در حالی که نوری المالکی نخست‌وزیر عراق در تهران به سر می‌برد و با مقام‌های ایران مذاکره می‌کند، یکی از نمایندگان مجلس عراق، اطلاع از جزئیات و چگونگی مذاکره بر سر امضای توافقنامه امنیتی میان این کشور و آمریکا را حق ایران و کشورهای همسایه عراق دانست. به گزارش خبرگزاری فارس، خالد الاسدی، عضو مجلس عراق در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم با تاکید بر این که حضور نیروهای آمریکایی در عراق، در درجه اول منبع نگرانی برای ملت این کشور به شمار می‌رود، گفت: این امر نه تنها برای ایران، بلکه برای کشورهای اطراف عراق منشا نگرانی است.

وی افزود: هیچ دولتی نمی‌تواند وجود نیروهای بیگانه قدرتمند را که در مسائل سیاسی، امنیتی و حتی اقتصادی کشور مداخله کند، در سرزمین خود بپذیرد.

اسدی خاطرنشان کرد: ما نگرانی ایران از این توافقنامه و همچنین ادامه حضور آمریکا در اراضی عراق را درک می‌کنیم، با این حال عراق، با به دست گرفتن زمام فرآیند امور سیاسی خود، اجازه نخواهد داد تا این کشور به گذرگاه یا ابزاری برای تجاوز به هر یک از کشورهای همسایه تبدیل شود.

این نماینده عراقی تاکید کرد: عراق با تمام توان به دنبال حفظ روابط با کشورهای عرب و اسلامی اطراف خود است که در این باره بر برقراری بیشترین و گسترده‌ترین روابط با کشور همسایه خود ایران به ویژه در زمینه بهبود وضع امنیتی و اقتصادی در چارچوب احترام متقابل تاکید دارد.

اسدی همچنین اقدام نوری المالکی نخست وزیر عراق در سفر به ایران را گامی برای اطمینان بخشی به مسوولان ایرانی دانست و گفت: این اقدام یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های روابطی است که عراق در پی ایجاد آن با کشورهای همجوار خود است.

در همین حال یکی از اعضای کادر رهبری حزب الدعوه که در سفر نخست‌وزیر عراق به تهران وی را همراهی می‌کند، از عدم امضای قرارداد امنیتی میان این کشور و ایران خبر داد. حیدر العبادی، عضو کادر رهبری حزب الدعوه و نماینده پارلمان عراق در گفت‌وگو با شماره دیروز روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: هیچ علت و انگیزه‌ای برای انعقاد قرارداد همکاری‌های امنیتی میان عراق و ایران وجود ندارد. البته قراردادهای دیگری در زمینه مسائل اقتصادی، فرهنگی و بازسازی عراق میان دو کشور امضا خواهد شد.

وی با اشاره به توافقنامه امنیتی بغداد- واشنگتن تاکید کرد: عراق اجازه نخواهد داد که از این کشور برای حمله به همسایگان خود از جمله ایران استفاده شود.

عبادی با متهم کردن برخی کشورها به دخالت در امور داخلی عراق گفت: این دخالت‌ها تاثیر منفی بر روابط دوجانبه می‌گذارد. بنابراین باید از چنین دخالت‌هایی اجتناب کرد و همکاری‌های دو کشور باید از طریق نهادهای قانونی صورت بگیرند، نه از طریق گروه‌ها و دسته‌ها. چرا که انتخاب این روش فقط به ایجاد اختلاف میان دو کشور دامن می‌زند.