بوش در اروپا علیه اقتصاد ایران لابی می‌کند

رئیس جمهور امریکا در سفر به اروپا می‌کوشد کشورهای این قاره را برای اعمال تحریم‌های مالی سخت‌تر علیه ایران تحت فشار گذارد.

به گزارش ایسنا، فایننشال تایمز نوشت: در بحبوحه نشانه‌ها مبنی بر این که تهران در حال تسریع برنامه هسته‌‌ای خود است، جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا در میان رهبران اتحادیه اروپایی در خصوص تحریم‌های اخیر سازمان ملل علیه ایران لابی می‌کند تا با سرعت بیشتری علیه بانک ملی ایران اقدام کند و اعتبار صادرات در رابطه با ایران و معاملات نهادهای مالی با ایران را بیشتر کاهش دهند. آمریکا مشتاق است از هر گونه امضای قرارداد بیشتر میان شرکت‌های انرژی اروپا با تهران جلوگیری کند. سوئیس چندی پیش توافقی ۲۵ ساله را با ایران در حوزه گاز به امضا رساند. واشنگتن می‌خواهد مانع از آن شود که شرکت‌هایی نظیر او.ام‌.وی اتریش که یادداشت تفاهمی با شرکت ملی نفت ایران در آوریل گذشته به امضا رساند، در حوزه گاز طبیعی ایران سرمایه‌گذاری کند.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در بانفوذترین لابی صهیونیستی - آمریکایی (آیپک) گفت: شرکای ما در اروپا و فراتر از آن باید از ضعف‌های ایران با شدت بیشتری استفاده کنند و هزینه‌های بیشتری به لحاظ اقتصادی، مالی، سیاسی و دیپلماتیک علیه این رژیم تحمیل کنند.

بوش پیش از این در مصاحبه‌ای با شبکه‌های تلویزیونی ایتالیا گفته بود: در طول سفرم (به اروپا) به صحبت درباره خطرات یک ایران هسته‌ای ادامه خواهم داد. ما باید با هم کار کنیم تا مانع از انجام غنی سازی در ایران شویم.

در حالی که دیپلمات‌های هر دو سوی آتلانتیک می‌گویند که کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه برنامه هسته‌ای ایران را از مهم‌ترین مسائل بین‌المللی می‌دانند، اما اغلب اروپایی‌ها به انرژی هسته‌ای اهمیت بیشتری می‌دهند. بسیاری از کشورها به دلیل وابستگی به گاز روسیه نگران هستند و این امر ذخایر گازی ایران را مهم تر می‌سازد.

مقام‌های آمریکا معتقدند که اتحادیه اروپایی نسبت به آنچه آمریکا امیدوار بود، در تصویب آخرین دور از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و اقدام علیه شعب اروپایی بانک ملی ایران بسیار آهسته عمل کرده است.