وجود نادر ابراهیمی یک‌سره عشق به ایران و طبیعت بود

پیکر نادر ابراهیمی صبح روز گذشته (دوشنبه، ۲۰ خردادماه) با حضور علاقه‌مندان فرهنگ و هنر از خانه‌ هنرمندان ایران به سمت قطعه‌ هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد و به شهری که دوست می‌داشت، سفر کرد. جواد مجابی در مراسم تشییع پیکر این نویسنده و فیلمساز فقید، در سخنانی گفت: زیباست آدمی که یک عمر دوست‌دار کودکان است، برایشان کار کند، غصه‌شان را بخورد و با شادی‌شان شادی کند، و از ته دل کودکان را دوست بدارد. او برایشان می‌نوشت و این ستودنی است. او مردم سرزمینش را بی‌دریغ دوست داشت، درباره‌شان قصه نوشت و برایشان فیلم و ترانه ساخت. نادر ابراهیمی از شهری نوشته است؛ از شهری که دوست می‌داشت، از «انسان، جنایت، احتمال» و شجاعانه آن را در «مکان‌های عمومی» نقل کرد. این نویسنده و منتقد افزود: نادر ابراهیمی رنج برد، آگاهی آفرید و در متن فرهنگ این کشور کوشش کرد. در خیال ما، او «آتش بدون دود» را قرن‌ها سروده بود و ترانه‌ای ساخت که محمد نوری آن را پرچم روزگار دیگر ساخت. در ادامه، کیومرث پوراحمد که فیلمسازی را با نادر ابراهیمی آغاز کرده است، خاطره‌ای گفت و یادآور شد: وجود نادر ابراهیمی یک‌سره عشق به ایران و طبیعت بود و در وجود سراپا عشق، جایی برای بخل و تنگ‌نظری باقی نمی‌ماند. این شانس را داشتم که ۳۵ سال پیش در سریال «آتش بدون دود»، شاگردی او را داشته باشم که این موضوع مسیر زندگی حرفه‌ی مرا به کلی تغییر داد. همه‌ آن‌ها که شانس شاگردی نادر ابراهیمی را داشتند، این تغییر را تجربه‌ کردند.

او با عملکرد و زندگی‌اش نشان داد، چگونه بد نخواهیم و چگونه ببینیم.

این کارگردان سپس خاطره‌ای را از نادر ابراهیمی نقل کرد و با اشاره به این‌که این موضوع تاثیر عمیقی روی او در طول این سال‌ها گذاشته است، عنوان کرد: منتقدی فیلم «صبح روز چهارم» ساخته‌ کامران شیردل را نقد کرده و نوشته بود، این اثر از فیلم ژان لوک گدار برداشته شده است و به طعنه درباره‌ این موضوع نوشته بود. همچنین مجری مراسم از سازمان صدا و سیما و «دست و دلبازی» این رسانه در اطلاع‌رسانی برای درگذشت نادر ابراهیمی تشکر کرد.

در پایان مراسم، پیکر نادر ابراهیمی بر دست دوست‌دارانش به آمبولانس و سپس به سمت قطعه‌ هنرمندان بهشت‌ زهرا (س) تشییع شد. در این مراسم، افرادی همچون: آیدین آغداشلو،‌ ابراهیم حاتمی‌کیا، حجت‌الاسلام محمدعلی زم، محمدرضا جعفری جلوه، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید حمیدزاده مدیر اداره‌ کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک، کرم‌رضا پیریایی، رییس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما، حسن کیائیان، رییس اتحادیه‌ ناشران و کتاب‌فروشان، لیلی گلستان، محمدهادی محمدی و جمشید گرگین حضور داشتند.