گزارش آژانس درباره ایران جمعه منتشر می‌شود

برخی دیپلمات‌های وین مدعی شدند که ایران در تلاش‌های اخیر سازمان ملل برای بررسی اتهاماتی که می‌گویند «تهران در مسیر تولید سلاح هسته‌ای حرکت کرده است»، مانع‌تراشی می‌کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از این دیپلمات‌ها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که قرار است روز جمعه به ۳۵ عضو شورای حکام ارائه شود، به شکست در پیشرفت در تلاش‌های خود برای پیگیری و بررسی اتهامات نسبت داده شده به ایران اذعان می‌کند.

محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حدود یک ماه قبل و درست چند هفته پس از آن که تهران اعلام کرد پرونده‌ها درباره هرگونه تلاش برای بررسی برنامه‌های تسلیحاتی هسته‌ای نسبت داده شده به آن بسته شده است، امیدوار بود که توافق ایران برای بررسی اطلاعات جاسوسی جمع‌آوری شده به وسیله آژانس را اعلام کند.

البرادعی در آن زمان با آن که تغییر عقیده ایران را «گامی مثبت» توصیف کرد، گفت: تا پایان ماه مه ما در موقعیتی خواهیم بود که توضیح و توجیه ایران درباره (این ادعاها را) دریافت کنیم.

پیش‌تر در ماه فوریه، اولی هاینونن، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه‌ای توجیهی که پشت درهای بسته برگزار شد، این اطلاعات و نتایج تحقیقات خود ـ آژانس ـ را برای ۳۵ عضو شورای حکام توضیح داد.

حاضران در این نشست گفتند که اطلاعات به نمایش گذاشته شده تصاویر ویدئویی نمونه آزمایشی وسیله ورود دوباره موشک به جو ایران را به تصویر می‌کشید.

البرادعی روز دوشنبه در شرم‌الشیخ درباره ایران گفت: ما هیچ مشخصه یا مدرک ملموسی را مشاهده نکرده‌ایم که نشان دهد ایران سلاح هسته‌ای تولید می‌کند و من این مساله را در پنج سال گذشته بارها گفته‌ام.

اما یک دیپلمات آشنا با فعالیت‌های آژانس، به تازگی به آسوشیتدپرس گفت که بازرسان برجسته آژانس اغلب اطلاعات ارائه شده از سوی آمریکا و دیگر کشورها را نشان‌دهنده تلاش ایران برای تولید سلاح هسته‌ای در نظر می‌گیرند.

دو دیپلمات آشنا با روند بازرسی‌ها نیز روز سه‌شنبه گفتند که ایران مدارک ارائه شده به وسیله مقامات آژانس در طول ماه گذشته را نپذیرفته و آن‌ها را جعلی خوانده است.

این دیپلمات‌ها که به دلیل محرمانه بودن اطلاعات خواستند نامشان فاش نشود، افزودند: مقامات ایران تاکید کردند که همه فعالیت‌های هسته‌ای این کشور از جمله دو دهه فعالیت پنهان آن صلح‌آمیز بوده است.

یکی از دیپلمات‌ها گفت که این امر به حفظ وضعیتی دلسردکننده منجر شده است.

ایران با رد این اتهامات پیش از پذیرش بررسی این مدارک در ماه گذشته گفته بود که هرگونه اطلاعات جاسوسی آمریکا و دیگر کشورهای شورا که بخواهد خلاف اظهارات ایران را ثابت کند، ساختگی و جعلی است.

آسوشیتدپرس ادعا کرد: همان طور که انتظار می‌رود گزارش آژانس که به عنوان سکویی برای بحث درباره ایران در طول نشست شورا در ماه ژوئن در نظر گرفته می‌شود، هم‌چنین تایید می‌کند که تهران هنوز به بی‌توجهی بر سر قطعنامه سازمان ملل و تحریم‌های اعمال شده ادامه می‌دهد.

این دیپلمات‌ها گفتند: این گزارش محرمانه همچنین می‌گوید که برنامه غنی‌سازی ایران با وجود آن چه ایران اعلام کرده به میزان زیادی گسترش نیافته است.

یکی از دیپلمات‌ها گفت: در گزارش آژانس اعلام می‌شود نرخ توسعه این برنامه بسیار پایین‌تر از چیزی است که ایران اعلام کرده است.

وی و دیگر دیپلمات‌های آژانس گفته‌اند که ایران درباره پیشرفت برنامه‌اش مبالغه کرده و در حال حاضر در فعالیت سانتریفیوژها دچار مشکلات است.

این دیپلمات‌ روز سه‌شنبه گفت: ممکن است دولت ایران افزایش سریع توان غنی‌سازی را متوقف کرده باشد، زیرا امیدوار است که بتواند با دولت بعدی آمریکا کنار بیاید.

ایران تاکید دارد که هدف از برنامه غنی‌سازی اورانیوم آن تولید انرژی برق است؛ اما قدرت‌های غربی مدعی‌اند که احتمال انحراف در برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.