دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: پرونده بررسی بودجه هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۱، روز گذشته در مجلس بسته شد. براین اساس نمایندگان مجلس مصوبه کمیسیون تلفیق درباره چگونگی هزینه کرد درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها را، بدون «بحث و پیشنهاد» و البته «با توصیه رییس مجلس به تسریع در کار» تصویب کردند؛ «تا ۴۸ هزار میلیارد تومان برای یارانه خانوار»، «تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید»، «تا ۶ هزار میلیارد تومان برای حمایت از سلامت» و«تا ۲ میلیارد تومان برای حمایت از بیکاری.» پیش از این نیز بهارستان نشینان در بخش‌های درآمدی لایحه بودجه ۹۱، مجموع منابع اجرای هدفمندی یارانه‌ها در ۱۲ ماهه سال جاری را ۶۶ هزار میلیارد تومان تصویب کردند. البته برپایه مصوبه مجلس دولت باید ماهانه ۴ هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان درآمد کسب کند و بر این اساس دولت دو ماهه اول امسال را برای کسب درآمد از دست داده و درآمدهایش به ۵۶ هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان محدود خواهد شد. بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به کاهش رقم درآمدی دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت یارانه بخش‌های مختلف نیز کاهش یافته و همان ۱۰ ماهه محاسبه شود.

سهم خانوارها، تولید و بهداشت

نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته در ادامه بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۱، موارد هزینه‌ای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را مشخص کردند.

بر اساس مصوبه مجلس با تخصیص درآمد هدفمندی یارانه‌ها تا ۴۸ هزار میلیارد تومان به یارانه خانوار، تا ۱۰ هزار میلیارد تومان به حمایت از تولید، تا ۶ هزار میلیارد تومان به حمایت از سلامت و تا ۲ میلیارد تومان به حمایت از بیکاری اختصاص یافت.

بر اساس مصوبه مجلس، دولت مجاز به جابه‌جایی اعتبارات موضوع این بند نیست و موظف است متناسب با تحقق درآمدها، سهم موارد ذکر شده را به بخش‌های ذی‌ربط تخصیص دهد.

بر اساس این مصوبه، همچنین مقرر شد: در اجرای این بند اختصاص و پرداخت هرگونه وجهی برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، غیر از وجوه حاصل از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات موضوع قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و یارانه‌های موضوع این قانون، ممنوع است.

تصویب درآمد ۵۶۶۶۰ میلیارد تومانی

نمایندگان مجلس چند روز پیش در موارد درآمدی لایحه بودجه، درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۹۱ را تا مبلغ ۶۶ هزار میلیارد تومان برای ۱۲ ماه سال ۹۱ شامل موارد ذیل تصویب کردند:

الف - تا مبلغ ۵۶ هزار میلیارد تومان به صورت ماهانه و متوازن هر ماه به طور متوسط مبلغ ۴ هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت‌های ماده یک قانون هدفمندسازی یارانه‌ها.

ب - تا مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌های نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در قانون بودجه.

طبق این مصوبه مجلس، دولت مجاز شد در سال ۱۳۹۱ قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات مشمول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را مجددا اصلاح کرده و از این اصلاح قیمت‌ها در سال جاری تا مبلغ ۶۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند که ۵۶ هزار میلیارد تومان از این درآمد از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی شامل بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و سایر حامل‌های انرژی می‌شود. هرچند با کاستن مجوز افزایش قیمت دو ماهه فروردین و اردیبهشت -که در آن تغییری در نحوه اجرای قانون یارانه‌ها ایجاد نشده- دولت در مجموع ۱۰ ماه باقیمانده سال ۹۱ از این محل حدود ۴۶ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

هماهنگی با بانک مرکزی برای فروش ارز

نمایندگان مجلس درجلسه دیروز مقرر کردند کلیه وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی که شمول قانون به آنها مستلزم ذکر نام و تصریح نام است، از جمله شرکت‌های تابعه وزارت نفت و تصریح توسعه ملی موظفند هر نوع تبدیل ارز خود به ریال را از طریق و با هماهنگی بانک مرکزی انجام دهند.

نحوه وصول معوقات بانکی

مجلس همچنین تصویب کرد که چنانکه اشخاص حقیقی یا حقوقی برای تسویه بدهی‌های معوق خود به بانک‌ها مراجعه نکنند، به هیات مدیره بانک‌ها اجازه داده می‌شود با رعایت قوانین و مقررات برای مطالبات بیش از ۵ میلیارد ریال خود از سایر اموال منقول و غیرمنقول آنان مازاد بر وثایق تحویلی به بانک‌ها با حکم مراجع قضایی اقدام کنند. به موجب مصوبه مجلس به منظور حمایت از تولید و اشتغال، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی دارای مجوز از بانک مرکزی موظفند با درخواست متقاضی و پس از تایید هیات مدیره بانک، اصل و سود اعم از سود قبل و بعد از سررسید تسهیلات ریالی یا ارزی بررسی شده و معوقه پرداختی به اشخاص حقیقی یا حقوقی بابت فعالیت در امور توجیهی صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی را ‌که در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی به دلایل موجه دچار مشکل شده‌اند، برای یک بار و تا ۵ سال تخصیص و از سر فصل مطالبات سررسید گذشته و معوق خارج کند.

درآمد واگذاری‌ها چگونه هزینه می‌شود؟

براساس مصوبه مجلس، همچنین مقرر شد سقف درآمد ۳۳۵ هزار میلیارد ریالی دولت بابت فروش سهام، سهم‌الشرکه، اموال، دارایی‌ها و حقوق مالی و نیروگاه‌های متعلق به دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی تابعه و وابسته، باید به حساب خاصی نزد خزانه واریز شود. مجلس تصویب کرد که بخش‌هایی از این درآمد برای مطالبات آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام، شهرداری‌ها، بانک‌های دولتی و غیردولتی هزینه شود. همچنین مقرر شد بخش دیگری از این درآمد‌ها برای نوسازی ناوگان هوایی، وزارت نیرو، مهار آب‌های مرزی، مقاوم‌سازی ساختمان دانشگاه‌ها، صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی وتقویت صنایع دفاعی هزینه شود.

انتقال صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت تعاون

با مصوبه دیگر مجلس مقرر شد که صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شده و وزارت صنعت نیز متعهد شد با واگذاری اموال خود بدهی‌ها و کسری‌های این صندوق را تامین کند. مجلس در مصوبه‌ای دیگر اختیار تصمیم‌گیری درباره میزان افزایش حقوق کارمندان در سال ۹۱ را به دولت واگذار کرد.