عماد افروغ برای انتخابات دوره هشتم مجلس کاندیدا نشد و در حال حاضر نیز بر اساس آن‌چه خود می‌گوید، فعلا معلوم نیست وارد فعالیت‌های سیاسی شود؛ چراکه دلمشغول فعالیت‌های فکری و اندیشه‌ای خود است و قصد دارد، پروژه‌ای تحت عنوان «اخلاق و سیاست» را تعریف کند و با بررسی دقیق آن، نتیجه را در درازمدت در قالب چند جلد کتاب به چاپ برساند.

عماد افروغ در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این که حضرت امام (ره) هیچ‌گاه به کسی اجازه نمی‌دادند برخوردی انحصارطلبانه و جناحی داشته باشد یا این که یک جناح خاص ایشان را مصادره کند، گفت: امام (ره) گاهی در مقابل یک عقیده غالب و جاافتاده موضعی می‌گرفتند که نشانگر نگاه فراجناحی ایشان بود.

افروغ با بیان این که مبانی فکری و انسان‌شناسی حضرت امام (ره) به ما این اجازه را نمی‌دهد که بپنداریم ایشان نگاه جناحی داشته باشند، تصریح کرد: کسانی به امام نزدیک هستند که مبانی ایشان را به درستی درک کرده باشند. ایشان در این راستا بارها فرمودند نشود که خدای ناکرده منافع جناحی بر مصالح کلان نظام فائق آیند؛ چرا که در این صورت به اسلام و کل جامعه آسیب خواهد رسید.

وی در همین راستا با بیان این که تجلی این نگاه حضرت امام را می‌توان در مدیریت ایشان ملاحظه کرد، گفت: مثلا برخی به دنبال این بودند که انتخابات را انحصاری کنند و حضور در سیاست را منحصر به مجتهدان بدانند؛ این در حالی است که امام (ره) در عباراتی به شدت با این قضیه برخورد کردند و گفتند انتخابات در انحصار هیچ حزب و گروهی نیست. انتخابات برای مردم است و هیچ کس حق ندارد رایی را به مردم تحمیل کند مگر آن که مصلحت اسلام اقتضا کند و آن روز را هم خدا نیاورد.

افروغ با ابراز تاسف از تفسیر خشک ، متصلب و غیر قابل انعطاف برخی از ولایت فقیه، گفت: همان طور که پیامبر غصه مردم را می‌خورد، امام نیز در راستای مشی پیامبر غصه مردم را می‌خورد و فقط معشوق مردم نبود، بلکه عاشق آنان نیز به شمار می‌رفت. با چنین نگاهی رابطه‌ای عارفانه بین رهبر و مردم شکل خواهد گرفت.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود چنین روندی اگر کسی با استناد به آرای خداوند به مردم ظلم کند و آنان را تحت فشار قرار دهد، مسلم است که در جهت ناسازگاری با اندیشه‌های حضرت امام گام برداشته است؛ البته این امر به این معنی نیست که در اندیشه‌های امام هیچ تبری و تولایی وجود نداشته است و مسلم است تولی و تبری وجود دارد، امام با هر کسی که راه خدا و راه فطرت را انتخاب می‌کند هم‌نواست و تمام تلاشش بسط توحید است. دراین راستا کسانی که در جهت سد کردن راه توحید قدم برمی‌دارند مورد توجه ایشان قرار نخواهند گرفت و می‌توان گفت که این روند نشانگر تاکید امام بر وجه تربیتی و هدایت انسان است.

این استاد دانشگاه در ادامه درباره میزان تحقق جمهوری اسلامی در کشورمان که همواره مورد تاکید حضرت امام نیز بوده است با بیان این که تحقق این امر در کشور ما با فراز و فرودهایی همراه بوده، اظهار کرد: زمانی بین دو وجه جمهوریت و اسلامیت تعادلی برقرار بود؛ البته وقتی می‌گوییم تعادل به این معنا نیست که ما وزن هر دو را یکی می پنداریم. این دو با این که یک ارتباط دو سویه با هم دارند تفاوت‌هایی هم بینشان دیده می‌شود. وقتی می‌گوییم اسلامیت بیشتر به محتوا، فضیلت، ویژگی‌های اشخاص و محتوای حکومت تاکید داریم، اما وقتی بحث جمهوریت را مطرح می‌کنیم بحث مقبولیت، رضایت و این مقولات را مد نظر قرار می‌دهیم .امام (ره) نیز این که به لحاظ ذهنی به وجه اسلامیت و فضیلت اصالت و اعتبار می‌دهند معتقدند تا مردم این وجه فضیلت و اسلامیت را نخواهند، حکمی نافذ نمی‌شود. مردم باید بخواهند، وقتی خواستند جمهوری اسلامی متعین و مستقر می‌شود و بر همه واجب است تا از ولی فقیه تعیین شده نیز اطاعت کنند و این اطاعت هم مشروط به فرمان خداوند است.