مرکز پژوهش‌های مجلس، اولویت‌ها و برنامه‌های ارائه شده توسط جبهه متحد اصولگرایان در جریان انتخابات مجلس هشتم را تشریح و الزامات و تمهیدات لازم برای تحقق هر یک از ۱۶ برنامه این تشکل سیاسی را تحلیل و منتشر کرد.

این گزارش که به درخواست احمد توکلی رییس این مرکز تهیه شده، اولویت‌ها و برنامه‌های ارائه شده توسط جبهه متحد اصولگرایان در جریان انتخابات مجلس هشتم را تشریح و الزامات و تمهیدات لازم برای تحقق هر یک از ۱۶ برنامه این تشکل سیاسی را تحلیل کرده است. مرکز پژوهش‌ها هدف از تهیه و انتشار این گزارش را تشویق گروه‌های سیاسی به ارائه برنامه مدون و سنجش پذیر در زمان انتخابات و فرهنگسازی برای این کار و همچنین ارائه مبنایی برای ارزیابی عملکرد مجلس هشتم عنوان کرده است.

این گزارش تاکید کرده است: از آنجا که نامزدهای جبهه متحد اصولگرایان اکثریت منتخبان مجلس هشتم را تشکیل می‌دهند، برنامه ارائه شده از سوی این تشکل سیاسی در زمان انتخابات اخیر را می‌توان مورد تایید و خواست عموم مردم تلقی کرد؛ ضمن این که اغلب نامزدهای مستقل، ائتلاف فراگیر اصولگرایان و طیف‌های اصلاح طلب در انتخابات مجلس هشتم نیز کم و بیش اولویت‌ها و شعارهای مشابهی مطرح کرده‌اند.

در این گزارش، هر یک از ۱۶ برنامه ارائه شده از سوی جبهه متحد اصولگرایان به همراه راهکارهای تحقق هر یک معرفی و ذیل هر برنامه ضمن تشریح وضعیت کشور درباره آن موضوع، تمهیدات تحقق آن برنامه و نیز تکالیف هیات رییسه و کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای کامل و موثر آن‌ها ارائه شده است.

جبهه متحد اصولگرایان که در انتخابات اخیر با جلب اقبال عمومی اکثریت کرسی‌های مجلس هشتم را بدست آورده است، در جریان انتخابات مجموعه برنامه‌ای حاوی ۱۱ اولویت و ۱۶ برنامه ارائه کرده بود.

مرکز پژوهش‌ها در مقدمه این گزارش تاکید کرده است: رویکرد این گزارش ، نقد یا ارزیابی برنامه‌های جبهه متحد اصولگرایان برای مجلس هشتم نبوده است ، بلکه این گزارش بیشتر در پی ارائه الزامات و تمهیدات برای اجرای موفق این برنامه و نیز تحلیل وظایف و اولویت‌های هیات رییسه کمیسیون‌های مجلس هشتم بر اساس این برنامه بوده است.

این گزارش، رویکردها و جهت‌گیری‌ برنامه‌های۱۶ گانه جبهه متحد اصولگرایان برای مجلس هشتم را «تسهیل قوانین و مقررات» و «افزایش ضمانت اجرایی قوانین» و نیز «نظارت بر اجرای قوانین مهم مصوب در مجلس هفتم» اعلام کرده است.

این گزارش همچنین با معرفی «مهار تورم» و «رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری» به عنوان دو هدف اصلی برنامه‌های اعلام شده اکثریت مجلس هشتم یادآوری کرده است: گروه اکثریت مجلس هشتم معتقد است«مهار تورم» و «ایجاد اشتغال» متناقض نیستند و نیازی نیست برای تحقق یکی از دیگری چشم پوشید و می‌توان با رفع مستمر موانع تولید و سرمایه‌گذاری و مهار نقدینگی از طریق محدود کردن هزینه‌ها و طرح‌های عمرانی دولت در حد مقدورات کشور، هر دو هدف را توامان محقق کرد. این گزارش می‌افزاید: از آنجا که برنامه جبهه متحد اصولگرایان «مهار تورم» را اولویت اول قوه مقننه دانسته و آن را بر هر سیاست دیگری مقدم شمرده است، برای تحقق این وعده و برنامه، لازم است نمایندگان مجلس هشتم با اولویت‌بندی فهرست طرح‌های عمرانی، طرح‌های عمرانی با اولویت کمتر را به طور موقت از دستور خارج و تا اتمام طرح‌های موجود به اقتضای توان مالی کشور، اجرای طرح‌های عمرانی جدید را به تاخیر اندازند.

این گزارش عمل به وعده‌ جبهه متحد اصولگرایان برای مجلس هشتم درباره اولویت اول «مهار تورم» را مستلزم مخالفت قاطع با هر گونه برداشت از حساب ذخیره ارزی برای تامین مالی هزینه‌های جاری و عمرانی داخل کشور دانسته و تاکید کرده است که مجلس هشتم بر اساس برنامه اعلام شده باید از تلاش‌های اخیر بانک مرکزی در مهار رشد نقدینگی حمایت کند.

این گزارش همچنین به نوآوری‌های برنامه جبهه متحد اصولگرایان درباره پیوند صنعت و دانشگاه، اصلاح نظام آموزشی، مبارزه با مفاسد اقتصادی، حمایت از تولید محصولات فرهنگی، شفافیت درآمدها و منابع مالی احزاب و تشکل‌های انتخاباتی، تقویت و تجهیز دادسراها و نیروی انتظامی، کارآمدی نظام بهداشت و درمان و ارتقای سلامت اجتماعی اشاره کرده و برای موفقیت در اجرای هریک، تمهیداتی پیشنهاد کرده است.

ایجاد شاخص برای پایش و سنجش مفاسد اقتصادی، هدایت تولیدکنندگان ایرانی به سفارش و خرید فن‌آوری از مراکز تحقیقاتی داخلی، تشکیل کمیته مبارزه با فساد و مطالبه مستمر فرمان ۸ ماده‌ای رهبر انقلاب درباره مفاسد اقتصادی از دو قوای مجریه و قضائیه از جمله تمهیدات و پیشنهادهای مرکز پژوهش‌ها برای اجرای موفق برنامه‌های اکثریت مجلس هشتم عنوان شده است.

این گزارش با تاکید بر اهداف بلند ذکر شده در برنامه جبهه متحد اصولگرایان، اجرای این برنامه‌ها در مجلس هشتم را بسیار مشکل و مستلزم همراهی صمیمانه قوای مجریه و قضائیه دانسته و بر جلب کمک تشکل‌های تخصصی - علمی، افکار عمومی و گروه‌های سیاسی - اجتماعی برای عمل به وعده‌های ارائه شده از سوی اکثریت مجلس هشتم تاکید کرده است.