یک روزنامه ژاپنی نوشت: دولت ژاپن طرحی را تهیه کرده است که بر اساس آن در صورت توقف پوشش بیمه‌ای کشتی‌های حامل نفت ایران از سوی اروپا توکیو خودش این کار را انجام می‌دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، ژاپن تلاش دارد با تصویب قانونی جدید، ضمن فراهم کردن تضمین‌های دولتی برای کشتی‌های خود، به آنها امکان دهد پس از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران از ابتدای جولای، به واردات نفت از این کشور ادامه دهند. بر اساس گزارشی که روزنامه نیکی بیزنس دیلی منتشر کرده، اتحادیه اروپا پوشش بیمه‌ای بدنه و ماشین‌آلات کشتی‌های حامل نفت ایران را ممنوع کرده است و همین مساله از ماه آوریل، موجب ایجاد محدودیت گسترده برای انتقال نفت از ایران به ژاپن شده است.

بر اساس این گزارش، به دنبال درخواست‌های ژاپن و کره‌جنوبی برای مستثنا شدن از این تحریم‌ها، اتحادیه اروپا در ماه مارس (اسفند ماه) فرصت پوشش بیمه‌ای کشتی‌های حامل نفت ایران در برابر تصادفات منجر به نشت نفت در دریا را تا ابتدای ماه جولای (۱۱ تیرماه) تمدید کرد.

گروه پی اند ال ژاپن، بیمه‌گر اصلی این کشور در مقابل حوادث منجر به آلودگی و ادعاهای صدمات شخصی، مجبور شده پوشش بیمه‌ای تانکرهای حامل نفت ایران در مقابل خطرات ناشی از نشت نفت در دریا را از ابتدای جولای به ۸ میلیون دلار کاهش دهد.