گدار به صهیونیست‌ها گفت: نه!

فیلمساز صاحبنام موج نو سینمای فرانسه که قرار بود میهمان افتخاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم دانشجویی تل آویو باشد، از حضور در این جشنواره خودداری کرد.

به گزارش مهر، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد ژان لوک گدار قرار بود روز شنبه خود را به این جشنواره برساند، اما به «دلایل خارج از کنترل او» از سفر به سرزمین‌های اشغالی منصرف شد. گدار اواخر ماه مه اعلام کرد به عنوان «یک شهروند عادی و کسی که همیشه دانشجو سینماست» در جشنواره فیلم تل آویو شرکت و روز چهارم ژوئن با دانشجویان سینماتک تل آویو دیدار می‌کند. موران تال از مسوولان این جشنواره با تایید لغو سفر گدار گفت: ما از این اتفاق بسیار متاسفیم. به نظر می‌رسد او تحت‌تاثیر گروه‌های هوادار فلسطینی‌‌ها قرار گرفته که خواهان تحریم اسرائیل هستند.

سازمان فلسطینی تحریم آموزشی و فرهنگی اسرائیل PACBI روز ۲۵ مه در نامه‌ای سرگشاده به فیلمساز معروف فرانسوی نوشت: از شما با آن سابقه و تعهد اخلاقی و کسی که از الجزایر گرفته تا ویتنام و فلسطین همیشه حامی عدالت بوده‌اید، می‌خواهیم در برابر اشغالگری و آپارتاید با ما متحد باشید.

گدار ۷۸ ساله در ۱۹۶۰ با نخستین فیلم بلند خود «از نفس افتاده» که از آن به عنوان یکی از آثار پیشرو سینما موج نو فرانسه یاد می‌شود، به شهرت رسید. گدار بیش از ۵۰ فیلم در کارنامه دارد و «یک زن یک زن است» (۱۹۶۱)، «گذران زندگی» (۱۹۶۲)، «پی‌یرو خله» (۱۹۶۵)، «چینی» (۱۹۶۷)، «نام کوچک: کارمن» (۱۹۸۳) و «ستایش عشق» (۲۰۰۱) از جمله فیلم‌های اوست.