واکنش سعود‌الفیصل به موضع ایران درباره اتحاد بحرین و عربستان

سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان در لفاظی‌های تازه خود با حمایت از ادعاهای امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی از ایران خواست تا به زعم خود در امور مربوط به بحرین و عربستان دخالت نکند.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه سعودی الشرق، سعود الفیصل پس از نشست مشورتی سران شورای همکاری خلیج فارس از ادعاهای امارات در قبال جزایر سه‌گانه ایرانی تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی جانبداری کرد. وی جزایر سه‌گانه ایرانی را متعلق به امارات خواند و مدعی شد: سران شورای همکاری تحولات منطقه از جمله اقدامات تحریک آمیز اخیر ایران در جزایر اماراتی اشغالی را به همراه تحول اوضاع سوریه درسایه افزایش قتل در این کشور، بررسی کردند.

وزیر خارجه عربستان افزود: ما راهکار سیاسی مورد درخواست امارات را تایید می‌کنیم و نه راهکارهای نظامی را و اگر ایران خواهان روابطی خوب با کشورهای شورای همکاری است، لازم است که این امر را با امارات حل و فصل کند.

برپایه این گزارش، سعود الفیصل درباره آنچه تهدیدات اخیر ایران درقبال کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و به طور مشخص عربستان و بحرین - در صورت اعلام اتحاد بین آنها- خوانده شد، گفت: این تهدیدات قابل قبول نیست و مردود است و اقداماتی که ریاض و منامه انجام می‌دهند - حتی اگر به مسیر اتحاد (بین آنها) برسد- به ایران ارتباطی ندارد؛ زیرا این موضوع در حیطه اختیارات دو کشور است.

وی بدون اشاره به مخالفت‌های و اعتراض‌های مردم بحرین نسبت به این موضوع افزود: ایران به هیچ وجه حق دخالت یا اعتراض درباره روابط عربستان سعودی و بحرین یا ورود دو کشور به اتحاد با یکدیگر را ندارد و تهدید در این زمینه مردود است و ایران هیچ حقی برای دخالت درباره آنچه دو کشور درخصوص روابط فی‌مابین انجام می‌دهند، ندارد و این امر مختص بحرین است.سعود الفیصل در ادامه سخنان ضد ایرانی خود گفت: ما ایران را به حال خود می‌گذاریم که با هر کسی خواسته باشد، متحد شود. ما مانع آن نمی‌شویم و امیدواریم که کشورهای همجوار نیز همین کار را بکنند.