استقبال دولت از نقش آفرینی مجلس

دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه هشدار داد همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب ان‌پی‌تی و مقررات آن نهاد بین‌المللی باید به نحوی ادامه یابد که مجلس و دولت جمهوری اسلامی ایران مجبور به تجدیدنظر در روند جاری این همکاری‌ها و اعمال محدودیت و تصمیمات جدید نشوند. محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت امورخارجه دیروز در حالی این موضع جدید ایران در برابر میزان و نوع همکاری با آژانس را در جمع خبرنگاران اعلام کرد که علی لاریجانی در نخستین روز ریاست خود بر مجلس هشتم شورای اسلامی از ورود مجلس به پرونده هسته‌ای ایران و تجدیدنظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورت تداوم گزارش‌دهی دو پهلوی آژانس خبر داده بود. به گفته لاریجانی، مسوول پیشین پرونده هسته‌ای ایران در بندهایی از گزارش البرادعی «چنان چند پهلو سخن گفته‌اند تا بعد رسانه‌ای گزارش را غنی کنند». لاریجانی تصریح کرده بود که مجلس هشتم اجازه چنین فریبکاری را نخواهد داد. شاید از همین رو بود که در نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت خارجه از وی سوال شد که آیا ریاست لاریجانی بر مجلس را می‌توان به معنای انتقال مدیریت موضوع هسته‌ای از شورای‌عالی امنیت ملی به مجلس دانست؟ حسینی این موضوع را رد کرد و چنین پاسخ گفت: تمرکز اصلی تصمیمات مربوط به موضوع هسته‌ای در شورای‌عالی امنیت ملی است و لاریجانی نیز در مصاحبه اخیر خود به این مساله اشاره کرده‌اند و مدیریت موضوع هسته‌ای همان روند سابق خود در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی را خواهد داشت.

وی با این وجود در اظهارنظر کم‌سابقه‌ای از مجلس در کنار دولت به عنوان یکی از نهادهای موثر در مذاکرات هسته‌ای یاد کرد و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد که روند همکاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که دو قوه یادشده مجبور به اعمال محدودیت در روند همکاری‌ها نشوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره ابعاد مختلف گزارش اخیر البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهار کرد: این گزارش برخلاف برخی موارد که نشان می‌دهد تحت فشار سیاسی برخی کشورهای بهانه‌جو و ناآرام بوده و درباره آن نیز ابراز تاسف شده، هیچ نکته منفی مستندی که بتواند مطلبی را علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اثبات کند، ندارد.

وی با اشاره به حل کلیه سوالات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب طرح موسوم به مدالیته افزود: بر اساس مدالیته ایران موضوعات باقیمانده با آژانس را پاسخ داد و این نهاد بین‌المللی نیز در نهایت به صورت رسمی و کتبی به ما اعلام کرد که یافته‌هایش با پاسخ‌های تهران مطابقت داشته است؛ از این رو، پس از این تعامل موضوع هسته‌ای ایران روال کاملا عادی خود را بازیافته است.

حسینی با بیان اینکه ایران بیش از آنچه در گزارش اخیر البرادعی منعکس شده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توقع داشته است، ادامه داد: معتقدیم اگر فشارهای مستمر چند کشور شناخته شده بر این گزارش وجود نداشت، مدیر کل آژانس می‌توانست گزارش بهتری را ارائه کند که هیچ روزنه‌ای برای سوءاستفاده سیاسی برخی کشورها نداشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به روند سواستفاده چند کشور غربی از مجامع بین‌المللی گفت: مدت‌ها است که برخی از این کشورها اعتبار و حیثیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هدف قرار داده‌اند، اما در این میان آنچه می‌تواند اعتبار این نهاد بین‌المللی را حفظ کند، عزم جدی مسوولان آن خواهد بود.

وی افزود: از سوی دیگر باید توجه کرد که روند همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب ان‌پی‌تی و مقررات آن نهاد بین‌المللی باید به نحوی ادامه یابد که آن‌گونه که دکتر لاریجانی اشاره کردند، مجلس و دولت جمهوری اسلامی ایران مجبور به تجدید نظر در روند جاری این همکاری‌ها و اعمال محدودیت و تصمیمات جدید در این خصوص نشوند.حسینی با اشاره مستقیم به بخش‌های مثبت گزارش البرادعی افزود: این گزارش تایید می‌کند که تمام مواد هسته‌ای در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز و آبشارهای نصب شده در آن تحت نظارت و کنترل کامل آژانس قرار داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس این گزارش از ماه مارس سال ۲۰۰۷ تاکنون ۱۴ مورد بازرسی سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام و علاوه بر آن تاکید شده که آژانس هیچ گونه فعالیت مرتبط با بازفرآوری در ایران مشاهده نکرده است و خلاف این موضع آژانس، این مساله در قطعنامه‌های غیرحقوقی شورای امنیت مورد اشاره قرار گرفته است و نشان می‌دهد که این قطعنامه‌ها عنایتی به موضوعات فنی نداشته و صرفا با اهداف مغرضانه صادر شده اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر و بر اساس این گزارش تمام UF۶ تولید شده در تاسیسات اصفهان تحت نظارت و مهر و موم آژانس قرار داشته و ایران نیز اطلاعات لازم در این خصوص را به این نهاد بین‌المللی ارائه کرده و علاوه بر این از توانایی آژانس برای ارائه تضمین در این خصوص سخن گفته شده است.

حسینی گفت: گزارش مدیر کل آژانس درباره سوخت نیروگاه بوشهر تاکید می‌کند که این محموله از ماه فوریه سال ۲۰۰۸ تحت مهر و موم او قرار داشته است. نکته دیگری که براساس این گزارش قابل توجه است اینکه آژانس هیچ گونه اطلاعاتی در مورد طراحی واقعی یا تولید قطعات سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران به دست نیاورده است و علاوه بر آن مجددا تایید کرده که هیچ گونه فعالیت هسته‌ای در سایت‌های نظامی کلاهدوز و پارچین را رد یابی نکرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تاکید دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل برای دوازدهمین بار برعدم هر گونه انحراف فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، اظهار کرد: در همین چارچوب آژانس اعلام کرده که هیچ موردی از استفاده از مواد هسته‌ای در ارتباط با مطالعات ادعایی از سوی ایران کشف نکرده است.وی در خصوص توصیه‌هایی که در بخش پایانی گزارش البرادعی مطرح شده است نیز تصریح کرد: اشاره به عدم تعلیق که ما آن را درخواستی فراقانونی و غیرحقوقی می‌دانیم، از جمله این موارد بوده که تهران نیز آن را تایید می‌کند و ما تاکید داریم که غنی‌سازی جزو حقوق تمام اعضای ان‌پی‌تی بوده و مطالبه برای توقف یا صرف‌نظر از این حق قانونی برخلاف منشور ملل متحد بوده و هیچ قانونی آن را تایید نمی‌کند.سخنگوی وزارت خارجه در زمینه طرح مسائل مربوط به مطالعات ادعایی در این گزارش گفت: ایران از بررسی طرح مطالعات ادعایی در فوریه ۲۰۰۸ خودداری کرد، چرا که بر اساس مدالیته تمام مسائل شش‌گانه مورد نظر آژانس را حل و فصل کرده بود.

حسینی با اشاره به ادعای آژانس در خصوص فشار شدید برخی کشورها با اهرم مطالعات ادعایی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: درآن مقطع ایران برای کمک به آژانس و خارج کردن آن از فشارهای چند کشور خاص توضیحاتی را درباره اسناد اضافی به این نهاد بین‌المللی ارائه کرد که آژانس در حال حاضر مشغول ارزیابی آن بوده و البرادعی نیز در گزارش اخیر خود این مساله را مورد اشاره قرار داده است.

وی همکاری ایران با آژانس در خصوص مطالعات ادعایی را نتیجه اطمینان تهران به رفتار و عملکرد خود در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای دانست و یادآور شد: در عین حال معتقدیم هدف اصلی از تمام آنچه تحت عنوان مطالعات ادعایی مطرح شده فشار بر آژانس بوده و تهران بر عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید داشته و دارد.

وی با بیان اینکه سوالات بزرگی در خصوص مطالعات ادعایی از جمله علت عدم تحویل اسناد آن به ایران و اینکه چه کسانی در امور فنی آژانس دخالت می‌کنند وجود دارد، یادآور شد: مجموع این نکات و مواضع آژانس در این خصوص نشان می‌دهد که فعالیت‌های ما کاملا مسالمت‌آمیز بوده و این مطالب هیچ گونه اصالتی نداشته و کاملا بی‌پایه و اساس است.

حسینی همچنین با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی ایران برای مدیریت مهمترین چالش‌های بین‌المللی، گفت: این بسته فرصت و زمینه بسیار مناسبی را برای تصمیم و حرکت دسته جمعی پیرامون مهم‌ترین محورهای مورد توجه جامعه بین‌الملل ایجاد کرده است که بر اساس آن می‌توان مهمترین مسائل مربوط به این موضوع را در پرتو مذاکرات حل و فصل کرد.

وی همکاری‌های کلان هسته‌ای و حل مهم‌ترین مسائل بین‌المللی را دو محور عمده این بسته دانست و تاکید کرد: این بسته حقوق ملت‌ها را محترم شمرده و مبانی آن نیز کاملا متقن است و می‌توان درباره آن به مذاکره و گفت‌وگو پرداخت.

حسینی در خصوص دستور جورج بوش به سازمان جاسوسی آمریکا برای بی‌ثبات کردن فضای داخلی ایران گفت: سیاست دولت آمریکا در قبال ایران سیاست جدیدی نیست و اینها بارها چنین طرح‌هایی را آزموده‌اند و اینکه جورج بوش صریحا به سازمان سیا دستور می‌دهد که اقداماتی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ساماندهی کنند، چیز جدیدی نیست.

یکی از خبرنگاران از حسینی پرسید آیا مواضع رییس جمهور ایران در حمایت از باراک اوباما به معنای حمایت تهران از ریاست جمهوری این نامزد انتخابات آتی ایالات متحده است؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ با یادآوری موضع پیشین کشورمان در این باره گفت: ما پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم که از هیچ‌کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا حمایت نمی‌کنیم.

حسینی در همین حال سیاست‌های عملی رییس جمهور آتی آمریکا را نمایانگر و معرف رویکرد آتی این کشور در خصوص ایران دانست.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به مواضع یک مقام وزارت امور خارجه امارات عربی متحده درباره جزایر سه‌گانه ایرانی و مقایسه عجیب ایران با رژیم صهیونیستی در این باره گفت: موضوع مالکیت و حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک مساله‌ای انکار ناپذیر است، ضمن آنکه ما بارها برای رفع سوء تفاهمات موجود در این خصوص برای گفت‌وگو با برادران اماراتی اعلام آمادگی کرده‌ایم.

وی با تاکید مجدد بر آمادگی تهران برای گفت‌وگوی مستقیم با مقامات امارات در خصوص سوء تفاهم این کشور درباره جزایر سه گانه ایرانی، گفت: نباید اجازه دهیم که دشمنان ما از این قبیل سوء تفاهمات به سود خود استفاده کنند و در عین حال شاهد اظهارات غیرمسوولانه نیز در این خصوص نباید باشیم.