی که باید بهبود ساختار شوند، از طریق این صندوق حمایت خواهد شد و منابع ارزی تولید، با نرخ ۶ درصد از محل صندوق توسعه ملی به آنها پرداخت می‌شود.

انتقاد از تثبیت قیمت انرژی

وی درباره برنامه‌های دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، عده‌ای این برنامه را یک طرح نشدنی محسوب می‌کردند و حتی اصلاحاتی که در مراحل اولیه قانون باید انجام می‌شد را از جنس اصلاحاتی پیشنهاد می‌دادند که قبلا به صورت قوانین دیگری تصویب شده بود. وی افزود: به طور مثال پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، قانونی وجود داشت که منجر به این شد قیمت انرژی آنقدر ثابت نگه داشته شود که یک شکاف بسیار عمیقی بین قیمت انرژی در داخل و به طور مثال کشورهای همسایه اتفاق بیفتد و یک ظرفیتی برای رانت و فساد ایجاد کرد تا تبدیل به قاچاق‌های سنگین شد. حسینی در ادامه به اصلاح قیمت آرد و نان و تاثیر مثبت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: امروز هیچ کس نمی تواند انکار کند که چگونه اصلاح قیمت آرد، جلوی قاچاق گندم و آرد در کشور را گرفت. در برخی از استان‌ها قیمت گندم یا آرد نزدیک ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است. آیا استانی را سراغ داریم که در آن کمبود گندم یا آرد باشد یا قیمت آن مدیریت نشده باشد؟ این از افتخارات طرح هدفمندی یارانه‌ها بود.

ادامه اعطای یارانه نقدی

وزیر اقتصاد ادامه داد: در بخش انرژی چارچوب کلی گام دوم هدفمندی مانند گام اول است. منتها تجربیات خوبی از گام اول به دست آوردیم که یقینا از آن تجربیات استفاده می‌کنیم. گرایش کلی هم به این سو خواهد بود که بازتوزیع برای خانوارها به صورت نقدی است و کماکان اعطای یارانه نقدی به خانوارها ادامه پیدا خواهد کرد.