شاهزاده کاسپین بالاتر از مرد آهنی

محبوبه نوری

فیلم وقایع‌نگاری نارنیا: شاهزاده کاسپین سرانجام پس از سه هفته جای مرد آهنی را در صدر پرفروش‌های هالیوود گرفت. شاهزاده کاسپین در اولین هفته اکران توانست با در اختیار داشتن ۳۹۲۹سالن سینما به رکورد فروش هفتگی ۵۷میلیون دلار برسد. هر چند که هنوز رکورد فروش ماه اخیر همچنان در دستان مرد آهنی است.

اما در هفته‌ای که گذشت مرد آهنی تنها ۳۲میلیون دلار فروش داشت. وقایع‌نگاری نارنیا: شاهزاده کاسپین که اندرو ادامسن را در مقام کارگردان دارد فیلمی فانتزی است که از دنیای واقعی آغاز می‌شود و با واسطه‌ای به دنیا خیالی مرتبط می‌شود. وقایع اصلی فیلم در آن فضا با موجودات عجیب و غریب و خیالی می‌گذرد. موجوداتی نظیر کوتوله‌ها، موجوداتی که نیمه انسان و نیمه حیوان از ساکنان این سرزمین هستند. داستان این فیلم همانند گونه‌های دیگر این ژانر بر اساس نبرد خیر و شر محوریت دارد.

شخصیت‌های اصلی فیلم همان‌هایی هستند که در قسمت اول حضور داشتند. چهار فرزند یک خانواده که به واسطه جنگ مجبور می‌شوند خانه خود را ترک کنند و به مکان امنی نزدیکی از اقوام بروند. در قسمت جدید نارنیا یک شخصیت دیگر به آنان اضافه شده که آن هم مانند قسمت قبل نامی شرقی دارد. شاهزاده کاسپین همان شخصیت جدید این فیلم است که باز هم مثل قهرمان قصد اول (اصلان) نامی شرقی دارد.

این فیلم هرچند توانسته است در هفته اول صدر پرفروش‌‌های هالیوود را از آن خود کند؛ اما به گفته برخی از دست‌اندرکاران سینما، هنوز نتوانسته است آن سقفی از فروش را که مدنظر سازندگان است کسب کند.

در این فیلم نقش منفی را سر جیو کاستلینو، یکی از داوران جشنواره امسال کن ایفا کرده است و بن بارنز نیز در شخصیت شاهزاده کاسپین ظاهر شده است. جرجی هنلی، اسکندر کینز، ویلیام موزلی و آنا پاپلول هم نقش‌های خود در فیلم قبلی را تکرار کرده‌اند. این فیلم نیز همانند قسمت قبلی براساس مجموعه داستان نارینا نوشته سی.اس لوئیس ساخته شده است.

هرچند که تحلیلگران آمار سینما از میزان فروش این فیلم اظهار نارضایتی کرده‌اند؛ اما با توجه به تعداد فیلم‌های مطرح در حال اکران در هالیوود می‌توان گفت که استقبال خوبی از این فیلم شده است.

قسمت اول این فیلم نیز که در سال ۲۰۰۵ اکران شده بود نیز آن موقع جزو پرفروش‌ترین‌ها و در هفته‌های ابتدایی در صدر جدول قرار داشت.

جلوه‌های ویژه این فیلم همانند فیلم قبلی است؛ جذاب ولی چیز تازه‌ای به آن اضافه نشده است، در این فیلم اما دیگر از کمد خبری نیست که از طریق آن وارد سرزمین نارنیا شد و بچه‌ها از طریق دری که در تونل مترو قرار دارد پا به این سرزمین می‌گذراند و شاهد گذشت بیش از ۱۳۰۰ سال می‌شوند.

و در این مدت باز هم پادشاهی بدجنس سرزمین را از آن خود کرده است. شاهزاده کاسپین از سوی دیگر دومین تجربه کارگردانی اندرو ادافس است وی پیش از این دو فیلم شرک ۱ و ۲ را در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ کارگردانی کرده بود.

نگاهی به زندگی نویسنده

سی‌اس لوئیس در سال ۱۸۹۸ میلادی در بلفاست به دنیا آمد. تا قبل از ۹ سالگی پدر و مادر و برادرش را از دست داد. او در جنگ جهانی اول زخمی شد و پس از اتمام جنگ جهانی اول، دانشگاهش را به پایان رساند و به تدریس در دانشگاه‌ها پرداخت. در سال ۱۹۲۹ در عقایدش دچار تحول شد و وجود خدا را پذیرفت و دو سال بعد در حین مباحثه با تالکین مسیحی شد. نخستین اثرش را به نام دیمر در سال ۱۹۲۶ منتشر کرد که داستانی است منظوم، آرمان‌گرا و سرشار از طنز.

کلایو اتیپلز لوئیس در ۲۲ نوامبر در سال ۱۹۶۳ در آکسفورد انگلستان درگذشت.

این نویسنده، منتقد، پژوهشگر ادبی و استاد کرسی انگلستان قرون وسطی و رنسانس در دانشگاه کمبریج، در طول عمر پربارش در زمینه‌های گوناگون ادبیات آثار بسیاری پدید آورد که اکثر کتاب‌های او درباره الهیات مسیحی و ادبیات قرون وسطی و دوران رنسانس است و مهم‌ترین رمان‌های وی برای نوجوانان به این شرح است:

ماجراهای نارنیا شامل هفت کتاب مستقل به نام‌های: شیر، جادوگر و گنجه، شاهزاده کاسپین، سفر کشتی سپیده‌پیما- صندلی نقره‌ای، اسب و آدمش، ‌خواهرزاده- جادوگر و آخرین نبرد.